All in - 30 kg på 3 mdr muligt?


Qubis
 Share

Recommended Posts

Hej mit navn er Kasper

Jeg har i snart 4 år gået med social angst som så langsomt opkom i folkeskolen, i dag er jeg 19 år og laver ikke andet end at være derhjemme mildest talt, men er så småt begyndt få fødderne det rigtige sted og komme lidt ud igen, og har derfor besluttet jeg vil tag op til en kammerat i 3 måneder og træne intensivt på at tabe mig 30kg og holde mig væk fra alt hvad der hedder usundt kost, og med fitness 3-4 gange om ugen,med gå turer på off days

Men før jeg overhovedet begynder på sådan et hårdt forløb som jeg vil igennem vil jeg høre om det overhovedet et muligt og hvad der vil være den bedste løsning, meningen er jeg vil tabe 20-30 kg derefter byg muskler og stramme huden op

Min motivation er helt i top for jeg kan få det her til at lykkes, og komme videre med livet.

Min vægt ligger på 110 kg med en højde på 196-7

Håber der er et par venlige sjæle som vil hjælpe en ung fyr med at komme videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at 30 kg på 3 måneder er for meget på for kort tid. En hurtig udregning siger mig, at du ville skulle være i et kalorieunderskud på 2500 kcal HVER DAG for at tabe dig i det tempo. Det er ikke en hverken holdbar eller sund løsning! Det kan måske nok lade sig gøre, men det ville gå alt for stærkt for både krop og psyke, efter min mening. Jo langsommere du taber dig, jo større er chancen for, at du også vil blive på din nye vægt og ikke tage det hele på igen. Derudover kan din hud lettere følge med, hvilket vil gøre at du ikke får så store problemer med evt. løs hud efterfølgende.

Hvis jeg var dig, ville jeg sætte tempoet ned, og satse på at tabe 15 kg på 3 måneder. Det kommer også til at kræve hårdt arbejde, men det vil ikke blive en kamp tabt på forhånd, som hvis du skulle tabe det dobbelte på samme tid. Der er en god chance for, at du får en succesoplevelse med det, så du har mod på at fortsætte de sidste 3-4 måneder, til du har nået dit mål. Det er rigtig godt, at du vil til at være aktiv, og det vil blive en god hjælp i løbet af dit vægttab. Dog er det meget vigtigt, at du også har kosten på plads. I starten vil du nok kunne tabe dig ved at skære "usundt" ud af din kost (hvad det så end dækker over - det kan man jo altid diskutere), men efterhånden som du taber dig, vil der blive brug for mere viden og større fokus på kosten for at du stadig kan bibeholde dit kalorieunderskud. Derfor: læs, læs, læs en masse om ernæring, så du bliver i stand til at træffe bedre og bedre valg for dig selv og din krop. Du vil ikke fortryde det. :)

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmæssigt ved jeg at det er rimeligt let at tabe sig. Det svære er at holde den opnåede vægt. For hvis man kører en kur der sætter stofskiftet ned, så tager men rimeligt hurtigt det tabte på igen - plus lidt ekstra. Jeg vil derfor anbefale en livsstilændring hvor du max. taber 0,5 kilo om ugen. Det kan stille store krav til din tålmodighed, men i det lange løb tror jeg det vil være tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere, med succes, lavet og nogenlunde fulgt en årsplan: Delmål for hver måned, planlagt baglæns ud fra mit slutmål. I starten går det hurtigst, derfor kan du f.eks. sætte dit mål til 3 kg for den første måned. Til sidst bliver det sværere at tabe sig: kiloene "hænger fast", og du kan nok kun tabe dig 1/2 til 1 kg pr. måned. Jeg tabte 18 kg på den måde på et år. Ved at strække forløbet over længere tid lærer du også dig selv dine nye rutiner, med motion og kost, således at du øger din sandsynlighed for at 'holde sulet fra kroppen'. (Desværre er jeg sidenhen løbet ind i en del skader og noget sygdom, så nu må jeg på den igen.)

Jeg vil klart anbefale dig at få noget konditionstræning og styrketræning ind over: øget muskelmasse øger forbrændingen. Samt at du fokuserer lidt mere på udviklingen af livvidden og fedtprocenten, frem for at stirre dig blind på vægten.

