Kampsport og muskelmasse


figther
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 17 år som træner kampsport ret seriøst, men jeg vil også gerne tage min styrketræning lidt mere seriøst og få noget mere muskelmasse på kroppen. førhen har jeg styrketrænet lige efter kampsport, men har overvejet at styrke træne tidligt om morgenen i stedet ?

det skal lige siges at MMA er på nybegynder niveau imodsætning til muay thai.

så mit spørgsmål er så hvordan tilrettelægger jeg min træning så jeg både får mere muskelmasse uden det går for meget ud over sporten. kost råd kunne være super:)


Højde: 1,87
vægt: 87 kg

nuværende Uge skema :
mandag: muay thai/vægttræning
tirsdag: MMA teknisk
Onsdag: mauy thai/ vægt træning
torsdag MMA teknisk
fredag: muay thai/ vægt træning
lørdag: restituere
søndag: restituere

Link to comment
Share on other sites

Det er nok svært at få det hele til at passe, kan se dit ugeskema er fyldt helt ud :laugh:

Men et alternativ kunne være at styrketræne lige umiddelbart inden thaiboksning eller MMA.

Jeg kender ihvertfald nogen som har gjort det på denne måde. Og det virkede vidst fint for dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker, at hvis du er på begynderniveau og indtil nu, kun har teknikstræning i MMA, ville jeg ligge styrketræningen de dage, hvor der blev trænet MMA. evt om morgen inden dages gøremål rigtig starter. Da den fysiske træning til muay thai ville tage mere på dine deporter i musklerne.

Men hvis du vil gøre det seriøst, må du også i gang i weekenden, også gerne noget løb til din grundform, ikke at det skal være vildt lang eller hurtigt, men der skal nogle kilometer i benene.

Og ja, ligesom Rune spørger, vægt program? skal du blive i vægtklassen eller skal du op eller ned?

Link to comment
Share on other sites

og da han er nybegynder og ikke styrke atlet er det vigtigt at styrketræning ikke påvirker hans Muay Thai

Han responder nemt på styrketræning så hvorfor prioritere den.

senere hen kan det selvfølgelig være relevant i perioder

og da han er nybegynder og ikke styrke atlet er det vigtigt at styrketræning ikke påvirker hans Muay Thai

Han responder nemt på styrketræning så hvorfor prioritere den.

senere hen kan det selvfølgelig være relevant i perioder

Hvad mener du med dette?? :-)

Link to comment
Share on other sites

en smule træthed før vægt er ikke optimalt.. men tilstrækkelig til at sikre en progression. stagnere man så kan man altid ændre i uge programmet.

jeg kommer fra en idræt hvori den fysisk præstation er langt mere afgørende og her bruges den opbygning jeg beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Det må den godt. Men normalt ligger man styrketræning efter teknisk arbejde får at:

- undgå skader grundet træthed

- være så frisk som muligt til den tekniske træning så man får størst udbytte.

en smule træthed før vægt er ikke optimalt.. men tilstrækkelig til at sikre en progression. stagnere man så kan man altid ændre i uge programmet.

jeg kommer fra en idræt hvori den fysisk præstation er langt mere afgørende og her bruges den opbygning jeg beskriver.

ja okay så gav det da lidt mere mening :-)

Link to comment
Share on other sites

Man skal som nybegynder især, være varesom med at køre styketræning efter en hård fysisk trræningstime. Da hverken sener eller led endnu er geart til denne belasning.

Da du Jakob, ikke er begynder inden for Muay Thai vil du, hvis du giver dig i træningen presse kroppen nok, så dine muskels deporter bliver tomt. Derfor ville jeg klart forslå at ligge din styrketræning om morgen, hvis det ikke er muligt, så efter den tekniske MMA træning.

Det du gerne skulle ville opnå gennem din styrketræning, er at få en god råstyrke og blive eksplosiv hurtigere. Altså skal du have flere dine hurtige fiber. Og så er det vigtigt at huske på vægten. For meget langsomt, tungt styrketræning i maskiner, fremme ikke dine chance inden for kampsport

Link to comment
Share on other sites

Enig i at teknikken skal prioriteres først.

Når du styrketræner, vil det til kamsport hjælpe dig meget at lave helkrops øvelser.

Noget af det du med fordel kan lave er: Pullups, Chinups, Dips og armbøjninger på hænderne for overkroppen og Squat for benene.

Et par måneder på sådan en "kur", vil helt sikkert give dig gode resultater.

Vh.

Søren

Link to comment
Share on other sites

Som begynder kan det være stort set lige gyldigt hvordan du opstiller din træning, gør hvad du synes fungere bedst.

Hvis du har MMA som hoved fokus, så lig din energi der og så er resten sekundært.
Neural udtrætning, hvis du har stødt på det udtryk ellers er google et godt sted at søge efter det, vil dog med sikkerhed følge med hvis du ligger styrke træningen etc. før MMA'en hvilket ikke er smart mht motorisk indlæring. værd at tænke over!

Edit: thai ikke mma. for doven til at retskrive det.

Edited by WolverineBjj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share