løbe


Instinkt
 Share

Recommended Posts

er løbe en god måde at tabe vægt på? jeg har læst at hvis man løber i et styk til så begynder kroppen at vane sig til det dermed taber man ikke længere vægt, kan det passe?

Da jeg startede med at løbe for alvor vejede jeg 50kg nu vejer jeg 73 kg... Nej løb er en fin måde at tabe sig på. Det er en af de sportgerne med højeste forbrænding pr minut, problemet er skade risikoen og det det kræve en stor tilvændig. Derfor hvis det bare er vægttab og ikke løb for løbs skyld så vælg f.eks spinning i stedet for. En time zumba er meget mere effektiv end 3 langsomt løbet km. Altså vælg sport du synes er sjovt er nok det bedste råd.

Husk vægttab handler om at være i energi underskud, altså indtage mindre end man forbrænder. Derfor behøver man ikke at træne for at tabe sig, men det hjælpe på vejen til at øge ens forbrænding. Det er derfor det er muligt at træne mange timers konditionstræning om ugen uden at tabe sig.

Ps. "Fedtforbrændingszonen er tildels en myte

Fedtforbrænding foregår ved lave intensiteter. Det vil altså sige, at jo langsommere du bevæger dig, jo større andel af din energi forbrændes fra fedt. Vil du opnå en hurtig fedtforbrænding og tabe en masse fedt hurtigt, skal du derfor dyrke motion ved lave intensiteter.

Bemærk ’tildels’ i overskriften. Det har de sidste mange år været meget populært at kende til denne fedtforbrændingszone. Teorien går ud på, at du ved lave intensiteter forbrænder større andele af fedt i forhold til kulhydrat, og det er der intet ukorrekt i. Men igen, bemærk at det er ‘andel’ af energi og ikke samlet energi.

Vil du tabe dig over en længere periode, skal du fokusere på samlet set at have så høj forbrænding som muligt. Det er altså ligegyldigt om du forbrænder fedt eller kulhydrat". http://www.fitnews.dk/artikler/opna-en-hurtig-fedtforbraending/

Link to comment
Share on other sites

så du er taget på af at løbe... ;) ej ved godt at tallet er omvendt. Hvor mange dage løb du om ugen og hvor lang tid ad gangen?

Jeg mente hvad jeg skriv, altså at jeg har taget på. Okay jeg var 13 år og meget tynd da jeg begyndte og løbe. Så det har sin naturlige forklaring på vægtøgning. Men jeg ville endelig bare sige at løb ikke er = vægttab. Tilgengæld er energi underskud = vægttab.

Du vil ikke få ud af at løbe som jeg gør pt. Pt er jeg skade så løber meget lidt, men ultra hård når jeg løber. Min normale løbe mængde ville dine led og sener ikke kunne holde til.

Kig på dette program i stede for da det er tilpasset begynder. http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/loebeprogram_for_begyndere/

Men som jeg startede med at sige, løb primært fordi du kan lid at løbe eller fordi du har et løbemål. Hvis målet er vægttab så vælg en sport du kan lide, det gør det lettere at blive ved efter et stykke tid. Spinning er super til vægttab. En eller anden form for hold træning f.eks bodystep eller zumba er også fint til vægtab og til at komme i bedre form.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share