Vægttab via Styrketræning


Almie
 Share

Recommended Posts

Hey MO

Jeg er igang med at ombygge et lokale til mit eget lille styrkecenter.

Mangler pt kun enkelte ting som bliver indkøbt i starten af Februar..

Planen er at begynde på noget seriøst og vedvarende Styrketræning, men mit spørgsmål er om det er muligt at have et vægttab samtidig.

PT vil jeg kategoriserer mig som "meget" overvægtig, (140kg), og har haft det svært ved træning som ikke har været styrketræning.

Så mit ønske er lidt (hvis det selfølgelig kan lade sig gøre), at have et solidt vægt tab/Fedt forbrænding under styrketræning.

Facts

Alder: 22

Kg: 140

Højde: 187

Køn: Mand

Ved dette ikke er meget info osv, men håber stadig i forstår min post og kan komme med svar =)

Mvh

Almie.

Link to comment
Share on other sites

Ja gu fanden er det så.

Styrketræning kombineret med sund kost er skide effektivt til at skrælle kilo af kroppen.

Jeg har selv været i en situation meget, meget lig din.

Når du begynder at styketræne bliver du mere bevidst om at din krop har brug for den rette næring. "Opturen" fra styrketræningen styrker selvværet og giver dig lyst til at spise sundere.

Vægttabet skal først og fremmest drives af forbedringer i kosten. Motivationen kommer fra fremgangen i træningen og gennem vægttabet.

Siden du vejer så meget som du gør, kan jeg konkludere at dine madvaner er helt ad helvedes til. Du ved godt selv hvad du skal spise og hvad du ikke skal spise. Det er ikke kompliceret. Begynd at spise som en voksen mand og ikke som en gammel tante eller et lille barn med frit slag i slikbutikken. Begynd med at skære ned i junk, slik, chips, cola og kage. Begynd at spise mere rigtig mad. Drik mere vand.

Med hensyn til styrketræningen ville jeg købe de her 3 bøger: Starting Strength (Rippetoe, 3. udgave), The Greyskull LP (Scheaffer, 2. udgave, e-bog) og 5/3/1 (Wendler, 2. udgave, e-bog). Evt. på et senere tidspunkt også købe Practical Programming (Rippetoe).

Hvis du læser hvad der står i de 3-4 bøger og tager det til dig, behøver du ikke læse andet vedr. styrketræning. Der er rigtig, rigtig mange gode, gratis artikler på nettet, men det bliver meget hurtigt forvirrende når den ene artikel siger én ting og den anden siger noget andet. Fordelen ved bøgerne er at du får det hele præsenteret på en overskuelig måde.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :), vil kigge lidt på de bøger du anbefaler.

Med hensyn til kost, spiser jeg faktisk ikke så meget selvom det lyder usandsynligt, mit store problem er Sodavand, det ikke unormalt pt atj eg drikker flere liter om dagen, (Cola osv).

Og så nogle chips i ny og næh men det ikke så tit 1 gang om måneden måske.

Lige et "bonus" spørgsmål, med hensyn til Protein, kan protein pulver anbefales når man styrketræner eller er det bare massere af vand, grønt, frugt og fiberigt kost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gætter på at du underestimerer hvor meget du egentligt spiser. Der skal alligevel ret meget til før man når en kampvægt på 140kg.

Du skal sørge for at få en pæn sjat protein. 200g om dagen er nok ikke dumt. Kød, æg, hytteost, proteinpulver er alle sammen gode kilder. Proteinpulver er ikke magisk, blot filtreret og forstøvet mælk.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

At tabe sig handler ikke om at spise "lidt", men om at spise det rigtige. Hvis man spiser "lidt" går man konstant rundt og er sulten og så faldet man i.

Hvis man spiser det rigtige, på de rigtige tidspunkter, er man mæt i løbet af dagen. Når man er mæt er man mindre tilbøjelig til at foretage dårlige valg.

Hvis din kost er som du beskriver, så mangler du i høj grad protein, grønsager, sundt fedt og vand.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har hang til sodavand, kan du gå over til sukkerfri sodavand ala Zero Cola. Nu ved jeg ikke, hvod meget du plejer at drikke, men er det flere liter, kan du spare mange kalorier på den konto. Du får så nogle kunstige sødestoffer såsom aspartam, men der er gode beviser for, at de slet ikke er så farlige som mange tror.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Hvis du google styrketræning/vægttab, vil du helt sikkert kunne finde denundersøgelse, som rammer mine tanker, når jeg læser dette.

Undersøgelsen gik ud på, om man kunne tabe sig ligeså meget ved styrketræning som ved kredsløbstræning.

Resutatet af undersøgelse var JA. Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved alt, men hvis du kan motivere dig mere til at rive nogen vægte rundt i en times tid, frem for at gå en tur. Så skal der bare rives vægte!

Du skriver selv, at dit helt store problem er hangen til sodavand. Noget der virkende for mig var, drik et glas vand inden du tager et glas sodavand. Ellers tænk på hvor meget du skal lave, for at forbrænde de ca 75 sukkerknalder, der er i en 1.5liter sodavand.

Men hensyn til eks cola zero. 2 ting jeg synes der er vigtig at huske. Nogle af de sødestoffer der bliver brugt i eks. light sodavand, kan de krop ikke adskille. Om det er godt eller skidt, ja?

Hvis man drikke light sodavand, er det med til at ødelægge ens mæthed. Noget der er blevt bevidst, igen og igen :4trumpet:

Læst, træn, læse lidt mere og træn endnu mere. :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du google styrketræning/vægttab, vil du helt sikkert kunne finde denundersøgelse, som rammer mine tanker, når jeg læser dette.

