Weight-gainer til en kræftpatient


KarlS
 Share

Recommended Posts

Min mors mand har haft kræft i struben og er nu ovre sin behandling. Han har dog svært ved at tage på, og dette skyldes bl.a. at meget mad er hårdt og svært at indtage.

Ville man ikke kunne anbefale brug af weight gainer i sådan en situation? Kombinationen af mange kalorier og at det er en kold drik tror jeg ville være optimalt i hans situation. Desuden er det let at håndtere og forholdsvist naturligt produkt.

Link to comment
Share on other sites

Når han er afkræftet, svækket og har dårlig appetit, så er der absolut intet uhensigstmæssigt i at drikke store dele af sine kalorier - det er snarere hensigtmæssigt, da han på den måde klart vil kunne få flere kalorier ned. Jeg synes det lyder som en udmærket ide - få eventuelt fat i en der også indeholder nogle fibre og ikke alllt for meget sukker.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Det undrer mig at han ikke allerede er blevet tilbudt det. For år tilbage husker jeg at nogle af mine forældres venner, hvor den ene part var kræft ramt, fik 5kg protein pulver af mig, fordi det de blev tilbudt af hospitalet kostede en national formue. Pointen er at de i nogle situationer tilbyder det.

Link to comment
Share on other sites

Jep, go for it. Køb noget kvalitet, og lær ham at lave nogle gode shakes eventuelt tilsat lidt Udo's Choice mm. Og ja en iskold shake lyder da som en super ide.

Det som hospitalerne anbefaler er sikkert testet og godkendt til patienter - derfor tør de kun anbefale/sælge det. Det gør så også at prisen bliver høj, smager sikkert af lort og er af ringe kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det var sikkert "Protin" fra Arla han blev tilbudt (min mor ditto) der netop koster en mindre bondegård.

Man kunne købe det i Føtex engang. Ved ikke om det stadig er tilfældet.

http://www.arla.dk/Produkter/Brands/Arla-Protin/Produkter/protin-appelsin/

"Vand, fløde, sukker, mælkeprotein"

Det kan man altså flække sammen billigere selv.

Få lokket noget fiskeolie i ham også.

Kh. Alle Kræftlægerne på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbejdede på et tidspunkt i køkkenet på bispebjerg hospital og der var Protin (som tjr linker til) netop en del af 'pakken' man fik tilbudt hvis man var småtspisende og havde svært ved at tage på / holde vægten.

De smager i øvrigt ret godt, men sidst jeg tjekkede føtex var de ekstremt dyre.

Link to comment
Share on other sites

Han har intet fået tilbudt i øvrigt :P Ved ikke hvor rygtet stammer fra hehe.

Men fik overraskende en mail fra ham i dag om at han allerede havde bestilt en 3kg spand fra en af de større danske producenter. Det må lige være en prøve for ham i starten, også kan de opgradere til et bedre mærke. Han lød positivt overrasket overfor ideen, så det er helt super.

Er der andre gode kosttilskud man kan anbefale? Jeg tænker at der måske kunne være noget i at tage kreatin til at få gang i testosteronet, da dette kan hjælpe på energiniveau generelt. Måske det er lidt et stretch.

Link to comment
Share on other sites

Han ryger ikke, og drikker kun alkohol i normale mængder (vin til maden etc).

Problemet er netop at behandlingen har gjort hans hals meget sart og følsom, hvorfor det meste mad skal hakkes eller blendes til ukendelighed, for at være det mindste spiseligt. Derfor er ideen med flydende kalorier at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share