Sign in to follow this  
Malthe

Vægtforøgning

Recommended Posts

Jeg har i de seneste tre måneder været på en kur hvor formålet var en forøgelse af min kropsvægt. Det startede godt ud og i løbet af de første uger tog jeg hurtigt 3-4 kg på. Jeg har på diverse stofskifteberegnere regnet mig frem til at jeg som standard forbrænder omkring 2600 kcal om dagen. Derfor satte jeg det mål at jeg hverdag skulle spise mindst 3100 kcal. Jeg startede med at veje 67 kg og kom op på mellem 70 og 71 kg. Det skal lige siges jeg er 1.90 høj. Jeg har lige fået målt min festprocent om lyder på 7,8%.

Jeg går til fodbold 3 gange om ugen og i fitness (styrketræning med vægte) 3-4 gange om ugen. Det korrigerede jeg ikke rigtig for - altså jeg spiste ikke mere pga det, da min vægt forsatte med at stige uanset. Efter den første måned stoppede jeg bare med at tage på og det har forsat i 2 måneder. Det har undret mig meget for jeg indtaget omkring 3500 kcal den sidste måned men uden nogen effekt. Jeg har spist nogenlunde fornuftigt med en par weigth gainer shakes oveni. Jeg har samtidig brugt en app som anbefaler henholdsvis hvor meget protein, fedt og kulhydrater jeg skal indtage om dagen og det har jeg fulgt helt ud.

Hvis der er nogen som har en forklaring på dette og/eller har en ide til hvad jeg kan gøre for at øge min kropsvægt igen så giv lige en kommentar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din forbrænding er afhængig af din vægt! Dvs. at det er "hårdere" for kroppen at slæbe rundt på 67 kg i forhold til 71 kg, så når du gerne vil øge din vægt, skal du også øge dit indtag af energi i takt med at du stiger i vægt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din forbrænding er afhængig af din vægt! Dvs. at det er "hårdere" for kroppen at slæbe rundt på 67 kg i forhold til 71 kg, så når du gerne vil øge din vægt, skal du også øge dit indtag af energi i takt med at du stiger i vægt :)

Ja det er jeg godt klar over. Men jeg er jo også gået fra 3100 kcal til 3500 kcal og det vil jeg mene er et stort nok spring når det kun handler om 3-4 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er jeg godt klar over. Men jeg er jo også gået fra 3100 kcal til 3500 kcal og det vil jeg mene er et stort nok spring når det kun handler om 3-4 kg.

Men det mener din krop åbenbart ikke. Hvis den var enig, havde du jo taget på. ;) Du siger, at du har svært ved at klemme mere ned - det handler nødvendigvis ikke om større mængder af mad, men af at træffe nogle andre valg. Fx er der en del kalorier i nødder og avocado, som man jo kunne gå og snacke en hel dag. Eller skift letmælken ud med sødmælk, lav smoothies med olie i, hæld fløde i sovsen osv. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er jeg godt klar over. Men jeg er jo også gået fra 3100 kcal til 3500 kcal og det vil jeg mene er et stort nok spring når det kun handler om 3-4 kg.

Det kan vel diskuteres om det er et stort nok spring! 1 kg fedt svarer til 7000 kcal (http://www.frank-merete.dk/Sundhed/Usund_Fed_Kalorier.htm), så for at tage 3 kg på skal du indtage 21000 kcal OVEN i det du skal bruge til basal forbrænding og det du forbrænder ved træning mm. Men når du ikke øger din vægt, er det jo tydeligvis ikke nok :) Hvis du indtager mere end du bruger vil du jo tage på ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this