Protein, hverdag uden hård træning og alm kost?


JesHem
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Lige for en sikkerhedsskyld, jeg ved at 1000 brugere har spurgt ind til emnet protein pulver, og jeg har forsøgt at læse diverse tråde netop omkring indtagelse af protein pulver som supplement til den daglige kost. Men jeg er stadigvæk lidt i tvivl og håber der er et par kloge hoveder som enten kan henvise mig til mit svar eller give mig et her i tråden.

Jeg er en ung mand på 32 år, som her per 1. januar endelig er kommet igang med at træne mere stabilt. Tidligere har jeg dyrket sport på højere plan, men grundet en ledbåndsskade i anklen har jeg nu været for passiv i for mange år! Lidt data så er jeg ca. 172 høj og vejer 67 kg. Jeg har et højt stofskifte, indtil videre i hvert fald, og jeg vil helst ikke overrasket af en pludselig nedgang af denne og en kommende madmave :)

Nok om det personlige...

Jeg træner ca. 2 til 3 gange om ugen, indtil videre er det bare et full body program, da umiddelbart giver det mening når jeg ikke træner mere? Jeg har i hvert fald fået fortalt at musklerne burde kunne restitutere fint i mellem mine træningspas. Senere forventer jeg at skifte til et split program, men først skal musklerne lige i gang.

Jeg har læst utal af steder at ens krop har et dagligt protein behov svarende til 1.2 til 1.7 g/kg hvilke er et sted i mellem 80 og 114 gram protein. Min kost er nok ret almindelig, dog er min morgenvaner ikke så stabile, da jeg tit glemmer det måltid.

Det store spørgsmål er så... Med min træningsmængde og kostvaner vil det være en fordel at indtage protein tilskud i daglig dagen? Umiddelbart er der ikke en egentlig øvre grænse for mængden en krop kan indtage, og der skulle hellere ikke være synlige negative bivirkninger som i f.eks. weightgainer (kulhydrater = fedt). Jeg ved det antages at 2.5 gram/kg er en talt øvre grænse.

Det næste spørgsmål. mange af mine træningspas ligger om morgen, og nogle gange uden at have indtaget et måltid, her siger konen at det er tosset, da så begynder kroppen at fortærer af ens reserver = muskler frem for at opbygge dem.

Måske har jeg svarene selv, jeg er bare lidt i tvivl... Men lidt umiddelbare svar er: Ja, det er fint at supplere med protein pulver i hverdagen også i mellem træningspassene. Det er dumt ikke at indtage protein, eller et måltid før en morgen træning.

Har jeg glemt noget? Undskylder mit lange spørgsmål, men er ufattelig ringe til at gøre ting enkle :)

God dag!

Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver vil med 99% sikkerhed ikke have nogen effekt for dig. Du spiser normalt og træner på motionistplan, og derfor er proteinpulver næppe nødvendigt.

Jo, der er en grænse for hvor meget protein kroppen generelt har brug for, men denne grænse er umulig at fastlægge præcis. Overskydende protein vil blot blive brugt som energiforbrænding. Et stort proteinindtag har umiddelbart ikke andre negative effekter, end spiser du flere kcal end du forbrænder, så vil du tage på.

Du kan fint træne om morgenen uden at spise, det sker der ikke spor ved. Kroppen tømmer ikke alle sine energiressourcer over en nat, det er en generel misforståelse. Men hvis vi snakker styrketræning, burde et måltid ikke genere din træning, og der er umiddelbart ikke nogen god grund til ikke at indtage et måltid inden træning. Men lad vær med at bekymre dig om "spildt træning", fordi du ikke får spist inden træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share