Tips til vægttab?


Cille123
 Share

Recommended Posts

Hejsa!
Jeg har længe ledt rundt på nettet men har simpelthen ikke kunne findet noget svar.

Derfor håber jeg der måske var nogen herinde der kunne hjælpe mig lidt.

Jeg er en 16-årig pige der er lettere kraftigt bygget og er overvægtig.

Jeg er 168 cm høj, og har førhen siddet fast på en vægt der hed 80 kg. Nu er det lykkedes mig at få min vægt ned og holde den omkring de 77 kg, men jeg vejer stadig alt for meget.

Min ideel vægt ligger på 65-70 kg, men ved ikke om der skal tages hensyn til at jeg er lidt kraftigt bygget?

Jeg er kommet til at sidde lidt fast på de 77 kg, så ville høre om der er nogen der har nogle tip til hvad jeg kan gøre for at få min vægt længere ned?
Jeg ville meget gerne have tips på forskelligt mad der sætter forbrændingen op, jeg har ikke utroligt meget tid til at dyrke motion i hverdagen, men gør det hver gang jeg har tid og overskud.
Er der nogen der kan give mig tips til hvordan lige netop en type som mig kan tabe mig lidt? :-)
Det er især maven, lår og baller jeg har i fokus at kunne tabe mig på :-)
Jeg har haft kigget på slankepiller, og overvejet at opsøge en læge for at spørge til råds, men min mor mener ikke at jeg er overvægtig, dog går hun også selv under kategorien svært overvægtig, det kan hun bare ikke selv se :-(

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, knus Cille :-)

Link to comment
Share on other sites

Hold dig fra slankepiller, det er meget bedre og mere holdbart at komme af med kiloene på den naturlige måde. :)

Det er svært at give dig råd uden at vide, hvad det er du gør nu. Kan du prøve at skrive lidt om, hvad og hvor meget du spiser i løbet af en dag samt hvad det er for noget motion du dyrker og hvor tit? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en skrøne at der findes særlige madvarer der på magisk vis sætter forbrændingen op... og wupti er der forsvundet 5 eller 10 kilo.

Spis mad med et højt indhold af protein (f.eks. kød, fisk, fjerkræ) og masser af grove grøntsager (f.eks. broccoli, kål og rodfrugter) - på den måde bliver du hurtigere mæt og kroppen har noget at arbejde med i lang tid -> ingen sult.

Til gengæld skal du skrue ned for - eller helt undgå - de madvarer, der er fyldt med kulhydrater og som ikke giver nogen ordentlig mæthedsfornemmelse; hvidt brød, pasta mv.

Slankepiller skal du holde dig fra. Det er et alvorligt skråplan!

Hvad er det helt præcist du har så travlt med at du ikke kan afse tre kvarter eller en time til motion, tre-fire gange om ugen?

Hvis du vil tabe dig, skal du prioritere det! :-)

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg følger ikke en bestemt madplan, men op en almindelig dag spiser jeg typisk dette (det er det jeg spiser til hverdag)
Morgen: To stykker grov toastbrød og et glas mælk

I løbet af formiddag og middag: To bananer, en appelsin, og nogengange agurk eller gulerodssalat. (Sommetider kun gulerodsrugbrød)
Eftermiddag: Somregel ingenting, men evt. en bolle, forskelligt fra hvad vi lige har.

Aften: Enten to stykker gulerodsrugbrød, eller kartofler med gulerødder eller salat, og sovs.

Jeg lever primært af frugt og grønt i løbet af min skoledag ihvertfald.
Jeg er ikke den store kødæder, så det med at spise proteiner er ikke så nemt for mig, det eneste kød jeg spsier er kylling, and, frikadeller, hamburgerryg, og saddel.

Jeg har heller ingen bestem motionsplan jeg følger, men på en almindelig uge er det dette jeg laver:

Mandag: Går cirka 1,5 km, og laver træningsrutine der består af 100 varierende mavebøjninger, 3x planke af så lang tid som jeg kan holde til, og evt. løbe på stedet og smidighedstræning.

Tirsdag: Samme som mandag.

Onsdag: Går cirka 1,5 km og går til en times dans.

Torsdag-Søndag: Træningsrutinen

Det er ikke lige hver dag jeg får trænet, da jeg ofte er afsted fra kl. 7 om morgenen til kl. 18-19 om aftenen, og derfor ikke altid har overskud til at få hevet mig selv i nakken og få trænet, men jeg prøver så vidt muligt at overvinde min træthed.

Meget aktuelt er måske også at jeg (muligvis) lider af en smule overanstrengelsesastma, hvilket desværre gør at det måske ikke lige er alle motionsformer jeg kan lave.

Vi har altid haft mistanke om at jeg har overanstrengelsesastma i en mildere grad, men vi har først taget os sammen til at få det undersøgt nu, men når jeg er undersøgt vil jeg nok få noget for det, så derefter regner jeg med at jeg kan lave alle motionsformer :-)
Tænkte det nok var lidt aktuelt :-)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lægger mest mærke til ved din kost er KULHYDRATER! Du spiser meget brød og frugt, og dette kan påvirke et vægttab negativt. Jeg har selv tabt 20 kg gennem 2012, og det skete blandt andet ved at skære så mange stivelsesholdige kulhydrater ud (brød, kartofler, ris, pasta og frugt). Det er ikke fordi frugt er usundt, men der er bare rigtig meget frugtsukker i, så hvis du kan spise grøntsager i stedet for, vil jeg tro du ser en stor gevinst :)

En anden ting, er at du kun lever af frugt og grønt gennem din skoledag! Hvis jeg skulle gøre det ville jeg spise utroligt meget for at blive mæt, og dermed få for mange kalorier, hvilket ville gøre at jeg ville tage på i stedet for at tabe mig! Jeg vil foreslå dig at lave salat af grove grøntsager (broccoli, gulerodder, bønner osv.) med kylling, så du får lidt protein ind også. De grove grøntsager og protein gør, at du holder dig mæt længere! :) Jeg tror også du vil kunne mærke en gevinst i dit energiniveau med dette :)

For at få flere proteiner kan du med fordel spise mælkeprodukter til morgenmad! Skyr, fromage fraiche eller græsk yoghurt er rige på proteiner, hvis du spiser æg, er dette også en god kilde :) Ellers så spis bønner og linser :) Eller prøv at drikke proteinshake om formiddagen i stedet for at spise frugt :)

Hvad er saddel for noget kød? :) Det kender jeg ikke..

Jeg håber du kan bruge svarene.. Jeg har med vilje ikke givet forslag til motionen, da jeg tror du kan se en væsentlig forskel ved ovenstående kostændringer.. Jeg ved heller ikke noget om overanstrengelsesastma, så jeg vil ikke rode mig ud i at komme med motionsforslag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share