Sign in to follow this  
CloudHands

Reality check: Kalorieunderskud, men tager på alligevel...?

Recommended Posts

Problem: Til trods for at jeg (formoder jeg) ligger i kalorieunderskud tager jeg på i vægt.

Jeg har brug for nogle second opinions...

Jeg synes selv at jeg er rimelig nazi når det kommer til at logge hvad jeg spiser og hvor længe jeg træner. Det betyder at jeg i hvert fald på overfladen har et rimeligt overblik over den energi jeg indtager og den energi jeg bruger.

Ifølge Motion-Onlines beregner for dagligt energiforbrug har jeg brug for 11400kJ/dag. (Dette svarer også til min egen beregning baseret på mit energiindtag og aktivitetsniveau fra hele sidste år.)

Beregningen på MOL-maskinen er baseret på at jeg i gennemsnit bruger 30 minutter om dagen på moderat træning, 10 min på let træning, 20 min på at stå/gå, 6 timer på at sove og de resterende på at sidde eller ligge, samt at jeg vejer 82 kilo. Bortset fra den moderate træning og søvnen, så er de brugte minuttal vurderet på slump, men sandsynligvis lavere sat end den egentlige værdi.

Siden juleaften har jeg ifølge min madlog i gennemsnit indtaget 9970kJ/dag og selv hvis jeg har skudt 13% for lavt, dvs. ca.1500kJ/dag (altså i alt mad for over 13500kJ) når jeg har logget og vurderet mængden af min mad (det er ikke altid at jeg vejer den) så ville jeg kun ligge lige omkring mit ligevægtsindtag.

Alligevel har jeg siden juleaften taget 1,5 kilo på, hvor jeg vil mene at jeg som minimum burde have smidt i nærheden af 3 kilo.

Er der nogen der kan komme på nogle gode forklaringer på, hvorfor at der er så stor en forskel på hvad jeg ud fra mine egne målinger burde tabe og hvad vægten egentlig siger? Jeg kan selv komme med en masse forklaringer, men lige nu lider min motivation for at spise mindre og sundere under at jeg hverken kan se resultater på vægten eller på papiret. Så tænkte jeg at det ville hjælpe med nogle andre kloge hoveders betragtninger.

Det skal tilføjes at min styrke i denne periode har været jævnt stigende og i dag ligger jeg på mit højeste styrkeniveau siden mit store vægttab på 14kg i perioden (06.10.11-01.06.12). I dag DL 145, SQ 122,5, BP 87,5 og PR 50.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er jo umiddelbart det næste logiske skridt, men i forhold til resten af de data jeg har indsamlet om min egen forbrænding, trænings- og madvaner, så virker det bare underligt, at tage 1,5 kilo på i en periode hvor jeg sammenlignet med tidligere data burde have tabt i omegnen af 3 kilo. Det er en ret stor difference. Derfor spørger jeg om alternative (realistiske) bud på hvor filmen er knækket for mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der kan også være sket det at din krop i en længere periode har fået mindre ind end den har forbrændt. På et tidspunkt begynder kroppen at "panikke" og dermed vil den sænke din forbrænding for at holde på det den har tilbage. Det er i hvert fald ganske udbredt blandt udholdenhedsatleter der ikke formår at spise nok, og dermed kan risikere at tage på i vægt eller stagnere selvom de spiser betydeligt under deres ligevægtsindtag. Løsningen er vel at forsøge at spise lige op med ligevægtsindtaget i en uges tid, og så igen begynde at sænke kcal indtaget stille og roligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du er ved at blive gammel. Dine hormonniveauer er faldet og om kort tid har du en holdning som Dronning Ingrid!

Live with it!

Andre grunde kunne være at MOL's energiberegner ikke altid er helt præcis, at du tror at du forbrænder mere end du reelt gør, at du har glemt at nedsætte dit kalorieindtag efterhånden som du har tabt dig, at du får for lidt søvn (seks timer er ikke meget) eller at du igennem en længere periode har været stresset (og måske derfor har gået og

emo-spist, som du har glemt at notere fordi du er stresset.

Er vægten dit eneste kriterie for at sige at du har taget på?

Er der andre mål der understøtter det - livvidde + andre mål?

Edit: Abc

Edited by KåreS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har haft stor succes med en ugentlig feed dag, hvor jeg har spist som det passer mig. Psykisk har det været en stor hjælp og jeg tror også det hjælper med at holde forbrændingen oppe. Jeg har smidt 25 kg på den konto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nåh bare en lille update når nu jeg brugte jeres tid forleden...

Jeg er meget glad for jeres forskellige indspark og selvom at jeg ikke endnu er kommet til en konklusion vedrørende mit vægttabs stagnation, så har det været fint bare lige at få vendt mine tanker med nogle andre.

I selvindsigtens skærende lys da jeg først fik skrevet tingene ned sort på hvidt og endda fik nogle kommentarer, så tog jeg den beslutning at skære endnu en smule i mit energiindtag og uanset om det er det der spiller en rolle eller ej, så er jeg for første gang i mere end 3 måneder nu begyndt at tabe vægt igen.

Det er ganske muligt, at jeg har overvurderet enten mit energiforbrug eller undervurderet mit energiindtag og det er slet ikke usandsynligt at min krop har nedjusteret noget forbrænding på baggrund af at have ligget i underskud i lang tid. Jeg er også blevet ældre, meeeeeen jeg tror ikke at det er der skoen trykker ;)

Og selvfølgelig skal jeg se at få noget mere søvn... Det er bare svært med alle de ting jeg gerne vil i livet og i særdeleshed når man har børn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this