Medicinbolde - er der forskel på kvalitet?


Gymnasten
 Share

Recommended Posts

Vor gymnastikforening har et par instruktører, som ønsker at begynde at anvende medicinbolde til styrketræning på hold. De vil blive anvendt på træ sportsgulv. Derfor planlægger vi køb af 10-20 bolde med et plastic/gummi ydre. De vil ikke blive anvendt særligt meget - typisk 3 timer/uge. Instruktørerne ønsker flere forskellige vægte.

Men jeg konstaterer, at der er stor prisforskel fra leverandører imellem - f.eks. en 4 kg. bold kan fås fra 180 kr. til 500 kr.

Kender du til kvalitetsforskelle, som man bør være opmærksom på?

Link to comment
Share on other sites

generelt set så køber folk dem får tunge holde jer imellem 2-4 kg hvis de skal være anvendelig.

kvalitetsmæssigt har jeg erfaring med lidt forskellige.

Jeg er ikke vilde med dynamax.. men det kommer også meget an på hvad de skal bruges til.

Skal i lave wall ball som primær øvelse er det en god ide at bolden er relativt stor.. omvendt synes jeg de fleste andre medball øvelser egner sig bedre til en mindre medicin bold

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest til dynamax eller Rage bolde. De holder rimelig godt selvom de bliver brugt meget. Jeg kan dog ikke anbefale at lave Ball slams med dem, så kan de nok hurtigt gå i stykker. D-balls er lidt bedre til den øvelse, men har ødelagt 2-3 af dem ved Ball slams selvom dem der solgte dem påstod at de aldrig ville gå i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

De lidt prisbillige bolde jeg har kik på er disse: http://www.fitnessnord.com/fitnessudstyr/medicinbold.html

Men jeg synes også at have set nogle andre parametre, som kan være lidt forskellige:

  • Vægt
  • Diameter (enkelte fabrikater har ca. 1,5 gange større diameter for samme vægt)
  • Materiale f.eks. læder, gummi ellers sandsynligvis PVC
  • Ventil for luft, så man kan regulere hårdheden

Bolde af gummi og med luft vil typisk kunne hoppe, så med "ball slams" eller "wall ball" er det nok nødvendigt.

Jeg fandt en leverandør via ebay med et ret stort udvalg af forskellige medicinbolde: http://stores.ebay.de/HAEST-Sport

Og en ret billig leverandøre af gummibolde synes at være denne:

http://stores.ebay.de/SportradeSelect/_i.html?_nkw=medizin&submit=Finden&_sid=1122203632

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke have bolde der kan hoppe hvis du skal lave wall balls, og slet ikke ball slams. Det er nu så ærgeligt at hamre en bold i gulvet og få den direkte for fuld skrald lige i fjæset igen ;)

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Men når jeg tænker på gummi, luft og hop her, så er det mere med tanke på boldens holdbarhed. I forbindelse med opvarmning til volleyball laver jeg ofte ball slams - men her er bolden kun ca. 300 g. Typisk vil man så stå foran en væg eller gøre det sammen med en anden person, som griber bolden, der typisk går 5 m op over gulvet inden da. Så bolden rammer gulvet omkring 2 m foran foden.

Jeg har netop set lidt video af "ball slams", hvor meget er USA-inspireret crossfit. Sagen er måske her, at der typisk ikke er så meget plads at bevæge sig på, og man ønsker så ikke at bolden pluselig flyver langt væk og rammer andre som arbejder i et lille rum. Så øvelsen og bolden indrettes derefter. Når jeg ser øvelserne i disse videoer, så virker de mindre eksplosive end øvelsen med den lettere volleyball. Gymnaster, som laver stående baglens salto har også brug for at kunne lave en hurtig sammentrækning af forsiden og bevægelsen er ikke så forskellig endda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share