Sign in to follow this  
Kousgaard

C-Fit vs. Traditionelle KB Swings

Recommended Posts

Hey Folkens

Jeg syntes fra fora til fora og i forskellige post, at der er meget delte meninger omkring hvad enten man bør lave Kettlebell Swings (Læs: til vandret), eller Crossfit type KB Swings, hvor der swinges helt op til lodret plan. Nogle er store fortalere for den ene type og vil måske direkte fraråde den anden, da denne kan være være forbundet med en højere skades risiko eller ikke effektiv nok kontra den anden. Andre vil benytte de 2 i en fin blanding.

Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig, at høre lidt hvor folk ligger her på MOL imellem hvad der efterhånden er blevet 2 modpoler inden for en ellers lige til øvelse.. Så Pro's and Con's for og imod CF vs traditionelle KB Swings? :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg mangler stadig at høre et godt argument for CF-swings.

CFs udredning om øget ROM og "foot force" (eller hvad de nu kalder det), giver jeg ikke meget for. Det er muligt at opnå mere "work per time" ved RKC-swings end CF-swings, da hver rep tager kortere tid. Grunden til at RKC-swings ikke kommer højere op, er fordi man aktivt trækker KB'en ned (dette træner anti-ekstension af torso på samme måde som planken, bare stående).

I CF-konkurrence øjemed er det naturligvis nødvendigt at have en nem og objektiv måde at vurdere om man "arbejder hårdt nok" og et accelerometer på hver KB er ikke nemt (eller billigt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg laver begge typer swings, og har aldrig mærket noget negativt fysisk ved nogen af dem. Så jeg savner mest nogle reelle fysiologiske pros og cons. Såsom at min skulder dør hvis jeg bliver ved med at lave den type kontra den anden type swing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er et kæmpe fysiologisk con at indadrotere og adduktere skulderen og bagefter slynge den op over hovedet.

Det kan være du er heldig og dine skuldre holder til det. Det kan også være at du en dag pludseligt bliver skadet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så et BB snatch/træk er ligeledes en one way ticket til en skade? Jeg hører aldrig samme negativitet mod sådanne træninger, heller ikke selvom KB swings er "lette" kontra snatch/træk.

Jeg siger ikke at i nødvendigvis tager fejl, men savner blot bevis for det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så et BB snatch/træk er ligeledes en one way ticket til en skade? Jeg hører aldrig samme negativitet mod sådanne træninger, heller ikke selvom KB swings er "lette" kontra snatch/træk.

Jeg siger ikke at i nødvendigvis tager fejl, men savner blot bevis for det.

Prøv at trække din skulderblade sammen og før hænderne op over hovedet i den position de er i når du trækker.

Gør derefter det samme bare med positionen fra swinget, eventuelt krydr det med at stikke hovedet frem.

Bemærk skulderbladenes position gennem bevægelsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er et kæmpe fysiologisk con at indadrotere og adduktere skulderen og bagefter slynge den op over hovedet.

Det kan være du er heldig og dine skuldre holder til det. Det kan også være at du en dag pludseligt bliver skadet.

Clever dude!

Et andet con er, at der kan være større tendens til at hyperextende lænden. Det i sig selv er ikke fikst og endnu mindre, når du sekundet efter skal bremse og svinge KB'en.

Jeg laver begge typer swings, og har aldrig mærket noget negativt fysisk ved nogen af dem. Så jeg savner mest nogle reelle fysiologiske pros og cons. Såsom at min skulder dør hvis jeg bliver ved med at lave den type kontra den anden type swing.

Skulderblad og overarm skulder gerne begge være udadroterede, når du griber stangen.

Edited by Dr. Durden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så et BB snatch/træk er ligeledes en one way ticket til en skade? Jeg hører aldrig samme negativitet mod sådanne træninger, heller ikke selvom KB swings er "lette" kontra snatch/træk.

Jeg siger ikke at i nødvendigvis tager fejl, men savner blot bevis for det.

Nej, for skulderen er ikke addukteret (ført mod midterlinien) ved træk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg havde oprindeligt skrevet et langt og flot indlæg på min mobil, men det blev desværre offer for at siden de sidste par dage har været rent lort. Og gad ikke lige skrive 30-40 min igen på min mobil. Anyways, jeg prøver igen. Jeg håber i vil kunne se igennem fingre med at jeg virker "uvidende" i det næste jeg skriver, jeg prøver blot at gøre denne tråd til en tråd som alle kan læse og forstå selvom de ikke har den største kinæstetiske sans, anatomiske forståen eller lignende.

