Styrketræning og udstrækning - reel effekt på kropsholdning - yes/no?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Tusind artikler på tnation tager udgangspunkt i at det er muligt at ændre vores kropsholdning - typisk en kombinition af udstrækning og styrketræning skulle kunne udbedre tiltede strutnumser, krumme rygge og fremskudte bænkpres-skuldre.

Men er det reelt set muligt at ændre noget nævneværdigt?

HVad peger på et nej? Hvad peger på ja?

Og hvad med omvendt? Får du skuldre på forsiden, hvis du kun bænker?

(Jeg kan huske Pavel nævner noget med et simpelt program af bænk+squat - det burde man jo nærmest blive invalid af!)

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke litteraturen på området, men jeg kan kun sige at for mit eget vedkommende er min kropsholdning ændret markant fra jeg startede med at træne og til nu. Jeg kan ligeledes mærke at i perioder hvor jeg har været skadet længere tid ad gangen bliver min kropsholdning gradvist dårligere og dårligere. Den er ikke god for tiden desværre.

Link to comment
Share on other sites

(Jeg kan huske Pavel nævner noget med et simpelt program af bænk+squat - det burde man jo nærmest blive invalid af!)

Er det ikke snarere dødløft + side press? Det er i hvert fald hvad 'Power to the people' tager udgangspunkt i.

Edited by KRF
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke litteraturen på området, men jeg kan kun sige at for mit eget vedkommende er min kropsholdning ændret markant fra jeg startede med at træne og til nu. Jeg kan ligeledes mærke at i perioder hvor jeg har været skadet længere tid ad gangen bliver min kropsholdning gradvist dårligere og dårligere. Den er ikke god for tiden desværre.

Hvordan har din kropsholdning ændret sig - og har du evt. før/efter billede? Og hvad mener du, når du siger den bliver dårligere i perioder uden træning?

Er det ikke snarere dødløft + side press? Det er i hvert fald hvad 'Power to the people' tager udgangspunkt i.

Nope :)

Der er ingen tvivl om at styrketræning kan forbedre din kropsholdning!

Personligt har jeg fået en meget bedre kropsholdning, sundere og bedre at se på.

Jeg er også sundere og bedre at se på, når jeg smiler. Jeg smiler, når jeg har trænet...
Link to comment
Share on other sites

forskingen peger i 3 retninger:

1. neuromusculær kontrol er vigtigt. Du skal lære at bevæge dig anderledes

2. Din muskler passiv modstand ændrer sig når musklen bliver større.

3. udspænding i form af statisk udspænding virker ikke

Så det er komplet ligegyldigt at udspænde psoas mhp at udbedre et anterior pelvic tilt?

Link to comment
Share on other sites

Kort svar!

Det er muligt at ændrer ens kropsholdning markant, via af styrketræning og udstrækning.

Dette ses på mig selv og på dem jeg har trænet sammen med igennem de sidste 18 år.

Dem jeg selv underviser, ses der også en tydelig forandring. Hos nogle efter kort tid. Forskellen på dem er stor, og om den er ryggen der bliver mere ret, eller numsen der bliver trukket mere ind på plads. Kommer ad på, hvordan jeg træner med den enkelte og hvad deres mål med træningen er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share