Jeg har lavet noget smart!


Daniel Bloch
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har igennem længere tid været igennem et vægttab, og jeg har i den forbindelse lavet flere forskellige excel-ark, der kunne udregne diverse ting. For nyligt lavede jeg så et dokument, der kunne fortælle hvor mange gram jeg ville tabe ud fra mit stofskifte og hvilket kalorieunderskud jeg havde. Jeg fik lavet det, så jeg også kunne se hvor længe der ville gå før jeg nåede mit mål, hvis jeg havde det samme underskud hver dag.

Nu hvor jeg så til daglig udvikler hjemmesider, tænkte jeg, at jeg jo kunne lave en hjemmeside, der kunne gøre det samme - så det ikke kun var mig selv der kunne holde øje med kalorieunderskuddet :)

Jeg blev i dag "færdig" med siden, og kunne utroligt godt tænke mig at høre hvad i synes om den - og evt. fortælle om jeg kan lave nogle forbedringer? :)

Hjemmesiden kan findes her: http://www.kalorieunderskud.dk/

Mange tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Thorhauge - Det er da helt i orden - det er jo også en side der lige er blevet lavet - der skal jo være plads til forbedringer :)
Men, hvis du kan uddybe vil jeg blive meget glad.. Hvorfor/hvordan er anvendeligheden ikke super god? og, hvor er det set før? Lavede den nemlig fordi jeg ikke selv kunne finde sådan en udregner på nettet :)

Link to comment
Share on other sites

Morten Z - Motion-online's beregner har også kun 2 "indstillinger" - i min beregner skal man angive en del flere ting, som får det hele til at ændre sig. Så er det også en anden formel i forhold til at det bare er fedtvæv man taber - her er der tager højde for evt. muskeltab, hvis ens kalorieunderskud er meget højt osv.
Min beregner vil derfor (stort set) altid give et andet resultat :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er meget uklart, hvad man skal indtaste under kalorieforbrænding pr. dag. Er det mit daglige aktivitetsniveau, jeg selv skal regne ud i kalorier, eller er det kun decideret motion, der skal tastes ind? Hvad går den ud fra, hvis jeg ikke taster noget her? Altså jeg ved godt, hvad du mener med feltet, men det fremgår ikke tydeligt for brugeren.

Hvis jeg indtaster, at jeg spiser flere kalorier end jeg forbrænder, skriver den:

Du har et underskud på -322 kalorier om dagen.

Du vil tabe dig -0.41 kg pr. uge. -0.06 kg pr. dag.

Der går -51 dage før du har tabt 3 kg

Hvis jeg ikke vidste noget om det her, ville jeg ikke forstå ud af denne tekst, at jeg ikke taber mig - og jeg går ud fra, at beregneren netop er lavet til folk, der ikke har sat sig så grundigt ind i disse ting, at de selv kan lave udregningerne? Jeg tænker bare, at jeg jo har underskud og taber mig, hvorfor tallene går i minus..

Link to comment
Share on other sites

Allerførst fedt initiativ, det er altid super når nogen gør noget i stedet for bare at have ideen i hovedet :)

dog så feedback sjældent kun positiv, og de kritiske briller må komme på :) ... har smidt feedback herunder, glæder mig til at se hvad du finder på.

1. Funktionelt

Du mangler kontroller i indtastningsfelterne, som andre også har nævnt. Dette kan hjælpe med færre fejl udregneren men også bruges til at advare folk om at de evt. er i for stort underskud/overskud og give dem råd til hvordan der kan rettes op på dette.

Ud fra de resultater jeg fik ved at indtaste 1500 indtaget/500 forbrugt ved motion så gav den mig 2620 i forbrug pr. dag og sagde jeg var 1120 kcal i underskud dagligt. I min verden burde motionen tilføje til underskuddet (dette kan være en effekt af dine udregninger men dem kan jeg ikke se) så jeg burde være 1620 i underskud i det scenarie?

Det virker lidt somom siden er lavet for folk der allerede ved dette stof. Måske skal du tænke mere over hvem siden henvender sig til. F.eks. så hvis jeg spørger de fleste af mine venner om hvor meget de brugte på motion sidst så ville de bare sige at det ved de ikke, de løb bare så og så langt.

At lave den omvendte udregning om hvor meget en person skal være i underskud/dyrke motion for at nå en vægt til en given dato kan også være en fed tilføjelse da det er min opfattelse at lige så mange sætter sig et dato mål de skal have tabt sig inden.

2. Æstetisk

Opsætningen af siden giver ikke det store overblik. F.eks. virker det som om den er tilrettet transportable enheder (mobiler/tablets) da den bruger et meget lodret udseende. Når siden loades burde du foretage et tjek omkring f.eks. opløsning/styresystem så siden kunne få det udseende den har nu hvis det er en android/ios enhed. Og så til gengæld udnytte den brede skærm på windows/osx enheder. Så man ikke skal scrolle ned for at få sine resultater, men at de bare popper frem i den modsatte side af skærmen.

Når jeg havde fået min info så var der ikke meget mere i det. At tænke på ting som hvad gør jeg herfra, måske noget med at overføre målet til en kalender med remindere om at veje sig selv på bestemte tidspunkter så man kan se om man holder tidsplanen kunne være en ide. Der er masser af gode muligheder, men efter man får resultaterne så er det bare "det" og det giver en lidt lad fornemmelse. De fleste brugere tænker i mig, mig og mig. Alle ting der kan det mere personligt at være på siden og gøre det til en mere individuel oplevelse ville være fantastisk.

3. Hvorfor?

Der er mange andre sider derude som giver en meget ens information lig denne. Du bør gøre dig tanker om hvad der skal gøre din side speciel. Skal den være gratis for brugerne? Og hvordan vil du holde den det hvis du laver noget populært? Skal den hjælpe brugerne når det kommer til vægttab med lavkaloriediæter (siden du tager højde for muskelsvind)? Hvad er det som skal gøre din side unik i forhold til at hjælpe folk med at have mål/holde motivationen? Der er igen stort potentiale, men du er nød til at gøre det klart overfor dig selv om du vil noget med siden eller bare har lagt et "excelark" som du er begejstret for på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share