Hver gang jeg tar' på - kan jeg ikke tabe mig!


ma92bj
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Jeg er ny herinde og døjer med et irreterende problem. De sidste tre år, er min vægt blevet øget med ca 2 kg om året, hvergang jeg tager de kg på, kan det simpelthen ikke lykkedes for mig at ryste dem af igen, tiltrods for at jeg intet har gjort anderledes, og jeg derfor ikke kan forstå jeg tager dem på.

Jeg har i lang tid ligget på 62 kg, efter jeg begyndte at styrketræne affandt jeg mig med at vægten nu var på 64. Men nu er vægten endnu engang stege tog ligger nu på 68 kg! På 4 måneder har jeg altså taget 6 kg på, selvom jeg ikke gør noget anderledes (jeg har dog været på 4 byture 4 uger i stræk, mendet nu to uger siden og normalt drikker jeg ikke)

Jeg har ikke lyst til at dette ksla fortsætte, så jeg ender på 80 kg når jeg er 24, osv der opad!

Min ideal vægt ligger på 62-64 kg og der vil jeg gerne ligge igen!

Mine måltider ser sådan her ud:

Morgenmad: 1 æg eller ingenting
Formiddag: 1 stk frugt, lidt saltmandler, og 4 stk tørret figner
Frokost: ofte salat med dressing, rosiner og det kød der nu er i kantinen (jeg spiser ikke ris og pasta osv)
Aftensmad: Som regel kun en portion: Ikke det sundeste måltid og indeholder som regel ris eller grovpasta.

Jeg spiser ikke særlig meget på en dag, og føler næsten ikke jeg kan skære mere ned! Jeg spiser faktisk det samme som dengang jeg vejede 55 kg (ALT FOR LIDT)
Jeg drikker ikke specielt meget vand i løbet af en dag, men er begyndt at forsøge at drikke ½ - 1 liter.

Jeg styrketræne 2-3 gange om ugen med lidt opvarmning og prøver at få så meget aktivitet ind i min hverag som muligt.

Men somsagt er intet anderledes end før, SÅ HVORFOR DENNE PLDUSELIGE VÆGTØGNING???


Jeg håber nogen har et svar eller nogen forslag til nogen ændringer :-)

Link to comment
Share on other sites

Du skal hvertfald starte med at være ærlig over for dig selv. Du spiser ikke for lidt, så længe du tager på. Så simpelt kan det siges. I så fald har du en decideret stofskiftesygdom, og du vil være træt næsten konstant og konstant gå rundt og fryse, samt andre symptomer.

Rigtig mange snack-spiser i løbet af dagen, uden at tænke over det, eller drikker meget væske med sukker og lign. Tag en normalt dag og skriv ALT ned hvad du indtager.

Link to comment
Share on other sites

Hej VenaN.

Jeg ved med sikkerhed jeg ikke spiser anderledes fra jeg vejede 62 kg til nu :-)

Tilgengæld har jeg kraftig mangel på dvitamin, kan det have noget med det at gøre?

Jeg ved med sikkerhed at det gør du. Eller dvs, hvis du spiste lidt over dit vedligehold dengang passer det fint med at du tager lidt på og at vægten stagnerer.

Jeg ser dog et klart problem her:

hvergang jeg tager de kg på, kan det simpelthen ikke lykkedes for mig at

ryste dem af igen, tiltrods for at jeg intet har gjort anderledes, og

jeg derfor ikke kan forstå jeg tager dem på.

Når du intet anderledes gør, så får du de samme resultater som hele tiden. Det vil desuden kræve en smule mere at bryde ligevægt. Man kan altså ikke skære 50kcal fra om dagen og tabe sig gradvist. At tabe sig foregår ved minimum 0.5kg/ugen for normale mennesker - det kan nærmest ikke lade sig gøre at tabe sig mindre.

Link to comment
Share on other sites

Nej. Det har noget at gøre med at du spiser mere, end der står i din første post.

Hej Heikichi.

