Kosttilskud


zak
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en dreng på 18 år, som på det seneste har overvejet at starte med kosttilskud i form af protein pulver, da flere af mine venner mener at det har hjulpet for dem. Derfor tænkte jeg på at give det en chance.

Desværre er der ingen af dem, der har kunne give mig et klart svar på hvor meget/hvor ofte, at jeg skulle tage det. Da nogen af dem kun tager det i forbindelse med træning og andre 4 gange om dagen.

Jeg styrketræner 3 gange om ugen, udover det spiller jeg fodbold 3-4 gange om ugen.

Jeg er 1.70 og vejer 65 kg

Mit spørgmål er så: Vil det være en god ide at bruge kosttilskud med mit nuværende trænginsprogram, og i så fald hvor meget og hvor ofte? (Hvis svaret er, at det er bedst i forbindelse med træning. Er det så godt at tage efter en fodboldtræning eller skal man holde sig til efter styrketræning?)

Andre gode råd vil selvfølgelig være behjælpelige :)

Edited by zak
Link to comment
Share on other sites

Det allervigtigste er at du spiser korrekt henover hele dagen. Som nybegynder er proteinpulver i hovedtræk fuldstændigt ligegyldigt.

Proteinpulveret kan lige så godt erstattes af en liter mælk eller en dåse tun.

Jeg ville langt hellere fokusere på en 3-6 måltider om dagen 3000-4000 kcal. Bestående af rigeligt kød og grønt.

Men altså nu har du jo købt lortet og sikkert til overpris fra Nutramino til 430 kr. for 2 kg. Indtag 25-50 gram af det inden træning sammen med et stykke frugt og gerne blandet op i sødmælk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for det hurtigere svar. Det ser dog ud til, at jeg ikke har formuleret mit spørgsmål korrekt.

Altså har jeg ikke købt proteinpulveret men derimod blot overvejet det. Udover det har jeg styrketrænet i noget tid, dog har det stået i skyggen af konditions træning (pga. problemer med astma). Da dette ikke længere er et problem, vil jeg gerne begynde at fokusere lidt mere på styrketræning end hidtil.

Med hensyn til at maden er det vigtigste, har du selvfølgelig ret. Men baggrunden for mit spørgsmål er, at jeg i en længere periode var skadet og derfor ikke kunne spille fodbold, derimod kunne jeg godt styrketræne. Jeg bilder mig selv ind, at jeg i den periode kunne se, at det gik hurtigere med at opbygge muskelmasse. Jeg kunne forstille mig at det har noget at gøre med at jeg på trods af en rimelig fornuftig kost, ikke får nok proteiner.

Det skal siges, at min fodboldtræning er rimelig seriøs, derfor er det nogengange nødvendigt at jeg både styrketræner og træner fodbold samme dag (For at nå mit mål om at styrketræne 3 gange om ugen). Det er specielt disse dage, hvor jeg har svært ved at tro at jeg får nok proteiner.

Så det jeg gerne vil vide, er hvorvidt jeg vil få noget ud af at bruge protein pulver. Jeg har derfor ikke købt proteinpulveret, da jeg (også pga. prisen) gerne vil have en ide om hvorvidt det gør en forskel, da jeg helst ikke vil spille min tid på at styrketræne, hvis jeg ikke får nok proteiner til at opbygge muskelmasse.

At det gik bedre da jeg var skadet, kan selvfølgelig også været noget jeg bilder mig ind og at det vil være bedre bare at forsætte uden proteinpulver. Jeg vil bare optimere min tid mest muligt.


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share