Motion fordelt ud på dagen fremfor én strækning.


zenzation
 Share

Recommended Posts

Hej

Efter at vægttab på 14 kg baseret på en 5-6km løbetur hver anden dag, og en mindre omlægning af kosten, er jeg efterhånden kommer så langt ned i vægt at jeg igen er normalvægtig. Jeg vil dog meget gerne ned og have en nogenlunde flad mave, før jeg begynder at styrketræne og derved bygge muskler op.

Mit problem ligger i at jeg faldt ud af den daglige rutine med at løbe hver anden dag, faste måltider fordelt ud på dagen osv. dels fordi det blev tidligt mørkt og jeg derfor ikke længere kunne nå at komme hjem og ud og løbe før det blev mørkt (Bor på landet) - og dels fordi det blev minusgrader, der kom is og det blev glat.

Jeg vil nu rigtig gerne igang igen, for at smide de sidste 4-6 kg. Jeg HADER bare at skulle ud og løbe de der 30-40 minutter efter jeg har spist. Det er et rigtig irriterende tidspunkt, og da jeg ikke er morgen menneske er det den eneste udvej jeg har.

Jeg fik at vide af en kammerat at jo oftere du holder forbrændingen igang, jo mere taber du dig, hvilket jo giver mening i og med at man skal sørge for at spise små måltider fordelt på dagen.

Det slog mig derfor om det ville øge mit vægttab hvis jeg fordelte min motion over 2 gange fordelt på en dag. Lad os sige jeg står op og bruger en små 15-20 minutter på at løbe 3 km før jeg bader, spiser morgenmad og tager på arbejde. Kommer hjem kl. 5 laver mad, og lige når og fordøje den inden jeg igen bruger 15-20 minutter på at løbe 3 km.

Samlet set giver det jo 6 km hvor jeg ved at jeg vil kunne løbe uafbrudt. Det der ofte sker når jeg forsøger at motionere over én gang, er at jeg løber 5-6 km på 30-40 minutter, men til gengæld går død og skal ned og gå efter 3 km, hvorefter det er op af bakke (henholdsvis gå/løb)

Vil det fungerer bedre på den måde mht. vægttab?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en god idé. Det er jo i hvert fald maaange gange bedre end slet ikke at komme af sted! Men husk nu at de løbeture ikke er det, der giver dig det sidste vægttab alene. :)

Hvad så? Det er vel bare en kombination af motion og kost? Eller har jeg misforstået noget?

Jeg bliver vel ved med at tage mig så længe jeg er i kalorieunderskud? :P

Men er det korrekt at hvis jeg fordeler det til 2 gange på en dag, at det vil øge forbrændingen, og opnå et større vægttab end hvis jeg tog 30-40 minutter en enkelt gang om dagen? Jeg fortsætter selvfølgelig med en sund kost, og mange små mellemmåltider gennem dagen. Spiser generelt havregryn til morgenmad, mørkt brød med noget salat og kylling til frokost og varieret aftensmad bl.a. kød, kartoffler,grøntsager, ris, fisk osv. Og ellers ryger der enten knækbrød, gulerødder eller æbler ned imellem de tre måltider.

Edited by zenzation
Link to comment
Share on other sites

Hvad så? Det er vel bare en kombination af motion og kost? Eller har jeg misforstået noget?

Jeg bliver vel ved med at tage mig så længe jeg er i kalorieunderskud? :P

Men er det korrekt at hvis jeg fordeler det til 2 gange på en dag, at det vil øge forbrændingen, og opnå et større vægttab end hvis jeg tog 30-40 minutter en enkelt gang om dagen? Jeg fortsætter selvfølgelig med en sund kost, og mange små mellemmåltider gennem dagen. Spiser generelt havregryn til morgenmad, mørkt brød med noget salat og kylling til frokost og varieret aftensmad bl.a. kød, kartoffler,grøntsager, ris, fisk osv. Og ellers ryger der enten knækbrød, gulerødder eller æbler ned imellem de tre måltider.

Jeg forstod dit indlæg sådan, at du var "faldet af på den" mht. både kost og motion, og nu var klar til at rette op på motionen men ikke kosten. Men det lyder til, at du har styr på kosten, så glem bare den kommentar igen :)

Men ja, du vil forbrænde flere kalorier ved at løbe 2 x 3 km i stedet for at løbe+gå 5-6 km - for så har du en højere puls i et længere tidsrum samlet set. Jeg tør ikke sige, om det ville have betydning, hvis du godt kunne løbe 6 km i streg men fordelte det ud på 2x3 km. Umiddelbart tror jeg, en eventuel forskel i kalorieforbrænding ville være så lille, at det ikke har noget at sige. :)

Link to comment
Share on other sites

For lige at skære det lidt ud i pap:

Du får ikke højere forbrænding fordi du fordeler det ud over dagen. Om du løber i 40min eller 2x20 eller 4x10 er komplet ligegyldigt (forudsat du løber samme hastighed). Det koster den samme mængde energi. Din basalforbrænding (BMR) er den samme og er meget svært påvirkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share