Forslag til vægttabs kost


Mathias Petersen
 Share

Recommended Posts

Hej Motion Online

Først, vil jeg lige fortælle min historie, da jeg synes den danner udemærket grundlag for hvad jeg søger.

Jeg blev for 3 år meget syg, og blev opereret adskillige gange i maven.

Det resulterede i at jeg tabte mig utrolig meget.

Jeg er idag 21 år gammel, 182 cm høj, og vejer hele 93kg (tabt mig for nyligt 3kg). Det er alt for meget, da jeg er blevet forfærdelig tyk. Det har sat sig både på maven, numsen samt lårene & (brysterne?)

Da mit sygdoms forløb var overstået, var jeg meget tynd, jeg var nede på 73kg, og jeg ville gerne tage på i en fart, så den stod ofte på junkfood, kage, sodavand og massere af slik. Det var selvfølgelig oveni den normale kost af rugbrød, frugt osv.

Jeg kunne ikke tage på, men pludselig tog det fat, og satte sig. Fordi jeg havde gjort det til en vane at spise så usundt, fortsatte jeg uden egentlig at tænke over det, men nu har jeg endelig set, hvad jeg har gjort ved min krop - og det væmmer mig.

Jeg har pt. stoppet alt der hedder slik/kage/sodavand (hvis det endelig er sodavand jeg skal drikke, hedder det cola zero).

Derudover er jeg startet til Bodycombat i Fitness DK, som jeg går til 2-3 gange ugentligt.

Til hverdag på arbejde er jeg servicekonsulent/tekniker i et mindre firma, som sælger og servicere print maskiner, og mit job består så I at køre rundt i landet og servicer dem, så i mit arbejde får jeg ikke meget motion.

Mit største problem lige nu er min kost. Fordi jeg har været vant til at spise så usundt HELE dagen, og bare spise når jeg ville, føler jeg det er rigtig svært at stoppe, og jeg tror det er skylden til at jeg ikke kan se nogen forskel i mit vægttab.

Jeg håber derfor at nogen af jer mere erfarne på dette område, ville foreslå mig en "kost" plan, som fx. hed.

Kl 07.00 : 1 rugbrød med ost

Kl 11.00 : 1 æble

Kl 14.00 : 1 bolle

Ikke nødvendigvis hvor mange kalorier, proteiner osv. de forskellige ting skal have, men så jeg har en fast dagsordning på, hvornår jeg skal spise, og vigtigst: hvad jeg skal spise.

Jeg synes jeg har gjort et godt forsøg med at google forskellige planer, men uden rigtig at finde en jeg føler mig overbevist omkring.

Håber nogen vil læse mit indlæg igennem og har et fornuftigt svar, som vil kunne hjælpe mig, da jeg virkelig har brug for at tabe mig, da det så småt nedbryder min allerede manglende selvtillid..

Med venlig hilsen,

Mathias.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mathias

Jeg har det meste af mit liv (35 år) været tynd og altid aktiv. Livets vej, med børn, job og måske lidt flere penge til sjove ting (=købe mad) satte sig som 10 kg extra, på det samme steder som du beskriver. Jeg vejede ca 96 kg for ca 1 år siden og en fedtprocent på 26 målt ved en DXA scanning. Det er jo ikke vildt højt, men nok til at det er irriterende.

Mellem jul og nytår så jeg nogle dokumentarudsendelser på Netflix (Forks over Knifes, Food Matters, Hungry for a Change) og de inspirerede mig til at prøve kun at spise frugt og grøntsager. Nu efter en måned, er min kost sådan, at jeg kun spiser frugt og grøntsager bortset fra aftensmaden hvor jeg også får lidt kød. Derudover belønner jeg min snack-mave/sult med god mørk chokolade - lidt hver dag, samt nødder og rosiner. Morgenmad og frokost består af et stort glas med blendet frugt og grøntsager, hvilket faktisk smager ret godt, selv om konsistensen er lidt klam.... Det at det er blendet, gør at man kan spise mere, uden at føle at man skal tygge sig igennem en masse frugt/grønt før man er mæt. Derudover spiser jeg rå frugt og grønt når jeg er sulten og jeg spiser lige så meget som jeg har lyst til.

For en uge siden vejede jeg 88 kg, med tøj på. Jeg ved ikke hvor meget jeg har tabt siden nytår, men jeg vil skyde på at det er størstedelen af mit vægttab, hvilket bekræftes af min kone (=støttekommentar) og min 5 årige datter (=sandheden).