Det der står i min første post er det jeg spiser :-) Hvorfor skulle jeg lyve overfor jer og mig selv om det? :-)

Jeg ved med sikkerhed at det gør du. Eller dvs, hvis du spiste lidt over dit vedligehold dengang passer det fint med at du tager lidt på og at vægten stagnerer.

Jeg ser dog et klart problem her:

Når du intet anderledes gør, så får du de samme resultater som hele tiden. Det vil desuden kræve en smule mere at bryde ligevægt. Man kan altså ikke skære 50kcal fra om dagen og tabe sig gradvist. At tabe sig foregår ved minimum 0.5kg/ugen for normale mennesker - det kan nærmest ikke lade sig gøre at tabe sig mindre.

Tak for dit svar. Hvis jeg siger det, så må jeg da vide bedst :-)

Jeg undre mig bare: Er min krop virkelig lavet således, at jeg skal spise meget mindre for at vedligeholde min vægt?

Jeg har før haft en spiseforstyrrelse, og jeg syntes jeg er uhyggelig tæt på at spise det samme på en dag, som dengang! Derfor prøver jeg at søge, om der ikke kan være andre forklaring.

Iøvrigt vidste jeg ikke sidste faktum, det kan sikkert hjælpe mig , men igen; er min krop virkelig så dårlig til at forbrænde selv at jeg skal spise så lidt mad...

Link to comment
Share on other sites

alle mennesker skal have en vis mængde energi for at kroppen kan fungere det kaldes for ligevægtsindtag altså det du kan spise uden at tabe dig/øge din vægt.

Når du tager på er det fordi du spiser mere end du forbrænder derfor skriv alt ned du spiser/drikker i løbet af en dag - lav en profil på en af de utallige hjemmesider hvor du kan beregne energiindholdet i din mad. og indtast så det nedskrevne måske der er noget skjult for dig ?

Link to comment
Share on other sites

men igen; er min krop virkelig så dårlig til at forbrænde selv at jeg skal spise så lidt mad...

Nej, det er den sandsynligvis ikke.

Afhængig af hvor alvorlig din tidligere spiseforstyrrelse har været, kan der være nogle bivirkning i form af f.eks. hormonforstyrrelser efterfølgende. Men i så fald, vil der være tydelige symptomer (som før nævnt både fryser og er konstant træt).

En spiseforstyrrelse har ofte også nogle "psykologiske eftervirkninger", og et ren skud fra hoften er, at det er her problemet skal findes. Det KLART mest sandsynlige er, at du ikke er ærlig over for dig selv. Du spiser mere end du selv tror, og det er næppe noget du går bevidst. Man har før lavet forsøg/overvågning på folk som hårdnakket påstår de kun spiser 3 små måltider om dagen, og det er deres stofskifte der er utrolig lavt osv. Hver gang viser det sig, at de spiser måske det dobbelte af, hvad de selv går rundt og tror. Personerne er ofte overrasket, og kan ikke forstå dataene er korrekt. Det er som sagt noget mange gør helt ubevidst (snacker gennem dagen).

Link to comment
Share on other sites

Jeg fryser altid og er også træt konstant. Men det siger lægen har noget med mit dvitamin at gøre, jeg kunne godt tænke mig atdu forklarede mere om det i den sammenhæng alligevel?


Jeg arbejder på kontor og sidder derfor stille i 8 timer om dagen, jeg kan se at jeg skal mere op at stå i løbet af en dag. Tak for gode svar, det ville også være fedt his nogen kunne kommentere lidt på det mad jeg spiser.

Link to comment
Share on other sites

Det mad du spiser er i bund og grund lort.

Spis mere protein, mere grønt og mindre pjat og snot (dadler, saltmandler etc).

Spiser du pasta eller spiser du ikke pasta? Du skriver at du ikke spiser det, men nævner at du får det til aftensmad... I hvilke mængder?

Endvidere: 1 fucking æg? 4 dadler? Seriøst?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fryser altid og er også træt konstant. Men det siger lægen har noget med mit dvitamin at gøre, jeg kunne godt tænke mig atdu forklarede mere om det i den sammenhæng alligevel?