Undersøgelsen gik ud på, om man kunne tabe sig ligeså meget ved styrketræning som ved kredsløbstræning.

Resutatet af undersøgelse var JA. Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved alt, men hvis du kan motivere dig mere til at rive nogen vægte rundt i en times tid, frem for at gå en tur. Så skal der bare rives vægte!

Du skriver selv, at dit helt store problem er hangen til sodavand. Noget der virkende for mig var, drik et glas vand inden du tager et glas sodavand. Ellers tænk på hvor meget du skal lave, for at forbrænde de ca 75 sukkerknalder, der er i en 1.5liter sodavand.

Men hensyn til eks cola zero. 2 ting jeg synes der er vigtig at huske. Nogle af de sødestoffer der bliver brugt i eks. light sodavand, kan de krop ikke adskille. Om det er godt eller skidt, ja?

Hvis man drikke light sodavand, er det med til at ødelægge ens mæthed. Noget der er blevt bevidst, igen og igen :4trumpet:

Læst, træn, læse lidt mere og træn endnu mere. :pumpin:

Det her gjorde mig lidt glad at høre, at man selv lidt kan vælge om man vil strafe jern eller gå ture osv. For styrketræning har altid interreseret mig (også derfor jeg er igang med at bygge et lokale til det).

Med hensyn til sodavand har jeg valgt at gøre et forsøg på at stoppe med det, (ved det ikke er længe), men har endnu ikke drukket sodavand siden jeg oprettede denne topic, men en start er da en start :P

Link to comment
Share on other sites

Det er da en super start :thumb:

Noget der måske kunne gøre et nemmere, at undværer sodavand. Kunne være en kande vand med et par skiver citron i.

Endeste du skal være obs på ved styrketræning, er at man får ikke rigtig trænet ens kredsløb. Derfor ville en gåtur i rask tempo, en tur i svømmehallen eller noget anden, der hiver din puls i vejret.

Faktisk viser et ny forsøg, at 3 x 20 sekunder på en cykel, hvor du kører alt hvad du kan, ville have en gavnlig effekt. Se evt. Sandheden om motion, på DR´s hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Det er da en super start :thumb:

Noget der måske kunne gøre et nemmere, at undværer sodavand. Kunne være en kande vand med et par skiver citron i.

Endeste du skal være obs på ved styrketræning, er at man får ikke rigtig trænet ens kredsløb. Derfor ville en gåtur i rask tempo, en tur i svømmehallen eller noget anden, der hiver din puls i vejret.

Faktisk viser et ny forsøg, at 3 x 20 sekunder på en cykel, hvor du kører alt hvad du kan, ville have en gavnlig effekt. Se evt. Sandheden om motion, på DR´s hjemmeside.

Så faktsik dette program for en lille måneds tid siden.

Virkede lidt afsurb med at man skulle køre 3x20 sekunder 3 gange om ugen og det var som sådan nok... og det gav enlig ret synlige resultater.. kunne være man skulle smide det ind imellem jernet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takker for svar :), vil kigge lidt på de bøger du anbefaler.

Med hensyn til kost, spiser jeg faktisk ikke så meget selvom det lyder usandsynligt, mit store problem er Sodavand, det ikke unormalt pt atj eg drikker flere liter om dagen, (Cola osv).

Og så nogle chips i ny og næh men det ikke så tit 1 gang om måneden måske.

Lige et "bonus" spørgsmål, med hensyn til Protein, kan protein pulver anbefales når man styrketræner eller er det bare massere af vand, grønt, frugt og fiberigt kost.

Go light. Har selv haft samme problem i årevis og var inkarneret light hader. Indtil den dag jeg læste en artikel som forklarede at det handler om tilvænning af din smagssans. Drak en halv til en hel liter light om dagen, skulle nærmest tvinges ned, i fjorten dage. Jeg kan ikke længere smage forskel og har ikke rørt sukkersødet sodavand i ni måneder nu...
Link to comment
Share on other sites

Go light. Har selv haft samme problem i årevis og var inkarneret light hader. Indtil den dag jeg læste en artikel som forklarede at det handler om tilvænning af din smagssans. Drak en halv til en hel liter light om dagen, skulle nærmest tvinges ned, i fjorten dage. Jeg kan ikke længere smage forskel og har ikke rørt sukkersødet sodavand i ni måneder nu...

Hvorfor ikke vænne sig til at drikke vand i stedet for, hvis det alligevel skal tvinges ned?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil klart anbefale dig, at træne lang tid og holde din puls oppe hele tiden, være i kalorie underskud og få magre proteiner, grøntsager og fibre. Du kan læse om mere viden angående træningsprogram til vægttab og hvad der er godt at spise i forbindelse med her træningsprogram vægttab. Skriv gerne hvis du vælger, at tage det 6-ugers program der ligger derinde og skriv hvad du fik ud af det. Kender et par stykker der selv har været igennem det med et positivt resultat.

Vil du ikke nok fortælle mig hvad magre proteiner er? Findes de evt. i light sodavand, for jeg elsker light sodavand?

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ikke mig der skrev om det, men jeg vil gå ud fra, at der menes proteiner fra magre kødkilder (eks. kylling, kalkun, magert oksekød eller lignende)

Du finder ikke noget der ligner proteiner i sodavand (om det så er med eller uden sukker).

Proteiner kan du også finde i bønner eller linser og mælkeprodukter som ost, fromage fraiche eller skyr :)

Når du styrketræner er det vigtigt at få proteiner, for det er det musklerne skal bruge for at kunne opbygges :) Du kan evt. google proteinkilder og finde mere inspiration :) Held og lykke med dit projekt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share