-Fameboy:

Kan du ikke beskrive hvordan følelsen skal være forskellig ved de 2 bevægelser du nævner, samt hvad du vil have folk skal tage med når de har prøvet det.

-TJR:

Kan du ikke beskrive med ord som alle kan forstå uanset erfaring i træning eller anatomiske viden hvad du mener og hvorfor det er skidt for skulderen. Det er helt fint du skriver at det er skidt, men du skriver ikke hvorfor. Som i hvad der foregår i skulderen som skulle udsætte den for unødig stress.

-Durden:

Hvis hyperextendering er det skidte i bevægelsen, så kender jeg et par andre bevægelser hvor folk har grimmere ryg under betydeligt højere vægt. Næsten alle folk (læs: næsten) hyperextenderer når vægten bliver tung og de åh så gerne lige vil have den sidste rep. Det er hvertfald trenden jeg ser de steder jeg træner.

Derudover vil jeg lige prøve at smide den her ud:

post-30412-0-24540600-1361400405.jpg

Not all bodies are created equal in the first place; a good example would be the different types of acromions, a portion of the scapula. Those with type III acromions are more likely to suffer from subacromial impingement due to the shape of this end of the scapula:

These are the 3 types:

Type I Acromion: flat, minimal impingement risk, normal subacromial space

Type II Acromion: curved, higher rate of impingement, slight decrease in subacromial space

Type III Acromion: beaked, highest rate of impingement, marked decrease in subacromial Space

link til artikel: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/shoulder_savers_part_i

Jeg prøver blot at gøre tråden anvendelig for alle, samt at sparke lidt liv i diskussionen :) Og håber self at nogle dygtige uddannede fysser kommer på banen med deres indspark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad med Abwheel/Evilwheel/whateverwheel Rollouts? Er det ikke lidt samme bevægelse som CF swings?

Ville det også være bedre at køre ex. Barbell rollout i stedet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="KRF" data-cid="1629901" data-time="1361440382"><p>

Hvad med Abwheel/Evilwheel/whateverwheel Rollouts? Er det ikke lidt samme bevægelse som CF swings?<br />

Ville det også være bedre at køre ex. Barbell rollout i stedet?</p></blockquote>

Slut position er hvertfald den samme, og vægten er vel også højere end ved KB swings.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det smallere greb på en KB (i forhold til BB træk) gør det sværere at holde et fornuftigt spænd på øvre ryg. Det samme gør "hovedet frem" cuet, som er en del af mange uvidene CF-"couches" favoritsmøre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meget enig i det du skriver mht opspænd og med at smide hovedet igennem. Men hvis man fx har lavet en fornuftig progression med vægten på KB gennem flere år (ved godt det vil være de absolut færreste der rent faktisk har det) så bør problemet vel være "løst" mht spænd i ryggen da teknikken har fået lov at sætte sig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja da. Hvis du laver dine swings som styrketræning og ikke kardio hvor du i forvejen er max presset af andre ting.

Hårdt opspænd er noget af det første der ryger, når man bliver træt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så hvis man havde tid og disciplin til at stige langsomt i vægt og evt trænede CF swings tungt, så burde man vel kunne lave workouts til fx en CF comp uden de store bekymringer (set i lyset af at man presser grænsen i alle bevægelser til konkurrencer og derved bliver alle bevægelser risikable)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke i min optik.

Armene samlet foran kroppen gør det meget nemt at sprede skulderbladene. Spredte skulderblade er noget lort. Jeg er ikke fys, så jeg kan ikke fortælle dig hvorfor. Jeg kan dog tale fra min praktiske erfaring og det er at opspænd som regel "smitter", dvs når man taber det i øvre ryg, så taber man det også ofte i nedre ryg - det betyder at man falder sammen med KB'en mellem benene.

En simpel risikovurdering ser således ud:

Hvad er det man vinder ved at lave high swings? (hint: intet)

Hvilken risiko for skader indvolverer det? (hvis dette tal er over 0, så bør simpel fornuft diktere at man lader være)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, dårlig formulering fra min side.

