Hvilken træningsmetode forbrænder mest fedt?


rlz
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-Online.

Har nu den sidste uges tid løbet på løbebånd og er steget fra 15 min til 40 min over 5 dage.

har ledt rundt på nettet, og nogle steder siger de at det forbrænder mere fedt at træne på den her måde.

Cykel 15 min, løb, 15 min, roning 10 min.

hvor min træningsmetode ser sådan her ud.

10 min løb, 2 mins bokning, 10 mins løb, 2 mins gåning, 10 mins løb, boksning 5 min.

Hvad vil i sige?

Link to comment
Share on other sites

En kcal forbrændt er en kcal forbrændt... Om det er cykel, løb eller andet...

Hvor meget du forbrænder er et spørgsmål om hvor intensivt du træner... Det kan derfor godt betale sig at lave interval træning for at øge forbrændingen...

Det er også en god ide at variere din træning, da din krop vil vende sig til at lave en bestemt øvelse og på den måde vil du ikke få det samme ud af det..

Jeg er ikke ekspert , så tag mine ord med et gran salt :)

Link to comment
Share on other sites

En kcal forbrændt er en kcal forbrændt... Om det er cykel, løb eller andet...

Hvor meget du forbrænder er et spørgsmål om hvor intensivt du træner... Det kan derfor godt betale sig at lave interval træning for at øge forbrændingen...

Det er også en god ide at variere din træning, da din krop vil vende sig til at lave en bestemt øvelse og på den måde vil du ikke få det samme ud af det..

Jeg er ikke ekspert , så tag mine ord med et gran salt :)

Hvis det du mener er at man med intensitet fx, tilbagelægger 5 km hurtiger en når man gør det langsomt. Og der med bruger mindre tid på at forbrænde X antal kalorier, så ja.

Man har målt på energi forbruget på løb, og man bruger det samme antal kalorier på at løbe 10 km, uanset tempo (Omtrent)

Så det er som Thorhauge siger det.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det første jeg mener....

Det virker åbenlyst, men der er en pige i mit motioncenter som står på stepmaskinen i flere timer hver gang jeg ser hende... Men hun bevæger sig nærmest ikke... Jeg vil tro at jeg på 15 min forbrænder mere end hun gør på 2 timer... Og hun har sikker god samvittighed fordi hun træner 2 timers step hver anden dag... Den måde hun gør det på har i hvert fald ikke meget med træning/cardio at gøre... Så hellere små intense pas end lange ligegyldige pas...

Du er sikkert ret med at man forbrænder det samme uanset om de 10 km er gået, jogget, løbet, spurtet ... Det skal jeg ikke gøre mig klog på... Men når jeg løber på løbebånd kan jeg når jeg er mest effektiv forbrænde noget der minder om 28-30 kcal Per minut (sikker overdrevet - det er hvad maskinen siger) .. Når jeg går (langsomt) på løbebåndet forbrænder jeg så lidt 2-4 kcal Per minut... Så på den måde mener jeg det er mere effektivt at træne ved høj intensitet...

Skriver fra iPad.. Så chance for en masse sludder :) nu vil jeg tage hen og teste min tese ;)

Link to comment
Share on other sites

Smider lige lidt random viden ind om forbrænding.

Så længe du bare bevæger dig fremad (gang/løb) forbrænder du 1 kcal pr kg kropsvægt pr km du bevæger dig. Du forbrænder så ekstra bagefter hvis du har haft pulsen oppe, da forbrændingen vil være forøget.

Og man har så undersøgt at hvis man er oppe i høj fart og derfor har en mere springene/hoppene bevægelse end ved lunt/gang forbrænder du mere, da den hoppende bevægelse kræver du skal modvirke tyngdekraften. Derfor skal du bruge mere energi end hvis din bevægelse kun er fremadrettet.

Så giv den gas hvis du er på jagt efter at forbrænde kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Flere forsøg viser, at hvis man løbe 10 km i et rolig tempo, forbrænder man det samme som, hvis man løbe de 10 km ligeså hurtig man kan.

Tager det eks. 60 min at løbe 10 km i et rolig tempo, men kun 40 min, hvis man giver den alt det man kan.

Vil man forbrænde det samme ligeså meget på bare 40 min, som man ellers skulle bruge 60 min på. Derudover for man en efter forbrænding, (hvis jeg husker rigtig) på den dobbelte tid. Altså kan man lave en forbrænding ifølge flere forsøg på 120min, ved bare 40 min aktivitet. Det er da konge!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share