Sign in to follow this  
Rassep

Styrketræning ifht. Vægttab

Recommended Posts

Der har måske været debatter om dette emne før, men jeg er stadig misledt..

Jeg HADER cardio træning, men har måtte acceptere at den er nødvendig hvis jeg gerne vil tabe det overskydende fedt, og stramme lårene op..

MEN - så læser jeg goddæwlme det her, blandt mange andre artikler på nettet

http://www.fitnews.dk/artikler/hoj-fedtforbraending-ved-styrketraening/

....-Der skriver at styrketræning istedet for cardio faktisk er et fantastisk grundlag for at tabe sig.... Hmm...
Hvad siger I? Hvad er jeres erfaringer.

Det skal siges at jeg er en pige på 20, 59kg og 174 høj, så jeg er ikke under-og eller overvægtig, men trænger så sandelig til en opstrammer inden sommerens kickstart!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glem du bare den artikel. Den er af så ringe kvalitet, at den faktisk er lodret forkert. Du har ikke en høj fedtforbrænding ved styrketræning. Man har et lettere forhøjet energibehov de efterfølgende ca. 48 timer, afhængig af intensitet, men det kan slet ikke måle sig med en times kredsløbstræning.

Hvis man vil tabe sig, er kosten 1. prioritet. Styrketræning er helt klart en positiv ting, men man skal næppe regne med et mirakuløst vægtab. Vil du derimod kun "stramme op", er styrketræning glimrende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay! Så hvordan lyder det her:

træning 4 gange om ugen:

30 min cardio som opvarmning, så går jeg også lidt på kompromis med det ;)
tung styrketræning (full body) i en time efterfølgende..

Jeg spiser i øvrigt imellem 1100-1500 kcal om dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyder helt fint, afhængig af hvordan dit fullbodyprogram ser ud. Pas på med alle de der "fitnessmaskiner", som ikke altid er lige intelligent konstrueret. F.eks: 2 overflødige maskiner.

Har du et godt sammensat fullbodyprogram, er 3x om ugen helt fint. Frie vægte i kombination med basisøvelser, så er du godt på vej.1100 kcal lyder umiddelbart lavt, hvis du gerne vil have en lille smule mere muskelmasse. Men det kommer meget an på dit aktivitetsniveau igennem dagen.

Prøv evt. at beregne dit energiforbrug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay - godt at vide, for de maskiner bruger jeg faktisk en del!

Nu her når jeg starter på styrketræning sætter jeg mit kalorieforbrug sådan at jeg spiser i hvert fald de 1500 kcal om dagen, selvom det er lidt svært at komme op på her i starten.
Mit daglige energi forbrug ligger på lidt over 2000 kcal..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lysten skal drive værket......Og ja din vægt er helt fin!

Større muskelmasse giver større forbrænding i hvile så jo - styrketræning hjælper dig til dit mål..

Du vil stramme lårene op? Kan gøres ved at gå 30 minutter i rask tempo dagligt eller tage trappen 5x op til femte sal !!

I forhold til at tabe sig er bevægelse i hverdagen mere afgørende for kalorieforbruget: Cykel/gang i stedet for bil. Stå/ gå i stedet for at sidde ned!

Helt afgørende for din vægt ,hvis den er et issue er dog dit kostvalg: Spis mere grønt end du plejer og skær en anelse ned på hvad du selv ved er usundt (!)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så langt så godt! :-)))


talte i øvrigt med en bekendt i dag, der mente at jeg spiser alt for lidt.. han mærkede på mine lår og kaldte mig tyndfed.
Det kan der jo være noget om - han sagde at jeg skulle på og spise 2000 kcal om dagen.

Puh... Det lyder af meget.. Kan jeg nøjes med at gøre det i de dage jeg træner??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, de dage du træner vil jeg mene du skal spise min 2400 kalorier!