P.S. Når jeg ovenfor skriver at jeg 'nogenlunde' fulgte min årsplan, skyldes det, at mit oprindelige mål var 12 kg, men i processen fik jeg blod på tanden så jeg smed 50% ekstra. Så din plan behøver ikke at være statisk, men den bør være realistisk. Ellers mister du bare motivationen og falder tilbage i dine gamle, dårlige vaner. Ud fra din højde tror jeg, at din idealvægt ligger på omkring 90-95 kg (alt afhængig af din muskelmasse). Men check lige selv dette af med en fagligt uddannet, f.eks. en personlig træner i et motionscenter. Så hvis jeg var i dine sko, ville jeg gå efter 15 kg vægttab fordelt henover et helt år.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Lavede lige dette til dig, som et forslag til en plan (som sagt; det virkede for mig at lave sådan 'en personlig kontrakt', som jeg kunne bruge som påmindelse, når jeg var ved at 'glemme' mit mål. Men dermed ikke sagt, at det også virker for dig):

A. Delmål pr. måned, kg vægttab: 3-3-2-2-1-1-1-1-1/2-1/2-0-0. Dvs. i alt 15 kg vægttab på 12 måneder. Bemærk, at det betyder, at du 'bare' skal holde din vægt de sidste 2 måneder (inklusive din sidste måling efter næste jul..).

B. Registrér på en fast dag hver måned i samme skema: dato, tidspunkt, vægt, livvidde, fedtprocent. (Udregn dit månedlige vægttab; holder din plan eller skal du justere?)

C. Registrér evt. dine fysiske aktiviteter, puls, hvor lang tid osv. - samt hvad du spiser i hvilke mængder, hvornår.

A og B er vigtigt, C er kun hvis du virkelig vil nørde - ellers brug din sunde fornuft (og undersøg, 'hvad det koster' i motionsregnskabet at spise f.eks. en Marsbar eller drikke 1/2 liter cola: du vil blive overrasket over, 'hvor dyrt', det er...)

Link to comment
Share on other sites

Glemte lige dette: lev sundt og fornuftigt i dagligdagen (pas på med at overtræne; det giver bare skader - jeg taler af bitter erfaring), men husk også 'at synde' af og til, så det ikke bliver for surt: det skal ikke kun være en kortvarig kur, men gerne holde ved som en livsstilsændring. Det er også grunden til, at du bør køre vægttabet henover et helt år. Bare du ikke synder hver dag, men begrænser det til f.eks. en dag om ugen. (Og så selvfølgelig, at du ikke går fuldstændig amok i et stort kageorgie, eller hvad det nu kunne være, men gør det med mådehold). Hvis du ikke har tabt dig nok dette første år, så hold en pause (nogle '0 kg-måneder') på f.eks. 3-4 måneder, og start så op igen omkring maj, tidligst.

Edited by Hansens fodslaw
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle de gode indslag, jeg kan bare ikke så udsgangspunkt se problemet i at tabe 15 kg på 3 måneder hvis jeg alligevel vil leve livet sundt, og derfor ikke vil tage det på igen

jeg havde i tankerne om at tabe mig og træne mig så fit som muligt til sommereferien og derefter begynde på en udannelse uden at se helt tåbelig ud, jeg har for meget fedt på bryst, mave, siderne, lår. Jeg er godt klar over et vaskebræt sker ikke på 3 måneder men det er en start og synes ikke 15 kg lyder af meget, kunne godt tænke mig at komme ned på en 80-90kg ripped og halv stor bygget.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kasper.

Velbekomme herfra. Det vigtige er, at du finder en vej, der virker for DIG. Men tag lige at registrer dine hovedmål hver måned alligevel, evt med få noter om, hvad du har gjort de forskellige måneder: det er en god idé fremadrettet, så du ved hvad der virker bedst.

Læg en ekstra måned oveni de tre, så tror jeg på, at du kan nå det med en målrettet indsats, også uden sundhedsskadelige følgevirkninger. Med tab pr måned på: 6-4-3-2 kg. Og følg op med de månedlige kontrolmålinger året ud. Men det kræver en koncentreret indsat!

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en idé, jeg tænke på mht til kallorier jeg skal vel ned og indtage omkring 1800 om dagen for at opnå mit mål

og hvor meget burde jeg træne om ugen, jeg vil helt klart ikke have noget imod at træne 4 gange, og så et andet spørgsmål vil jeg få noget ud af allerede at begynde at spise varigeret hjemmefra indtil jeg tar afsted

, jeg rejser omkring 2 måneders tid så at gøre mig lidt klart inden vil nok ikke skade. Men hvad mener i?

Link to comment
Share on other sites

1. Det kan lade sig gøre. Vejede selv 110 kg og tabte mig til 80 kg.. Synes jeg blev for tynd så nu ligger jeg på 85. Gjorde dette på 2 mdr 18 dage :)

2. Start nu så kan du smide 5-10 kg inden du går i gang.. 100 kg er bedre end 110 :)

3. 70% af vægttabet er i køkkenet.. Så hav 110% fokus på maden :)

4. Din ideal vægt ligger mellem 85-90 kg... Du er 10 cm højere end mig.. Og helt ærlig, så er en skinni six pack det samme som en tyk dame med store bryster.....