Fordelen er, at man ikke er sulten, ikke mere end den sædvanlige "før-frokost" sult. I starten savnede jeg de daglige sukker-chok, men den trang er væk efter en uges tid. Jeg savnede kød, så det har jeg tilsat - og spiser vi ude eller er til fest, spiser jeg det som der er.

Får man nok proteiner, calcium, fedt? Ja, der er masser af proteiner, calcium og fedt i frugt og grønt, hvis man bare ved hvor de er. Skyldes mit vægttab, tab af muskelmasse? Det kan jeg ikke vide med sikkerhed, men jeg kan ret tydligt se på min hals, mave, ”lovehandles” at jeg har tabt fedtmasse. Derudover skal bæltet strammes et par huller extra ind, før bukserne sidder forsvarligt fast. Energi nok? Tonsvis, mere end før kostændringen!

Det lyder som en drastisk livsstilsændring, men det er det faktisk ikke. Det tager lidt længere tid at lave mad om morgenen, og det kan være lidt hårdt i starten. Jeg følte mig sløv og underlig den første uge, men man skal finde niveauet for hvor meget man skal have, for at få nok. ”Yde for at nyde”, som man siger…

Håber det kan inspirere. Jeg vil gerne stille mig til rådighed med støtte og sparring, hvis du har brug for det.

Edited by HET
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Der er rigtig mange tynde mennesker, eller folk som har været syge i en længere periode, der tror at man skal fede sig selv op på junk-food-metoden. Det er virkelig det dummeste man kan gøre. Man tilegner sig de værste vaner i form af sukkerforbrug og fedforbrug. Dette kan være farligt, fordi at man ikke opnår mæthedsfornemmelsen og gerne overspiser og derved tager på.

Som udgangspunkt er det vigtigt at leve varieret, de fleste kostplaner er bare det samme og det samme mad, der er ingen variationer og det ender ofte med at folk stopper på den, og derved tager på igen. Det er vigtigt at spise noget man kan lide, derfor skal man også skulle interessere sig for at bruge op til en time længere i køkkenet om dagen.

Først og fremmest, en lynkur er det dummeste, fordi at du under sådan en kur udsætter dig selv for underernæring - og det er meget usundt og specielt ikke effektivt.

Men en nem kostvejledning, på en helt almindelig tirsdag kan være:

Morgenmad: Havregryn m. frugtstykker


10:00: 3-4 gulerødder. Gulerødder ligger godt i maven, og de er ofte ikke noget man spiser specielt hurtigt, derfor opnår man en naturlig mæthedsfornemmelse.

12:00: Hvis du er på arbejde er en madpakke helt klart den billigste løsning. Her er rugbrød en genialt, fordi det mætter og er nærende. Put blot 1 skive på, istedet for 2 af pålæg. Det er jo i sig selv ligemeget. Skrab smøret.. 2-3 stykker rugbrød er standard.

15:00: Et stykke frugt - æbler er geniale fordi de tager tid at spise, og man hurtigere opnår en mæthedsfornemmelse. Denne kan istedet suppleres med en protein shake, hvis man ønsker det, den er god hvis du skal ind og træne umiddelbart efter.

16:00-16.30:Hvis du træner, drik en protein shake umiddelbart efter din træning, de hjælper dig at bygge muskler op.

18:00 - Denne her er nok den mest varierede, og her er det vigtigt at grøntsagerne og kødet spiller en dominerende men også varierende rolle i retten. Undgå pasta, brød og ris. Kartofler er OK. Sørg for at vælge fedtfattigt kød - gerne kylling eller fisk. Grøntsagerne kan man selv tilberede, men butikkerne har faktisk også nogle udmærkerede frostblandinger. Sørg for at spise langsomt.

20:00: Det er snack-tid, og den bedste film er i fjernsynet. Det lyder vanvittigt, men frosne ærter er sindssyg lækre. Prop blot en pose frosne ærter i fryseren, og tag dem op i en skål. Jeg vil vædde med at hele skålen bliver spist, det er dejligt at tygge på.

Sørg selvfølgelig for en 0,5 liter mælk om dagen. Og drik vand for resten.

Hvis du kører denne her stil, skal du ikke bekymre dig om alt det med kosten. Træningen tager nu fokus på hvor flot du bliver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share