Gør jeg det rigtige?


JohanneKristensen
 Share

Recommended Posts

Jeg er en 21 årig pige, som er i gang med at tabe sig. Jeg er 168 cm og vejer nu 66 kg. Startede på 78 kg for 4 måneder siden.
Siden nytår har mit vægttab dog været ret ustabilt og for det meste har min vægt stået stille. Så lige nu har jeg mest af alt brug for en bekræftelse på, at jeg gør det rigtige.

Beregneren herinde siger, at mit basale stofskifte er 1469 kalorier - og jeg går efter at spise 1400-1600 kalorier. Prøver dog ikke at gå for meget op i kalorier og i stedet fokusere på masser af grøntsager og protein.
Mit totale energiforbrug er 2163 kalorier og det er uden mine 4 ugentlige løbeture på ca. en halv time.
Jeg burde jo netop være ca 500 kalorier i underskud hver dag - og det skulle resultere i et halvt kilo om ugen. Det gør det bare slet ikke. I denne uge har jeg ikke dyrket motion og her er min vægt faktisk gået op.

Kan jeg stole på beregneren herinde? Har læst rigtig meget på internettet og på skrift ser det hele rigtigt og simpelt ud - men i virkeligheden vil min krop bare ikke samarbejde. Jeg måler mig også - og her er det også meget blandede resultater, hvor jeg f.eks. kun har tabt 2 cm fordelt på hele kroppen på 10 dage.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser 14-1600 kcal om dagen med fokus på grøntsager og protein, så er du helt sikkert på rette vej! Det er helt normalt, at et vægttab går i stå for en periode, uden at man helt kan forklare hvorfor, for man burde jo tabe sig. Den store prøvelse er at lukke øjnene for det og fortsætte den rigtige vej, for så vil vægten begynde at rykke sig igen - det lover jeg dig!

Mange steder anbefales det, at når man rammer et plateau og har levet på den samme måde længe, skal man give kroppen et "chok" ved at ændre noget i maden eller motionen. Det skyldes en teori om, at kroppen vænner sig til at gøre de samme ting hele tiden. Hvis du hele tiden har spist de 14-1600 kcal kunne du tage en uge med 18-1900 kcal om dagen og derefter sætte det ned igen. Du kunne også skifte en eller to løbeture ud med en tur i svømmehallen, en lang cykeltur eller noget intervalløb, hvis du ikke allerede dyrker dét. Om det er dokumenteret, at sådan et "chok" har nogen effekt, det ved jeg ikke - men man kan jo prøve sig frem med det.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for dit forslag. Det er helt sikkert noget jeg vil tage til overvejelse. Jeg kommer dog en gang imellem til at spise lidt usundt, så har måske 1-2 dage om måneden, hvor jeg ryger op på de 2000 kalorier. Men kan godt være jeg skal gøre det et par dage i træk. Tror måske også min krop har vænnet sig for meget til de kalorier, den får hver dag.

God ide med at bytte lidt rundt på motionen - så kunne det også være jeg fik lidt mere motivation for at komme i gang igen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share