Jeg mente hvis man havde ambitioner om at konkurrere. Så kunne den optræningsmetode jeg snakkede om vel godt anvendes og på den måde mindske risikoen for skader under træning. Vi er vel enige om at hvis man ønsker at konkurrere (og vinde) så er man nødt til at have en vis risikovillighed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligt ville jeg aldrig træne high swings.

At jeg måske bliver tvunget til at konkurrere i dem, må jeg så bare tage på dagen.

Du kommer ikke til at dø af at lave 1 WOD med high swings, men kontinuerlig pounding er noget lort. Derfor ville jeg træne sikkert og så gå abe-mode til konkurrencer. Lidt ligesom med pullups, O-løft og alt andet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så er vi rørende enige :-)

Jeg tror også man vil have lettere ved 24kg high swings hvis man i længere tid har trænet fx 32kg russian swings. Jeg oplever sjældent at jeg bliver træt andre steder end greb og lænd ved mange swings og så kan det kun være en fordel at have vænnet sig til en tungere kugle.

Men nu vi er inde på det, så er et KB snatch rimelig tæt på at være samme bevægelse som et high swing. Der er hvertfald nogle positioner som går igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Durden:

Hvis hyperextendering er det skidte i bevægelsen, så kender jeg et par andre bevægelser hvor folk har grimmere ryg under betydeligt højere vægt. Næsten alle folk (læs: næsten) hyperextenderer når vægten bliver tung og de åh så gerne lige vil have den sidste rep. Det er hvertfald trenden jeg ser de steder jeg træner.

Ja da, men derfor behøver vi lave en dårlig øvelse, bare fordi vi laver nogle lige så dårlige ting andre steder :) Jeg vil mene, det er langt lettere at øve et hensigtsmæssigt hip-hinge (så vi kan blive bedre til ikke at hyperextende generelt) i russian swing - simpelthen fordi, det er selve bevægelsens natur. Men der er mange ting til det - jeg kan også sagtens hyperextende et russian swing...

Og håber self at nogle dygtige uddannede fysser kommer på banen med deres indspark.
Så tag min ord med et gran salt...

Hvad med Abwheel/Evilwheel/whateverwheel Rollouts? Er det ikke lidt samme bevægelse som CF swings?

Ville det også være bedre at køre ex. Barbell rollout i stedet?

Bullshit faktor warning: Load-order'en af mekanikken er forskellig i forhold til et high swing.

Der er spænding over ledet konstant - det er der ikke i et high swing. Hvis du med hjulet bare falder ud og først tænder for spændingen i bunden, så tror jeg også hurtigt, du får ondt i skulderen.

Desuden er der jo tusind skulderbladspositioner at udføre abwheels med... (lige som der er tusind måder i high swings :))

Men nu vi er inde på det, så er et KB snatch rimelig tæt på at være samme bevægelse som et high swing. Der er hvertfald nogle positioner som går igen.
Snatch er jo også hårdt for skulderen :) - men du griber stadig kuglen med udadroteret skulderblad og udadroteret arm.

En helt anden ting:

I high swings kan man lettere benytte sådan en whip-tail kinectic chain - altså, hvor kroppen fra gulv og op laver sådan en slange-bevægelse - det vil nogle eksperter (Kenneth Jay måske) måske mene er en fantastisk god øvelse, da det er energi-besparende og god øvelse i forhold til andre sportslige bevægelse.

Men samtidigt er det meget moderne at påpege, at der absolut ingen bevægelse skal være i ryggen (i hvert fald i lænderegionen), men ryggen skal være statisk og rigid.

Any comments?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pas på skuldrene - og sving derfor kun til øjenhøjde, eller til der ikke er mere kraft fra stødet fra hoften.

Som sagt, så er KB'en for let, hvis den kan svinges meget højere.

Mvh

StærkDreng

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det smallere greb på en KB (i forhold til BB træk) gør det sværere at holde et fornuftigt spænd på øvre ryg. Det samme gør "hovedet frem" cuet, som er en del af mange uvidene CF-"couches" favoritsmøre.

Når man skyder hovedet frem,samler man så netop ikke skulderbladene og bevarer spændingen i øvre ryg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this