Jeg tror nu mest, du er ude efter en nem forklaring på din vægtøgning. At give sig selv en stofskiftesygdom er trods alt ikke så svært igen.

Men det kan da godt være en idé, at få lægen til at kigge på dine stofskiftehormoner, nu han allerede har undersøgt dig for D-vitaminer. Hvis det ikke er for mange måneder siden, har de stadig blodprøven til at ligge, og det er forholdsvis hurtigt at kigge på hormoner i blodet (stofskiftehormoner skal dog måles fastende). Men så kan du få en hurtig konklusion, så du med sikkerhed kan eliminere teorien om en stofskiftesygdom.

Er din homonbalance fin, er der kun én mulighed tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Jydedynamit: Jeg er ikke "ude på noget" Jeg prøver blot at passe på min krop og det syntes jeg ikke jeg gør, hvis jeg lader se til at jeg tager på og på! Jeg har prøvet en masse ting og ændret en masse ting og der derfor jeg skriver herinde... At jeg ikke har en stofskifte sygdom er jeg godt klar over, jeg vidste ikke det var det du henviste til og det ved jeg nu! :-)

Det mad du spiser er i bund og grund lort.

Spis mere protein, mere grønt og mindre pjat og snot (dadler, saltmandler etc).

Spiser du pasta eller spiser du ikke pasta? Du skriver at du ikke spiser det, men nævner at du får det til aftensmad... I hvilke mængder?

Endvidere: 1 fucking æg? 4 dadler? Seriøst?

Jeg spiser kun pasta/ris tre gange om ugen, om aftenen.

Nej ikke mere, jeg prøver jo at holde mit kcal forbrug nede. Jeg troede mandler var godt. Angående proteiner, når nu jeg træner så meget, vil det så ikke give mine muskler mere "energi" og derved vil jeg opleve en vægtøgning (godt nok ikke i fedt)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 20 år og 171 cm.

Jeg kan se dem ja, men jeg kan ikke se 6 kg nej. Så det er primært som et tal på vægt. Det også derfor jge ignorerede de første 2 kg, da det kunne være pga min styrketræning :-)


Hvor gammel og hvor høj er du? Kan du se de ekstra kg i spejlet eller kun som et tal på vægten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan lidt genkende din historie fra mig selv og vil give dig lidt tanker med. Jeg var selv spiseforstyrret som 18-19 årig, og når jeg ser tilbage (er 32 år nu), så tog jeg ca 10 kg på efter jeg kom over spiseforstyrrelsen, og det er aldrig lykkedes mig at komme af med dem uanset hvor ihærdig jeg har været med både kost og motion.

Når man går på slankekur nedsætter kroppen sin forbrænding (hvilestofskifte) for at passe på sine depoter som rent forsvar. Derfor bliver det hurtigt svært at tabe sig, og man tager det let på igen fordi kroppen ønsker at indhente det forsømte. Forskning viser, at når først man har taget på, vil kroppen opfatte den nye, højere vægt som et nyt "set-point", som den vll forsøge at fastholde. Derfor er det altså meget sværere for overvægtige mennesker at tabe sig, end det er for slanke mennesker at holde en normal vægt i fald de altid har været normalvægtige. Selvom de måske spiser det samme.

Og en spiseforstyrrelse er jo lidt en lang slankekur, der har ødelagt din krops fornemmelse for, hvor meget den egentlig har brug for. (Dette kan desværre ikke måles på stofskifehormonerne). Jeg kender ikke til forskning i præcis dette område, men jeg tænker selv, at det vigtige herfra er, at give kroppen det mad og motion den har brug for, og så håbe, at det regulerer sig.