Men det er ikke så vanskeligt at få mere energi - brug olie/eddike dressing på din salat, spis sødmælksyoghurt i stedet for slanke modellen (man behøver ikke være fedtforskrækket), spis en håndfuld mandler, spis en avokado, put smør på dit brød eller lignende tiltag :)

Jeg har lige brugt dine tal til at beregne dit daglige energi forbrug her på siden, hvis du har et stillesiddende arbejde/studie.. Den siger 1980 kalorier.. Så hvis du "kun" spiser dette på de dage du træner, så vil du tabe dig.. Og det har du bestemt ikke brug for! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hold da kæft... det lyder helt åndsvagt i mine ører :-D Men ikke desto mindre er det helt sikkert sandt!

Men jo jeg taber mig bestemt.. helt op til 2 kg om ugen, og tager dem også hurtigt på igen hvis jeg spiser mere end jeg plejer, og det er jo rimlig ustabilt måde for kroppen at leve på.

Jeg prøver at fokusere mere på styrketræningen end på kosten, og spise når jeg er sulten i stedet for at spare for meget på det hele. Det FØLES bare underligt at spise mere... men det må jeg nok bare komme mig over..

7 måneder på 1500 kcal har nok gjort mig lidt skør :)

Udover det, vil jeg sørger for at skrive min træning ind i min maddagbogs-app... så ser det ikke så overdrevet ud :)

Edited by Rassep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som der har været inde på, er den artikel elendig. I stedet kan du kigge på en artikel som denne vedr. styrketræning og vægttab. http://news.bodylab.dk/artikler/129-styrketraening-og-vaegttab, som er langt mere anvendelig.

Ellers synes jeg det lyder som en fornuftig plan, du nu har lagt dig! Man bliver lettere skør at få kalorier. Men vigtigere end supplementet til vægttabet (styrketræningen), hvad består dine kalorier af? Jeg bliver lidt nysgerrig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se dét var jo ret interessant, motvierende og lyder meget fornuftigt! Jeg kan personligt mærke på min krop at den er mere modtagelig overfor hård styrketræning.. end lettere og elegant cardio workout. Jeg varmer naturligvis op til jeg får sved på panden af enten løbebånd eller crosstrainer.

Ifht maden ser min kost ud som følger:

Morgenmad
Enten, æg med rugbrød og magert pålæg/hytteost.
Eller græsk yoghurt/skyr med frosne bær. og en kop sort kaffe!

Frokost: Hjemmelavet tunsalat, rugbrød med makral, hytteost, magert pålæg. eller en salat med kylling..

Aftensmad er meget forskelligt.. men som regel proteinrigt, kylling eller fisk, med grøntsager.. Prøver at holde kylhydraterne på et minimum, og spiser det kun af pligt hvis nogen har været så venlige at lave mad til mig :)

Min træning består af 10-15 min cardio-warmup

45 min styrke træning, tror jeg ville placere den under hård styketræning da jeg som oftest ikke kan lave mere end 4-6 gentagelser af 3 sæt. Jeg fokusere meget på ryg/arme og ben.

Min fedtprocent ligger på 22... :-( med en muskelmasse på 35kg. så der er lidt vej endnu! Men mon ikke jeg kan nå at komme in shape til sommer?? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mit mål er - på trods af at mine tal faktisk ser rimlig fine ud, at få en tonet, flot og slank krop inden sommeren starter.

Jeg er blevet pumpet med informationer fra alle sider, og er derfor begyndt at blive en del forvirret omkring det projekt jeg startede.. Jeg er, som tidligere skrevet, blevet tyndfed, og skal derfor rette min krop i form af træning og kostplan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hvad er dit mål? En fedtprocent på 22 er jo fuldstændig normalt for en pige ????

Og JA - i know.

Men mit mål er jo ikke at ha' en ganske normal pigekrop. Mit mål er at ha' en kickass mega stram pigekrop.. ;-) Lidt ligesom nå mænderne træner derudaf for at få større muller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this