Isometrisk (statisk) genoptræning, (fræk anbefaling v. rotator cuff sk


Guest Slettet_04042015
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_04042015

Måske har du heller ikke opnået den helt entydige gode effekt af L-fly udadrotation osv. elastik tam tam, måske holdtræning osv og div dynamiske øvelser din fys anviser dig for din rotatorcuff? Mere betændelse, svaghed funktionsnedsættelse, resultater der udebliver osv. Hvad så?

Jeg undrer mig personligt over jeg aldrig på noget tidspunkt bliver anvist den type isometriske træning (spænding uden bevægelse) som her mange år efter slukker de betændte (ikke umiddelbart trænbare) skuldre.

Såre enkelt (når man tænker over det).

Stil dig som om du skulle lave en udadrotation men med siden til væggen. Pres mod væggen (ingen bevægelse). 10 gentagelser med pres a 5 sekunder.

Byg langsomt op over dagene. Pres ganske forsigtigt til at starte med. Øg sæt pr. dag (der kan laves for mange). Varier når grundfornen/smertefriheden er opnået i en stilling pressevinklen til en ny som du vil opbygge din styrke i (vi taler små cm). Myreflittighed/forsigtighed betaler sig.

- Hamrende effektivt til at overkomme smertefulde Troublespots som du kan ramle ind i med den dynamiske øvelse og som vil spolerer det hele.

- Hamrende god til at opøve forbindelse til den relevante muskel (fortrinsvis infraspinatus). Mens du presser skal du føle spændingen nederst på skulderblad. Gavner også formen i den dynamiske øvelse du senere bør køre!

- Sikker øvelse der ikke laver stor ravage når du mindst behøver det!

De mere frække.

Tag bussen. Grib den lodrette stolpe (lavt til at starte med). Stil dig på et ben, dvs løft det ene ben en smule (ikke noget de andre bemærker). Jeg kan ikke komme på bedre træning til at stimulere stillingssansen i din skulder. Samt opøvelse af statisk styrke.

Tag toget og grib det vandrette håndtag. Mens du står enten sidelæns. Stil dig på et ben, dvs løft det ene ben en smule (ikke noget de andre bemærker). Igen samme fordel som ovenstående.

Hermed min anbefaling givet videre til dem med smertefulde skuldre som er opgivet.

Del gerne jeres lignende erfaringer i tråden.

Og ikke mindst....

HVAD SIGER VIDENSKABEN?

-

For en del måneder siden var jeg omkring Københavns Genoptræningscenter. Anvises udadrotationsøvelse. Fortæller at skulder trækker sammen/taber funktionsevne og bliver svag. Intet nyt under solen. Svar: Lad være med at lave den. Vi har ikke mere at tilbyde. Mig: Nå.

Hvad sker der for jer fysser?

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Tjae.. Jeg er selv fys og starter alle mine skulderpatienter med statiske øvelser - og øvelser i lukket bane...

Det er der ikke noget nyt i :cool:

Hmm.. Cool nok du gør det. Havde jeg dog bare haft dig. Bare sjældent folk nævner øvelsen når de kommer fra fys. Altid elastik tam tam osv. jeg hører.

John Verner himself der holder foredrag for hundredevis af fysser anviste mig aldrig statiske øvelser (han blev pisseirriteret og snerrende da løft med små vægte mest af alt gav smerte og borrede ellers en finger i lortet for jeg kunne løfte flere vægte ) - han talte om en flot muskeldragt du har der, da jeg var hos ham hvorfor han måske overvurderede. Han havde desuden travlt med at fremvise alskens træningsaggregater første gang jeg var der.

Min opfattelse bliver at fysioterapi gør ondt.

Men ellers det samme hos Kenneth Hilt Metro fys, Gildhøj Fysioterapi, Vesterbro fysioterapi, Skodsborg fysioterapi, osv. Senest Københavns genoptræningscenter v. Laura Esser (advokerer igen L-Fly selvom jeg har sagt det ikke virkede før og så stadig ikke gjorde - intet var ændret på 10 år). Ingen statiske øvelser nogen af stederne.

Skodsborg skraber bunden. Blev anvist kabelnedtræk fra tårn som første øvelse! Største spade der forværrer skaden. Men han gav en autoritetstro på at den bare skulle køres meget langsomt nok! Jeg ville ønske jeg kunne huske navnet.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
hvad er din diagnose?
Det nærmeste jeg nogensinde kommer diagnose er hos John Verner der bemærker (da problemet har fået lov at udvikle sig) er at der er stort hul hvor infraspinutus skulle være i en ellers veludviklet rygmuskulatur og at at det ydre hovede af biceps er betydelig atrofieret. Han nævner noget om at en nerve omkring skulderbladet kan have været "oppe at ride på det" og dermed skadet.

8 måneder forud gik gik jeg fra den ene måned til den anden til læge fordi mit kontrollerrede nedtræk i rygøvelse fra tårn var styrtdykket fra plus 200 KG. til 90 KG og skulle blive endnu lavere indtil øvelsen blev umulig. Jeg siger der må være en nerve i klemme og at det borrer hårdt distinkt spiralagtigt på skulderbladet og jeg er svag og der skal tages handling nu (mit liv og form bliver aldrig det samme herefter på grund af det forløb der følger)

Min egen daværende læge (Kaare Sloth / Facebook profil) kigger så på mine muskler og spørger om hvordan det ellers går og om jeg får bekræftelse nok på arbejdet og på anden henvendelse udskriver han modvilligt henvisning til fys ikke for en udredning men mhb på fysiurgisk massage. Hovedrystende.

Er forbi Hilt der trykker på mit skulderblad og siger jeg skal huske at lave den der (han vifter sin arm i en udadrotation).

8 måneder senere siger Verner det med nerveskaden og min nakke, overkrop og arm er heftigt låst i konstant smertehelvede de næste par år (skulder næsten nul bevægelighed).

Da jeg årti senere var forbi KBH's genoptræningscenter bliver min skulder adresseret som om den var komplet uden historik. Diagnosen lyder anspændthed. Du skal bare igang igen. Jeg har pointeret at jeg i mere end ti år ikke har kunne fuldføre en dyb skulderbladskontraktion uden det provokerer voldsom betændelse. Anden gang jeg kommer beder hun mig varme op i et ro-ergometer (dooooh).

Jeg tror aldrig det bliver godt især med alle de forfejlede genoptræningsforslag jeg har været gennem men de selvlærte isometriske øvelser kan jeg styre på en måde så jeg nu kan øge smertetolerancen til lige før jeg ved der vil poppe inflamation op. Det er en præcis type øvelse jeg skulle have brugt noget før. Jeg får bevægelighed tilbage uden at træne bevægelighedstræning i et omfang jeg egentligt ikke vil have troet muligt på relativt kort tid.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share