Sammensætning af træning.


chri571p
 Share

Recommended Posts

Alder: 15

Så er det jo på tide at man skal tabe sig lidt igen. Så ville høre om min sammensætning af træning er god eller og den ku gøres bedre, og så har jeg også lige et par spørgsmål.

En normal uge.

Mandag/onsdag/fredag: 1-1,5 timers styrketræning.

Tirsdag/torsdag: 45-60 minutters konditions træning.

Men vil så høre om det er en god ide at træne kondition tirsdag og torsdag, da jeg to en halv time senere skal til fodbold træning?

Hvad skal jeg spise efter styrke træning, og efter konditions træning?

Og det med at flytte mine træninger til weekenden er ikke altid muligt, da det typpisk er der vi spiller kampe.

Edited by chri571p
Link to comment
Share on other sites

Hej

Det er svært at sige en masse konkret om sammensætningen af din træning, da det i høj grad også afhænger øvelser, antal sæt, intensitet osv. Og i forhold til at tabe dig, spiller din kost også en vigtig rolle.

Helt kort, vil jeg dog umiddelbart sige at jeg synes det er en dårlig idé at konditionstræne få timer inden din fodboldtræning.

Dels går jeg ud fra at fodboldtræningen i sig selv træner din kondition, og det vil derfor være mere hensigtsmæssigt at konditionstræne nogen af de andre dage, så du får flere dage om ugen hvor pulsen kommer op.

Derudover er det svært at nå at restituere på så kort tid.

Hvad end du bytter rundt på nogen af styrketrængs og konditionsdagene eller ej, vil jeg under alle omstændigheder tilråde dig at du lægger den træning enten mange timer tidligere, så du kan nå at restituere inden fodbold, eller lægger den umiddelbart efter fodboldtræningen.

I fodbold har du en masse hurtige vendinger, sprints og andre eksplosive bevægelser. Hvis du ikke er ordenligt restitueret, blir risikoen for skader øget kraftigt!!!

Derimod er det i både styrketræning og konditionstræning, (eks. løb lige ud), lettere at lave kontrollererede bevægelser. Det er ikke nær så hårdt for led og muskler, og dermed er risikoen for skader lavere.

(Husk iøvrigt at lytte til din krop. Hvis du føler dig træt, tung og uoplagt, bør du overveje at droppe et træningspas eller flere for at undgå overtræning).

Med hensyn til kost efter træning, taler men om "et åbent vindue", på et par timer.

D.v.s at i forhold til at fylde depoterne og dermed restituere hurtigst muligt, skal du sørge for at spise umiddelbart efter træning.

En gængs anbefaling er at indtage lidt protein og kulhydrat inden for den første halve time. Det behøver ikke være et stort måltid, men eks en banan eller to og en kakaomælk. (Almindelig mælk er lige så godt, men ikke så lækkert at drikke hvis det har ligget to timer i en varm sportstaske).

Derudover bør du optimalt, spise et godt større måltid med en fornuftig sammensætning af protein, kulhydrat og fedt inden for de første 2-3 timer efter træningen.

Håber det kan hjælpe dig.

Js

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share