Proteinpulver kontra ikke proteinpulver?


zaa
 Share

Recommended Posts

Hej derude

Jeg træner meget ambitiøst og spiser sundt ved siden. Min fokus er at tabe mig og få langt lavere fedtprocent. Jeg træner stort set hver dag.

Så har jeg overvejet at købe proteinpulver (evt kasein da jeg skal være i kalorieunderskud) for at optimere min protein indtagelse. MEN de er bare så dyre og jeg er på SU. Så tænker jeg at jeg i stedet for en omgang protein efter træning spiser en dåse tun (ca 140 g hvor ca 30 g er proteiner).

Til de kloge: Hvor vigtigt er det med det proteintilskud i form af proteinpulver efter træning og hvad er effekten hvis det erstattes med en dåse tun?

Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er en del billigere end tun hvis du regner kr. Pr gram protein ud :-) dertil er det hurtigere optageligt og har en bedre aminosyre sammensætning :-) det rigtig godt, at spise en masse sund, fedtfattig og protein rig mad, men en proteinshakes efter træning vil klart være det bedste :-) det skal desuden være en whey og ikke kasein hvis det er til efter træning!

Edited by Morten Z
Reklamelink slettet
Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er en del billigere end tun hvis du regner kr. Pr gram protein ud :-) dertil er det hurtigere optageligt og har en bedre aminosyre sammensætning :-) det rigtig godt, at spise en masse sund, fedtfattig og protein rig mad, men en proteinshakes efter træning vil klart være det bedste :-) det skal desuden være en whey og ikke kasein hvis det er til efter træning!

Og overstående kan du vel dokumentere? Speciel det at proteinpulver har en bedre aminosyre-sammensætning syntes jeg lyder spændende....

PS: Tun på tilbud til 5kr for 150 gram, er stort set samme pris som 100kr pr. kg whey 80 (0,131 vs 0,125 kr. pr. gram protein). Da tun indeholder en del flere næringsstoffer end proteinpulver, er tun altså klart at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Og overstående kan du vel dokumentere? Speciel det at proteinpulver har en bedre aminosyre-sammensætning syntes jeg lyder spændende....

PS: Tun på tilbud til 5kr for 150 gram, er stort set samme pris som 100kr pr. kg whey 80 (0,131 vs 0,125 kr. pr. gram protein). Da tun indeholder en del flere næringsstoffer end proteinpulver, er tun altså klart at foretrække.

Hvor køber du tun til 5 kr for 150 g?

Hvor køber du tun til 5 kr for 150 g der ikke smager vulgært meget af pis?

Tun på dåse indeholder også kviksølv og er derfor dårligt i større mængder.

Mvh

Ham der har spist meget tun

Link to comment
Share on other sites

Og overstående kan du vel dokumentere? Speciel det at proteinpulver har en bedre aminosyre-sammensætning syntes jeg lyder spændende....

PS: Tun på tilbud til 5kr for 150 gram, er stort set samme pris som 100kr pr. kg whey 80 (0,131 vs 0,125 kr. pr. gram protein). Da tun indeholder en del flere næringsstoffer end proteinpulver, er tun altså klart at foretrække.

Hej venaN,

Du skal godt nok lede længe efter en dåse tun til 5 kroner med 150 gram drænet tun (sker ikke/næsten aldrig)! :)

Angående aminosyre sammensætning så er der stort set ikke nogle madvarer som indeholder alle aminosyrer og slet ikke 25% BCAA som de bedste proteinpulvere jo indeholder. Facts :)

Link to comment
Share on other sites

Hej venaN,

Du skal godt nok lede længe efter en dåse tun til 5 kroner med 150 gram drænet tun (sker ikke/næsten aldrig)! :)

Angående aminosyre sammensætning så er der stort set ikke nogle madvarer som indeholder alle aminosyrer og slet ikke 25% BCAA som de bedste proteinpulvere jo indeholder. Facts :)

Mener nu jeg ser det i bilka engang imellem til 5kr. Smager sikkert også derefter, det skal jeg ikke kan sige. Det er flere år siden, jeg stoppede med at spise tun på daglig basis.

Der er skam rigtig mange madvare, der indeholder alle aminosyre, det er nærmest kun grøntsager der har mangler på amonisyrefronten. Fisk,kød,mælk,æg osv. har alle en komplet amonisyreprofil. Der vil altid være en lille forskel på selve amonisyresammensætningen, men slet ikke i en grad der overhovedet går det værd at nævne. Tun indeholder f.eks. omkring 20% BCAA.

Jeg siger ikke proteinpulver hverken er dårligt eller forkert. Der er bare ikke nogle holdbare argumenter for at indtage det, andet end bekvemmelighed (som da også er fair nok). Hele den gamle sang med at whey er hurtigoptagende og idéel til efter træning, er forskning ligeså stille ved at skyde i sænk.

Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er en del billigere end tun hvis du regner kr. Pr gram protein ud :-) dertil er det hurtigere optageligt og har en bedre aminosyre sammensætning :-) det rigtig godt, at spise en masse sund, fedtfattig og protein rig mad, men en proteinshakes efter træning vil klart være det bedste :-) det skal desuden være en whey og ikke kasein hvis det er til efter træning! Du kan eventuelt blive klogere på http://fitnessbuddy.dk både med guides og hvilken som er bedst - held og lykke med det

Mange tak for det :)

Problemet med whey er sådan set, at så får jeg ekstra kalorier fra fedt og kulhydrat også, og det er jeg jo ikke interesseret i, siden jeg vil tabe mig. Med tun indtager jeg ca 1800 kcal om dagen med min nuværende madplan. Hvis jeg erstatter tun med proteinpulver indtager jeg væsentlig flere kalorier og det vil blive svært for mig at tabe mig med over de 1800 kcal om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hvad siger folk forresten til at jeg indtager <2000 kcal om dagen (ca 1800 kcal) Er det nok for mig eller for lidt? Jeg er 21 år, studerer på uni, dyrker 30-60 min motion hver dag.

Folk på uni, skal efter mine erfaringer ikke indtage mere end 1200 kcal om dagen. Endnu vigtigere er det at 2/3 af kalorierne skal komme fra havregryn med vand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share