Søger erfaring - gode erfaringer fra jer med lignende skader


Tjockis
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg er ved at blive skør. Jeg er så ked af, at jeg har problemer med mit venstre knæ.

Et kort rids af historikken:

1994 - meniskskade, ydre menisk, ingen operation

1995 - korsbåndsskade, vurderingen var at det var blevet løst, derfor blot genoptræning, ingen operation

2005 - løb Eremitageløb og blev træt af at knæet gjorde ondt de sidste 4 km, bestilte undersøgelse på Gildhøj

2006 - opereret for korsbåndsskade - forreste, og ydre menisklæsion (jeg husker det som de sagde at menisken var helt krøllet, så de fjernede det hele)

3 graviditeter ældre ...

2011 - får fjernet 35% af den inderste menisk i højre knæ - kunne være slid kommet af mange års overbelastning af højre ben for at aflaste venstre

Sommer 2012 - laver et lille bitte vrid i venstre knæ, som i starten gør ret ondt, men som heldigvis går over.

Jeg deltager i mini-triathlon og 2xDHL stafet uden smerter i venstre knæ, men får dog henad vejen mere og mere gene i dette knæ. Det klikker når jeg går ned ad trapper, og jeg 'mærker' knæet konstant, mest af alt ved en lille bitte smule hævelse på ydersiden af knæskallen, dvs. inde i ledkapslen.

Jeg har nu gået hos en knæekspert i 3 måneder med meget specifikke øvelser, og det blev i starten meget bedre. Men så forsøgte jeg at løbe 1 km til fitness center, og 1 km hjem igen to dage i juleferien. Derefter var det bare noget hø. Meget løshed, knækkeri og øv øv øv ...

Jeg har nu bestilt en MR-scanning, for nu vil jeg have afklaring.

Jeg har bare MEGET svært ved at acceptere: "Du kan ikke løbe mere", "Du får helt sikkert slidgigt, hvis du mangler ydre menisk" ...

Jeg er SÅ glad for sport generelt. Jeg har for mange år siden droppet tanken om kampsportsgrene. Jeg har trænet løb, boksetræning, svømning ... men tanken om ikke at kunne løbe efter at lave mini-triathlon i sensommeren, som simpelthen gjorde mig helt HØJ, jeg syntes det var FANTASTISK ... det gør mig ked af det :(

Jeg kunne godt tænke mig at høre erfaringer ... hvordan har I fortsat jeres træning? Hvordan har I accepteret? Hvordan lever man med slidgigt? Endnu ved jeg jo ikke helt hvad det er ... Lægen sagde til forundersøgelsen i dag, at det ser ikke ud som om jeg har slidgigt, men der er jo altid et forstadie til et forstadie ...

Håber I kan give mig lidt erfaringer, lidt at relatere til og nogle idéer til, hvordan jeg psykisk kan komme ind i en tankegang, hvor jeg kan acceptere denne ændring af livsstil, eller 'begrænsning' ...

På forhånd mange tak for svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share