Og når det er sagt, så spiser du alt for lidt! Så jeg tænker egentlig, at din krop stadig forsøger alt hvad den kan at holde på kalorierne, fordi den føler sig på sultegrænsen. Hvis du øger dit kalorieindtag, vil du også øge din forbrænding. Den første vigtige regel ved ønske om vægttab er, at det er supervigtigt at spise morgenmad! Ellers starter du dagen med en forbrænding i bund. Og 1 æg tæller ikke, lav evt i stedet omelet i mikroen m 2 æg, heri 50 g kikærter eller bønner af en art samt lidt grøntsager til.

Så spis mere protein og grove grøntsager, og husk mellemmåltider, så du hele tiden holder din forbrænding igang. Brug evt kalorieberegneren herinde til at få et fingerpeg om, hvor meget du faktisk har brug for, og tæl så kalorier i en uge eller to for at se, hvor meget du indtager ift det.

Og så er daglig motion selvfølgelig godt, skift gerne mellem styrketræning og konditionstræning og hele tiden giv din krop nye udfordringer.

Du siger, at du ikke kan se 6 kg, så jeg vil også råde dig til at holde fast i det. Brug spejlet og tøjstørrelsen som indikator frem for vægten. Jeg har lært at acceptere den vægt jeg har nu og synes faktisk. at jeg ser ok ud:-) Prøver at spise sundt og motionere og så ikke bruge så meget krudt på at være ked af min krop. Men er helt enig med dig i, at vægten jo nødigt skulle fortsætte opad. De færreste mennesker fastholder den vægt, de havde som 16-18 årig (måske især gældende for kvinder), så man må nok bare lære at leve med, at tallet bliver lidt højere.

Held og lykke:-)

Edited by Edison
Link to comment
Share on other sites

langt indlæg FYLDT med myter....

Ufatteligt som folk hele tiden skal have fat i "forbrændingen".

Spis chili, drik kaffe, spis morgenmad, spis flere måltider, spis endnu mere osv.

Den kære forbrænding er desvære utrolig svær at påvirke. Basal stofskiftet er ret konsekvent for langt de fleste mennesker. Selv om man sulter sig selv ret kraftig, falder BMR (basal metabolic rate) umiddelbart ikke med mere end 10% (kan finde studier der dokumentere dette, hvis det skulle have interesse). Der skal omkring 6 kopper kaffe til at forbrænde 50kcal (svarende til 1 cl juice). Morgenmad og antal måltider gør absolut intet for BMR, men kan derimod have en indvirkning på blodsukkeret, som er en hel anden debat. Rigigt nok at overvægtige mennesker har svært ved at tabe sig af flere årsager, men dette har ikke noget med BMR at gøre.

At råde en der spiser for meget til at spise endnu mere, er et utrolig dårligt råd.

Jeg tør godt vædde min pensionsopsparing på at trådstarter spiser mere end oplyst.

Link to comment
Share on other sites


Kære venaN

Kroppen er en meget kompliceret organisme og det med stofskiftet er vanskeligt. Men jeg er overbevist om fra egne erfaringer og mit arbejde som læge i almen praksis, at det forholder sig sådan at "kroppen kæmper" for at få fedtdepoterne tilbage efter en kur. Min påstand står for helt egen regning og jeg henviser ikke til nogen artikler. Det lyder heller ikke som om du har personlige erfaringer med en spiseforstyrrelse?

Hvorfor skulle trådholder lyve om sit madindtag, hvis hun fastholder at det er sandt og hun skriver herinde for at få et oprigtigt råd?

Jeg vil fastholde, at hun spiser for lidt og for uhensigstmæssigt ift en tidligere spiseforstyrret, der skal have sin krop tilbage på sporet. Men hun kan jo vælge at tro på hvem hun vil, i sidste ende handler det også om at hun skal finde ud af hvad der fungerer bedst for hende.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, Edison, at det du siger ikke er faktuelt rigtigt, mens VenaN plejer at være ret god til også lige at linke til studiet, han refererer til.

