vrid i lænden ved fodbold - indtil videre uforklarlig skade


skouboe
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg oplevede under en fodboldtræning for omkring 4 år siden, at jeg kom ud i en uvant position, ved en aflevering, således at jeg fik et vrid i ryggen/lænden, hvilket har medført at jeg ikke har kunnet spille fodbold lige siden pga. smerten.

Jeg har gået til fysioterapi, og fået en MR-scanning - dog uden hjælp.

Smerten er i højre side af lænden, og er meget specifik, stikkende og skarp på et bestemt punkt. Det er ikke fordi smerten spreder sig til ben, eller andre steder i ryggen, men kun på det givne sted.

Hvis jeg skal prøve at beskrive det, er det som om, der er en person der tager sin finger og prikker den hårdt ind, i den ene side af mit lænd.

Smerten forekommer kun når jeg sprinter eller laver et eksplosivt ryk, og det er kun nogle gange den forekommer. Dvs jeg kan have spillet fodbold i 30 min eller 3 uger, før den kommer, men når den først er der, så er den vedholdende.. Lad mig komme med et typisk eksempel:

Jeg startede endnu engang til fodbold i serie 2, hvor jeg havde holdt min ryg i ro i 5 måneder forinden. Jeg trænede fint med i 2 måneder, og nåede også 2 kampe, som jeg spillede uden problemer. men lige pludselig til en træning kommer smerten. Smerten er med det samme jagende, og jo længere tid jeg fortsætter, jo mere voldsom bliver den. Hvis jeg presser mig til det yderste, hvilket vil sige omkring 30 min, vil smerten "hænge ved" en uge efter hvor den påvirker alle foretagende efterfølgende.

Fakta er at uanset hvor meget pause jeg har holdt, så har skaden altid kommet tilbage - tror jeg har "slået" skaden op 20-30 gange siden første gang. Er der nogle der har viden om hvad det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Hej skouboe

Der kan være forskellige årsager til dine smerter, og at det vender tilbage. Du skriver ikke hvilken behandling du har modtaget ved fysioterapeut, eller om MR-scanningen viste noget. Så om du har modtaget den rette behandling, instruktion i træning osv., er svært at sige. Men det lyder som noget, der skal undersøges lidt nærmere, evt. ved en kiropraktor. Det kan muligvis være relevant med ledfrigørende behandling, stabiliserende øvelser m.v. Sidstnævnte er ofte relevant ved tilbagevendende rygproblemer

Du kan evt. læse om div. rygproblematikker på mit website, www.kiroultra.dk

Mvh Morten Spangsbjerg, kiropraktor.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg faldt faktisk tilfældigvis over siden, da jeg søgte, om andre havde lignende skade. Synes dog ikke jeg kunne finde nogle store ligheder med det jeg oplever.

I forbindelse med mr-scanningen fik jeg dog konstateret Scheuermann. Og det har helt sikkert været med til at udløse den her skade.

Ved fysioterapeuten var det således også mere holdnings-øvelser, og kun henblik på at "komme Scheuermann til livs", men ikke det her, der reelt set er mit største problem, i forbindelse med sport.

Har faktisk også været til en kiropraktor, hvor han knækkede min ryg, men uden specielt resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Som fysioterapeut vil jeg vurdere at der er tale om en irritation omkring dit SI-led. Der sidder 3 knogler lige under lændehvirlerne, der tilsammen udgør bækkenet. Hvis der har været et vrid i ryggen, kan der også nemt have været et vrid i SI-leddene. Når du giver din ryg ro i 5 mdr. så giver du også dine SI-led ro og inflammationen kan lægge sig, for så at blive aktiveret igen ved aktivitet.

Det vil handle om at mobilisere dit bækken på plads og styrke de muskler der skal stabilisere det. Dine 3 balle muskler (glut max, glut med og glut min) skal testet igennem sammen med nogle af de forreste muskler på bækkenet, der ligeledes skal stabilisere.

Håber det giver mening :-)

Vh Caspar, fysioterapeut hos casparf.dk

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret Caspar! :-)

Helt fantastisk hvis det er dette, og jeg således har klarhed om hvad det er.

Det er så frustrerende at døje med noget, i så lang tid, uden at ane årsagen - specielt når man er glad for sport.

Jeg er desværre fra Århus, men vil ikke helt afskrive, at jeg aflægger et besøg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share