Albue skade. HJÆLP!?


Lassehåndbold
 Share

Recommended Posts

Hejsa Motion-online brugere, jeg er en dreng på 15 snart 16, jeg har spillet håndbold siden jeg var 12-13 årig, og elsker det og spillere også på højere plan nu, da jeg begyndte til håndbold fik jeg lidt ondt i armen og var øm når jeg kastede, og sagde det så til mine venner om de også havde det sådan da de lige startede, og nogle sagde ja, og andre nej. Men så spurgte jeg en masse af mine venner og træner og forældre osv, og de fleste sagde at jeg bare skulle vende mig til at kaste, da jeg havde spillet fodbold før, men da jeg så var 14 og begyndte at spille med harpiks og der blev sat større fysiske krav, talte jeg med min mor og vi tog til lægen, blev så sendt til en fys, hvor han kiggede og sagde jeg skulle holde mig i ro i 4 måneder, det gjorde jeg så... Så kom jeg op i hallen igen, og endu en gang gjorde det ondt når jeg havde skudt hård et par gange, så tog vi videre til en privat fys, hvor han så sagde det samme (Altså at jeg skulle holde en pause) Så tog vi til lægen igen hvor vi blev stillet videre på en lang liste, til et special skade hospital eller sådan noget, hvor jeg skulle ultralyds scannes, efter 2 måneder var der så tid til vi kunne komme, jeg var så glad for at der måske ville blive gjort noget, så min mor og jeg tog fri den dag og kørte derhen, da vi kom der op snakkede vi lidt med en special læge, hvor jeg foklarede hvordan smerten kom og hvordan det føles, jeg forklarede at når jeg havde skudt hårdt et par gange, føltes min arm helt slap og det gjorde ondt. Han sagde så at han godt viste hvad det var og jeg bare skulle holde den i ro i 2 måneder, og han gad ikke bruge tid på scanningen da han var sikker på det var det der skulle til, uden overhovedet at lave udstrækninger eller noget somhelst. Så jeg valgte at tro på det, så jeg holdte den fuldkommen i ro, skrev med modsatte hånd, spillede computer med mussen i venstre hånd, børstede tænder med modsatte hånd, løftede ting med modsatte osv osv, Så tog jeg til træning igen. Det havde ikke ændret sig en skid udover at min arm bare vare blevet utrolig svag nu, Så vi tog til lægen igen, hvor jeg så fik akupunktur i et halvt år, der kom ikke rigtig nogen ændring, men så købte jeg så sådan en tynd ting jeg sætter rundt om armen og spænder den, den støtter en lille smule, og kan da godt mærke lidt forskel, men så kom vi så til en ny special læge, hvor jeg blev ultralyds scannede, og han kiggede hele min arm igennem, og han sagde han ikke kunne se noget, og jeg blev så ked af det og sur. Får lidt massage på armen engang imellem. Nogle har sagt det kunne være en tennis albue eller golf albue

Smerten er i albue zonen.

Kan det virkelig passe at ingen kan gøre noget ved det??

Nogle der har prøvet det samme? som muligvis vil hjælpe mig, vi kan kontakte hinanden privat og du kunne hjælpe mig, det ville virkelig betyde meget for mig. Vil meget gerne satse på min håndbold, da jeg tit for at vide af trænere fra andre hold og spillere osv at jeg har talent, men kan ikke satse seriøst på en håndbold karriere med en armskade.

Nogle gode tips eller rigtig søde mennesker der vil kontaktes privat og hjælpe mig

Skriv endelig på min mail eller her inde, er åben for alle former for hjælp :) [email protected]

Edited by Lassehåndbold
Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse

Det er en meget kedelig situation du er i. Det er aldrig rart at være skadet og slet ikke i flere år. Der er nogle generelle ting vil prøve at forklare for dig først, derefter nogle konkrete råd til din situation:

- Det du fortæller om dit albue-problemer, vil det i langt de fleste tilfælde gå over af sig selv hvis man holde pause, fra de(n) smerte givende aktivitet (håndbold).

- At starte direkte på fuldt niveau efter pausen, er desværre en fejl der alt for ofte bliver begået... Vi begår den alle! Det er vigtigt at starte langsomt op fx varme meget grundigt op (uden smerter) så prøve 5-10 bløde kast (uden smerter). Hvis dette fungerer kan man forsøge sig med 2-5 hårde kast. Det vil være dagens træning den første uge. Ved den mindste smerte skal du stoppe og holde pause med armen mindst 24 timer (dvs. til smerterne er væk igen).

- Det er vigtigt at styrketræne overkrop, skulder og arme (uden smerter), for at sikre at sener, ledbånd, muskler og knogler kan holde til den belastning håndboldtræningen udsætter dem for.

- Du skal overveje om det er værd at spille håndbold på eltie niveau, med de gener det medfører.

Det var så nogle helt generelle betragtninger omkring det at være skadet og skulle vende tilbage til sin sportsgren.

I din situation er der ingen tvivl om at du har brug for en profesionel træner/fysioterapeut/kiropraktor e.lign. til at hjælpe dig med at styre behandlingen af din albue. Spørg i din omgangkreds hvem der kan anbefales i det område du bor i. Du kan evt. søge efter en idrætsfysioterapeut på:

http://www.sportsfysioterapi.dk/Medlemmer/Eksaminerede-medlemmer/

Held og lykke med behandlingen

Brian Clausen

Fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share