Edited by 1987
Link to comment
Share on other sites

Undskyld mit sene svar

#11

Grunden til jeg ikke vil starte allerede er som sagt jeg stadig går rundt med min angst, og har utrolig svært ved at komme ned i fitness men vil sagtens kunne begynde på kosten

#12

Jeg havde sådan set også tænkt mig at ligge på en 85-90 fit

---

Skal lige siges jeg fandt ud af igår at jeg vejer 102kg og ikke 110 så det er bliver nok lidt nemmere at komme ned i vægt

så som det ser ud nu er målet 10-15kg på de 3 måneder

men roder stadig rundt med kost plan har svært ved at lave en må jeg indrømme da jeg ikke har mange idéer til diverse retter på dagen og må jeg holde en off day osv

jeg har mange spukulationer hvad angår kosten

Link to comment
Share on other sites

Kosten er faktisk ikke så svær hvis man fokusere lidt.

Personligt når jeg cutter spiser jeg det samme hver; morgen, mellemmåltider og frokost. Kun aftensmaden jeg varriere. Og giver altid plads til 500 kalorier til aftensmaden. For så ved jeg at jeg ikke overskrider mit indtag.

Spiser somregl:

Morgen: 3 æg med 1 rugbrød

Snack: Shake

Frokost: 2-3 rugbrød med skinke

Snack: Shake (ligger somregel efter træning)

Aftensmad: 500 kalorier

Snack inden seng: Rugbrød med skinke.

Ikke særlig spændende.. Men det virker! og jeg nyder så også min aftensmad 100% og laver den så lækker som muligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Du kan godt, men det er hverken sundt eller sikkert, overhovedet!

De fleste der fuldføre disse, tager ofte på igen - fordi de skal begynde at leve et mere eller mindre normalt liv.

Bare 10 kg på 3 måneder er et udmærket mål.

Det er så noget vrøvl.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/30/214522.htm

en populær myte der for nyligt er blevet modbevist.

Kunne desværre ikke lige finde den aktuelle undersøgelse, men her er en summary fra dr.dk

Link to comment
Share on other sites

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Arcus" data-cid="1629229" data-time="1361101018"><p>

<br />

Det er så noget vrøvl.<br />

<br />

<a href='http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/30/214522.htm'>http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/30/214522.htm</a><br />

<br />

en populær myte der for nyligt er blevet modbevist.<br />

Kunne desværre ikke lige finde den aktuelle undersøgelse, men her er en summary fra dr.dk</p></blockquote>

Der er så mange variabler i forbindelse med vægttab, at hverken "myterne" eller "den nye viden" kan bruges til ret meget. Det, der fungerer for den ene person, fungerer ikke for den anden!

Man skal under alle omstændigheder være varsom med at tro på noget, når Arne Astrup er kilden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at skrive noget, som du endelig ikke må tage ilde op. Det er for at hjælpe dig.

Du er overvægtig og du har angst. Nu har du fået den ide, at det er overvægtens skyld, at du har angst. Derfor er du begyndt at tænke: "Når først min overvægt er væk, så går min angst væk - og så kan jeg leve det liv jeg drømmer om".

Det er desværre forkert. Din angst vil formentlig være intakt, selvom du med dit vægttab løbende kortvarigt føler, at du får mere selvtillid. Men jeg kan love dig for, at den energi du kommer til at bruge på vægttabet omvendt, løbende, vil skrøbeliggøre dig og selvforstærke din angst (fordi den type vægttab du lægger op til er af den type, hvor det bliver en besættelse). Det betyder, at du måske kommer til at retfærdiggøre overfor dig selv, at du dropper sociale arrangementer, fordi det koster kalorier - og dermed vil din angst tage til.

Derfor vil jeg anbefale dig at tage den med ro og gøre dig klart, at det er en lang rejse du er ude på for at blive normalvægtig. Men endnu vigtigere: At få kontrol over din angst.

Jeg vil derfor anbefale, at du bruger det forslag Hansens Fodslaw kommer med. Tag den med ro, og brug istedet din energi på at træne det at blive social. Når du er social og er sammen med mennesker, som du godt kan lide (og som godt kan lide dig), så tanker du energi til at kunne tabe dig. Det er bedre end den måde du selv lægger op til.

Held og lykke, og alt det bedste herfra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share