Kostplan ved vægttab


Sanji
 Share

Recommended Posts

Hejsa allesammen,

Jeg har nu været i gang med et vægttab i en periode, og vil gerne lige give det en ekstra skalle når det kommer til kosten. Jeg plejer at spise havregryn (175g) med skummetmælk til morgenmad, Jeg kommer derefter hjem og spiser 4 stykker rugbrød med makrel eller tun, suppleret med enten mandler (20g) eller 3 gulerødder. Jeg bor hjemme og aftensmaden plejer at bestå af cirka 650g hakkekød (Som vi er 4 der deler, dvs. cirka 160g til hver) og pasta/spaghetti/ris/kartofler. Efter jeg er startet på mit vægttab drikker jeg for det meste udelukkende vand, jeg drikker ikke mælk.

Jeg træner cirka 3 om ugen, mest konditions træning.

Stats om mig:

Alder: 18

Vægt: ca. 127kg

Højde: ca. 185cm

Eksempel på kost:

Mad:
10:00 - Havregryn 175g (600 kcal)
14:00 - 2 stk. hjemmelavede boller med tun salat (400 kcal)
16:30 - 2 stk. hjemmelavede boller med tun salat (400 kcal)
18:30 - Frikadeller med grovpasta og råkost (960 kcal)
20:30 - Råkost (gulerødder, ananas og mandler) (250 kcal)
22:30 - Æg (78 kcal)
Drikke:
11:00 - Glas vand 0.25L
13:00 - Glas vand 0.25L
14:00 - Glas vand 0.25L
16:30 - Glas vand 0.25L
18:30 - 2 glas vand 0.25L

Spørgsmål:

  • Fik af vide at juice indeholder mange tomme kalorier, er der noget andet jeg kan drikke, så jeg ikke kun drikker vand?
  • Hvilket frugt/grønt er godt for mig at spise?
  • Er der andet end mandler og gulerødder der vil være godt at supplerer min aftensmad/frokost med?
  • Er der ellers andre fødevare som der ville være godt for mig at spise? F.eks. morgenmad/mellemmåltider/snacks?

Jeg håber der er nogen der har en god indsigt i det her, som kan give mig nogen gode råd eller måske komme med et eksempel på en kostplan.

Mvh.

Sanji

Link to comment
Share on other sites

Du kan drikke light saftevand, det sker der ikke noget ved. Eller light sodavand (i begrænsede mængder af hensyn til tænderne :4smartass: )

Alt grønt er godt for dig at spise. Max et par stykker frugt om dagen, der er "mange" kalorier i i forhold til grøntsager, som du stort set kan spise ubegrænset af.

Som jeg også har skrevet i din log, synes jeg, du bør spise mere protein og færre kulhydrater :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens skære ned på de 175g havregryn til morgenmad.

Lav evt. 2 æg med et stykke kernerygbrød i stedet. Det mætter mere og længere, og indeholder flere nyttige fedtstoffer osv.

Du kan evt. snuppe nogle tomater sammen med for at få lidt mere i maven. Husk at krydderier er din ven...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal cutte spiser jeg:

7: 3 æg (Scramble eggs) ca. 0.75 dl skummemælk ELLER 50 g havregryn med skummemælk

10: Protein shake med vand

13: 2-3 rugbrød med kødpålæg

15: protein shake med vand (dette er efter træning)

19: aftensmad (500 kalorier ca.)

22-23: før jeg går i seng. et stykke rugbrød med kødpålæg

Der imellem spiser jeg mandler osv. ca. 2 små håndfulde om dagen. Min afstensmad består som regel af 200 gram kød. godt med grønsager og lidt karftofler.

Du skal priotere, synes din morgenmad er for stor.. En god regel.

1.5 til 2 gram protein pr. kropsvægt

1 gram fedt

resten kulhydrater op til det antal kaloerier som man vil ligge på.

Og få gang i noget styrketræning !!!! Vil du blive glad for når du har tabt dig.. :)

og med hensyn til drikkelse.. Cola zero drikker jeg istedet for at spise slik.. så når jeg er ude har jeg cola zero med.. den måde jeg "forkæler" mig selv på .. dette er dog kun under cut :)
Ellers skummemælk og vand er ikke helt tosset :)

Edited by 1987
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share