PROTEINPULVER/PROTEINSHAKES til piger!


Cathrine Vestergaard
 Share

Recommended Posts

Jeg er en pige på 19 år, som går til spinning 3 gange om ugen jeg har en del spørgsmål jeg meget gerne ville have svar på hvis der skulle være nogle kloge hoveder:

jeg vil hører hvorhvidt der kan anbefales proteinpulver/shakes eller ikke? er det optimalt at begynde at drikke proteinshakes når ikke man vil tage på i vægt?
og hvor vigtigt er det at indtage proteiner efter træning? er det usundt ikke at gøre?
Mvh Cathrine

Edited by Cathrine Vestergaard
Link to comment
Share on other sites

Hvis du allerede får nok protein i din daglige kost, er der absolut ingen grund til at bruge penge på pulver og shakes. Og du får sandsynligvis nok protein - det gør de fleste. Jeg går ikke ud fra, at du går til spinning for at få større muskler? I så fald er du med garanti allerede dækket ind med protein i din mad. :)

Link to comment
Share on other sites

Mener heller ikke du skal tage protein-tilskud efter træning, med mindre du vil have store muskler.

Du kan evt. tage noget energibar/gel en time inden træning, så du kan yde mere under timen - det kan i den sidste ende forbrænde mere :)

Så du vil indtage en energibar på 2-300 kcal, for at du muligvis kan forbrænde 50kcal ekstra ved træningen?

Energibar og gel er som udgangspunkt forbeholdt folk der løber marthon+, og ikke et standard træningpas.

Link to comment
Share on other sites

Så du vil indtage en energibar på 2-300 kcal, for at du muligvis kan forbrænde 50kcal ekstra ved træningen?

Energibar og gel er som udgangspunkt forbeholdt folk der løber marthon+, og ikke et standard træningpas.

Nej det har du selvfølgelig ret i, jeg gør det også kun, når der skal trænes i flere timer... så muskler får energi og ikke går kold.

Jeg gør ingenting inden en enkelt times træning. Udover vand selvfølgelig...

Jeg har planer om at prøve High5 zero brusetabletter, så jeg holder mere på væsken... evt med koffein...

Det modvirker væsketab. Et væsketab på 2% kan forringe ens ydeevne med op til 20%.

Pr. brusetablet i en flaske vand:

  • Energi: 7 kJ, 1,7 kcal
  • Protein: 0 g
  • Kulhydrat: 0 g
  • Fedt: 0 g
  • Fibre 0 g
  • Sodium: 0,26 g
  • Magnesium: 32 mg

Har du erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Venan, det kommer vel an på formålet med træningen. Er det at tabe sig, har du 100% ret men er det at belaste kroppen med hårde intervaller så meget som muligt, er det da en fin ide. Til en spinningtime burde det kunne klares med almindeligt mad men alt efter evt. arbejde og manglende muligheder for mad der, så synes ikke det skal udelukkes fuldstændigt.

Giver lige et input på H5 også selvom jeg ikke er Venan.

Jeg kan ikke mærke om de er med til at holde på væsken. Men at genopfylde de mineraler jeg sveder ud (jeg sveder ret heftigt til cykeltræning og det gør man jo også i en varm spinningsal), gør at jeg ikke får krampe i stængerne til træning, hvad jeg ellers let får når vi kører hårde intervaller.

Mht til at holde på vandet er cykelryttertricket at spise bananer - men synes jeg sveder og bæller vand i rå mængder ligegodt men det er hvad "man" siger.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Venan, det kommer vel an på formålet med træningen. Er det at tabe sig, har du 100% ret men er det at belaste kroppen med hårde intervaller så meget som muligt, er det da en fin ide. Til en spinningtime burde det kunne klares med almindeligt mad men alt efter evt. arbejde og manglende muligheder for mad der, så synes ikke det skal udelukkes fuldstændigt.

Du yder næppe ekstra fordi du indtager en energidrik. En følelse af velvære, en placeboeffekt eller lign. kan måske hjælpe få promille, men du har ikke mere energi til rådighed. Du får ikke pludselig ekstra meget energi, fordi du indtager en gel, så længe glykogendepoterne i muskler bare er nogenlunde fyldt op, hvilket de næsten altid er (medmindre det er adskillige timer, siden du sidst indtog et måltid). Koffein derimod kan have en effekt, men det er en anden snak.

Den gamle sang, med at man skal indtage druesukker lige inden en 100m sprint er helt ligegyldigt.

Jeg forstår heller ikke idéen med at "holde på væsken". Kroppen bruger den væske, den nu engang skal. Det er ikke fordi alt væske bare løber gennem kroppen, hvis man ikke stopper den med piller og tabletter. At indtage elektrolytter under længere træningspas har helt sikkert en effekt, men det har intet at gøre med at holde på væsken. Det er bare næringsstoffer som kroppen bruger af, ligesom alt andet næring kroppen bruger af. Det svarer til at sige, at man skal indtage X-tablet for at holde på kulhydraterne.

Link to comment
Share on other sites

De adskillige timer uden føde, kan jo også sagtens forekomme i visse arbejdssituationer og transport. Jeg tror vi er enige, faktisk.

Jeg har da en ex som ikke spiser på arbejde (andet end en håndfuld gulerødder) og tager hun til spinning klokken 17 efter kun at have fået morgenmad, vil hun ret sikkert få meget mere ud af træningen hvis hun æder en bar eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er så den bedste løsning?

1. Ikke at indtage nogen former for føde i over 10timer, og indtage ren sukker 1 time inden træning?

2. At indtage en eller anden form for fast føde inden for bare 5 timer inden et træningspas (som 99% af den danske befolkning sagtens kan)?

Jeg er selv i tvivl :wink:

Link to comment
Share on other sites

I selve musklerne er der ikke kæmpe lagre af glykogen, men leveren har en del til rådighed. De fleste rammer først "muren" efter ca. 35km løb.

Selv uden at spise morgenmad, vil jeg mene de fleste i moderat god form kan løbe et halvmarathon uden at tømme glykogendepoterne fuldstændig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share