Træning & vægttab


jegogbaby
 Share

Recommended Posts

Kære alle,

Jeg har sat mig for at tabe mig 8 kg inden for de næste 12 uger ( Det er ok, hvis det tager lidt længere tid ) med hjælp af træning og sund kost. Jeg har taget 8 kg på de sidste 1-1.5 år. Jeg har ellers trænet 3 gange om ugen i et par timer pr. gang, men det har helt sikkeert været kosten, der har været skyld i vægtøgningen. Omstændighederne har gjort, at jeg ikke har trænet siden december 2012. Så nu skal jeg i gang igen både med træning og sund kost.

Jeg vil høre, om I har nogle gode råd.
Træning:
Mine ønsker er, at træne 4 gange om ugen - Og når jeg alligevel er i fitnesscenteret, vil jeg helst gerne træne i et par timer. Jeg har før trænet Thai Bo, stram op, mave/balle/lår og spinning - det sidste gik jeg lidt væk fra. Jeg hader stepmaskiner og motioncykler m.m. ( synes at det er kedeligt ), løbe kan jeg ikke, da mit knæ begynder at gøre ondt.
Hvad og hvordan tænker I, at jeg skal træne for at komme i form og tabe mig?

Her på det sidste har min kost set sådan ud...

Kosten:
Morgenmad: Jeg spiser havregrød med skummemælk eller 1-2 æg om morgenen med knækbrød

Frokost: Grøntsager - fylder altid mest på min tallerken, rugbrød med pålæg, æg, makrel, tun

Aftensmad: Grøntsager - en eller anden form for kød.

Jeg elsker pasta, kartoffler og ris, men spiser det faktisk ikke... Og jeg synes faktisk, at det er lidt forvirrende for nogle siger, at det godt at spsie og andre siger, at det skal undgåes!??

Så mit spørgsmål kort til jer er:
Hvilke motionsformer skal jeg træne og hvor ofte for at blive strammet op og tabe mig?
Hvad skal jeg spise, hvis jeg gerne vil tabe mig med motion 4 gange om ugen?

Håber i kan komme med nogle gode råd.

Tak

http://jegogbaby.wordpress.com/

Bloggen handler om mit liv, mine tanker, ting jeg elsker og drømmer om,
vægttab og sundhed og så turen igennem fertilitetsbehandlingen, som
forhåbentlig en dag ender med graviditet, fødsel og et liv som mor.

Link to comment
Share on other sites

Tror der er utalllige kombintions muligheder der gør du kan nå dit mål om 8kg vægttab og opstramning. Ris, pasta og kartofler behøves ikke være forbudt i den forbindelse.

Men uafhænigt af valg af fødevarer skal du være i kalorie underskud, og gerne dækket ind med mikronutrienter og essentielle fedtsyrer. I forhold til at opleve mæthed er der en artikel på MOL med mæthedsfaktorer du evt. kan kigge på.

Træning: som udgangspunkt træn noget du gider og får gjort... Dit vægttab afhænger mest af kosten. Når du så en dag får en besættelse af at du vil kunne lave 10 armbøjninger, løbe ½maraton stå på hænder, være eksplosiv etc. kan du spørge igen. ellers er der også et par artikler på mol omkring vægttab og motion du kan kigge påsom inspiration.

Go vind med projektet

Link to comment
Share on other sites

Tak, Don155.

De artikler vil jeg lige kigge på - Tak!

Jeg tænker, at man både skal konditionstræne og styrketræne - Er det cirka 50/50? I min verden taber man sig af konditionstræning og styrke til at stramme op - og det passer heller ikke, kan jeg forstå!?

Tak

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på jeg har et godt svar på hvad fordelingen mellem styrke om kondi skal være. Men jeg hælder til at med 4 træningspas på en uge, af formodentlig en times vaerighed, er det fint hvis blot der er mindst en time med kondi og mindst en time med styrke. Hælder til det ikke er det mest afgørende for et 8kilos vægttab.

Det der med at tabe sig... det gør man jo som bekendt af at være i kalorie underskud. Det mest effektive måde at komme det på er oftest at regulere sin kost.

I forhold til at forbrænde kalorier, er en times konstant arbejde, formodentlig i den forkætrede, udskældte fedtforbrændingszone, men gerne højere hvis man har evnerne til det, nok vejen frem. Særligt hvis man ikke er vant til at træne, så er en times konstant arbejde med en puls på en 60-70% af ens makspuls sikkert ganske rigeligt en udfordring.

Men der er andre ting at tænke på. Man har en given forbrænding med sin krop, og ved at træne kan man øge den forbrænding, da det koster noget at lave de pågældende aktiviteter. Men ens krops forbrænding i hvile, kan også stige, og de forhold der gør at dens forbrænding i hvile stiger er ikke særligt fremmet/forbedret ved konstant aktivitet i 60min, med ca. 60-70 af en arbejdskapacitet.

Her er intervaller og styrke nok bedre værktøjer.

De vil også gøre at man næste gang man beslutter sig for at lave konstant arbejde i en time , vil man formodentlig kunne forbrænde flere kalorier, da man kan arbejde hårdere, adaptioner/fremskridt som der nok ikke nåes helt så nemt ved blot at træne med konstant belastning(læs 60-70% af ens maks puls)

"Strammet op" tjaa det et udtryk som man ofte ser anvendt, flere af dem jeg syntes der har mest forstand på træning, gør lidt nar af udtrykket. Typisk er svaret enten, en muskel har 2 tilstande den kan være afslappet og spændt... Men kan ikke stramme den op, .... Eller, der er 2 forhold at regulere på, ens mængde af fedt, og den mængde muskel masse der er på ens krop.

Jeg gætter på at det du søger ved at blive "strammet op" er noget med en relativt lav fedtprocent. Det er der ligesom med dit vægttab flere måder at opnå på, men styr på kosten og træning indgår i alle løsningerne.

NB tag det roligt hvis du ikke har trænet et stykke tid, springet fra 0 til 4 træningspas er immervæk en del. EVT. få noget variation på i starten.

Go fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share