Concept 2 - tider og teknik


iclaushansen
 Share

Recommended Posts

Kære alle

Jeg er startet med roning på en concept 2-maskine for 3 uger siden.

Jeg har ikke forstand på roning og har ikke prøvet det før - jeg cykler et par gange om ugen og træner lidt styrketræning; har løbet tidligere, men det spiller desværre ikke helt for knæene længere.

Her er mine data:

Jeg er 46 år, 189 cm, vejer 82 kilo.

Jeg ror på concept 2 og udelukkende på højeste belastning (trin 10).

Jeg har følgende tider som jeg rigtig gerne vil have vurderet:

Min første tid var på 5000 meter og på 21:33

herfra har jeg nappet lidt af den fra gang til gang og nu er min tid på 20:27 for 5000 meter.

Er det ok??

Jeg modtager rigtig gerne forslag til træning.

Nogen der har erfaring med, hvorvidt det er godt/ikke så godt for knæene at ro i Concept 2 - og generelt?

Pf mange tak for feedback.

Claus

Link to comment
Share on other sites

Tjek nedenstående tråd. Der er vist den info du skal bruge:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=51970

Du kan bedst selv mærke om dine knæ har det godt med Concept 2... men når du har problemer med knæene, så start stille og roligt op.

Alt andet lige er Concept 2 bedre for skadede/slidte/følsomme knæ end løb, og Concept 2 er også yderst effektiv konditionstræning, der involverer langt større muskelmasse end for eksempel spinning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

For teknik så gå ind på concept2.co.uk. Her er der flere video'er om teknik.

Mht. til belastningen er der ingen "højeste" belastning. Det er også forklaret på c2's hjemmeside. Indstillingen bruges til at indstille maskinens dragfactor, så den er ens på de forskellige maskiner man bruger. Der er en længere teknisk forklaring. Men det er akurat lige hårdt at ro 2.000 m på "niveau" 10 som på 1.

Prøv at få teknikken på plads. Og ro så en 2.000 m så hurtigt du kan. Du kan jo prøve på forskellige indstillinger. Selv ror jeg med en dragfactor omkring 120. Der er nogen der mener at en lav dragfactor er god til lange distancer, >5.000 m, mens en høj er god til de korte, <=2.000 m.

Dine tider er ok, men du kan sagtens komme længere ned når teknikken er på plads.

Mine egne bedst tider er: 2.000m = 6:55.3, 5.000 m = 18:28.2, 10.000 m = 37:58.7.

Du kan oprette en profil på concept2.com, og her kan du indtaste dine tider og se hvordan du placerer dig blandt andre brugere fra hele verden. Det har været meget motiverende for mig. Tidligere ville jeg være blandt de bedste 50%, nu vil jeg være bedre end 75% af de øvrige brugere.

På den concept2.co.uk kan du også finde træningsprogrammer, også nogen der tager udgangspunkt i dit niveau.

God fornøjelse.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share