Der er mange mennesker, som snacker uden selv at lægge mærke til det. Og nu hun nu tager på, er det nok ret usandsynligt, at hun næsten ikke spiser noget. Det er thermodynamikkens 3. lov, der er i spil, og den ændrer sig altså ikke fordi man har haft spiseforstyrrelse. Forresten så er jeg ret sikker på, at hun har haft anoreksi jævnfør første indlæg. Derfor er det lidt mærkeligt at referere til, at folk der tidligere har været tykke, har svært ved at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Kære venaN

Kroppen er en meget kompliceret organisme og det med stofskiftet er vanskeligt. Men jeg er overbevist om fra egne erfaringer og mit arbejde som læge i almen praksis, at det forholder sig sådan at "kroppen kæmper" for at få fedtdepoterne tilbage efter en kur. Min påstand står for helt egen regning og jeg henviser ikke til nogen artikler. Det lyder heller ikke som om du har personlige erfaringer med en spiseforstyrrelse?

Hvorfor skulle trådholder lyve om sit madindtag, hvis hun fastholder at det er sandt og hun skriver herinde for at få et oprigtigt råd?

Jeg vil fastholde, at hun spiser for lidt og for uhensigstmæssigt ift en tidligere spiseforstyrret, der skal have sin krop tilbage på sporet. Men hun kan jo vælge at tro på hvem hun vil, i sidste ende handler det også om at hun skal finde ud af hvad der fungerer bedst for hende.

Jeg har ikke personlig erfaring med en spiseforstyrrelse, hvilket er helt irrelevant. Trådstarter tager PÅ i vægt, og har derfor næppe en spiseforstyrrelse på nuværende tidspunkt.

Korrekt at kroppen er en kompliceret organisme, men det er ikke nogen undskyldning for, at man bare kan slynge om sig med myter. Fint nok at smide egne erfaringer på bordet, eller udokumenterede sandheder for den sags skyld. Det er bare ret vigtigt at en evt. modtager ved at disse påstande ikke kan bakkes op videnskabeligt. Folk der tager på i vægt leder ofte en nem forklaring på, hvorfor de nu tager på. At forbrændingen går i stå, eller stofskiftet er lavt, er ofte en "god" forklaring, fordi så skal man ikke tænke over dét mere. Problemet er bare, at tingene ikke forholder sig sådan i virkeligheden. BMR falder hvis man sulter sig selv ja, men den vil aldrig nogensinde gå i stå, som der ligges op til. Den populære "hungersnød mode" er en helt forfejlet betegnelse.'

Hvis man skal følge din logik, er det vel heller ikke farligt at have anoreksi? BMR falder vel bare i takt med, man sulter sig selv? Hvorfor er det så at anoreksi-patienter har absolut ingen muskelmasse, og befinder sig stadig i en livstruende situation?

Hvis du vil kigge lidt på data, kan du evt. kigge her: http://ajcn.nutrition.org/content/71/6/1495.short

Det er den nærmest værst tænkelige situation, hvad angår BMR. Der måles en lavere BMR i anoreksi-patienter på omkring 12% efter der er taget højde for FFM. Læg iøvrigt mærke til, at BMR er fuldstændig normal for de patienter der er rehabiliteret efter anoreksi.

Jeg tror ikke at trådstarter bevidst lyver om sit kalorieindtag, jeg tror blot hun lyver for sig selv underbevidst. Det er igen ret veldokumenteret at rigtig mange mennsker underrapportere deres kalorieindtag uden de selv er klar over det. Råder du trådstarter til at spise endnu mere, tager hun højst sandsynligt endnu mere mere, hvilket resultere i en endnu værre situation.

Link to comment
Share on other sites

Madital.dk eller madlog.dk kan anbefales. Vær ærlig overfor dig selv, og indtast ALT hvad du putter i munden i løbet af en dag. Disse onlineprogrammer er en excellent hjælp til at vide, nøjagtig hvad man spiser.. ingen gætværk. Man kan nogle gange blive overrasket over, hvor meget selv små "sidespring" fylder i kalorieregnskabet, når man tæller det hele med. Jeg har brugt onlineprogrammer før, og det har været super godt til vægttab.

Pøj pøj med det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share