Sign in to follow this  
hattemand

Nautilus/MedEx/Technogym Selection (og nogle Element+) maskiner

Recommended Posts

Jeg følger slavisk træningsmetode i Doug McGuff's HIT-inspirerede bog "Body by Science": supersæt, et sæt til failure, super-slow (10/10), fem store øvelser (row, skulderpres, pulldown, brystpres, benpres), minimum 7 dages restitution.

Til det formål skal jeg helst bruge maskiner til de fem øvelser nævnt ovenfor, der tager hensyn til musklens styrkekurve.

Hverken Fitness World eller Fitness DK har maskiner, der er specielt bevendte i den sammenhæng, og jeg kan ikke umiddelbart finde træningscentre eller fysioterapeuter i KBH, der har den slags udstyr. Derfor er jeg i øjeblikket henvist til Technogyms "Pure Strength" serie.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde et sted i KBH, der har maskiner af følgende mærker/modeller til de fem øvelser?

- MedEx

- Nautilus

- Technogym Selection (eller visse Element+ maskiner)

- Andre mærker/modeller, der har en funktion, der tilpasser belastningen til musklens styrkekurve.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Slettet_04042015

Vil du ikke have noget ud af din træning??

Det er populær misforståelse at man ikke kan få noget ud af den slags træning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stedets redaktør har i sin gjort sig overvejelser om emner der ligner nautilus.

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/concept_10_10/

Trådstarter undskyld evt. trådkapring og afsporing af emne.

On topic:

Nej jeg ved ikke hvor de har nautilus maskiner henne.

Det er meget interessant, men man kan ikke sige, at skribentet forholder sig træningssystemet eller grundlaget for det. Så vidt jeg kan læse forholder han sig til egne erfaringer og hvordan Concept 10 10 fremlægger deres træningssystem.

Det er udmærket at nævne, at de ikke har noget at have det i, men jeg ville personligt hellere høre Morten Zacho's kritik af McGuff's træningssystem, som han fremlægger det i sin bog - der er rigeligt med kildehenvisninger at gå i gang med.

Doug McGuff er læge; det ville være spændende at høre en anden naturvidensskabsmand forholde sig til den metodik, han beskriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil du ikke have noget ud af din træning??

Det er selvfølgelig meget interessant at debattere træningssystemer. Jeg tror nu ikke der er nogen grund til at afvise den metode, McGuff beskriver. "Body by Science" af Doug McGuff kan fås på Amazon til 12USD (Kindle Edition), hvis du er interesseret i at vide mere om det, du kritiserer.

Grunden til jeg overhovedet indlader mig på at træne efter præcis den her formel, er netop at prøve konceptet af og se hvilke resultater, jeg kan opnå. Jeg har tidligere haft gode erfaringer med HST, som er cirka det modsatte af McGuff's HIT inspirerede metode.

Hvis nu ikke det virker, kommer jeg i værste fald til at træne for lidt i en periode. Hvis det derimod viser sig at være tilnærmelsesvis lige så effektivt som 3 x 1-1,5 timer per uge, sparer jeg 5 ugers træningstid allerede på det første år. Det svarer til en ekstra sommerferie. Jeg tænker det er et forsøg værd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stedets redaktør har i sin gjort sig overvejelser om emner der ligner nautilus.

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/concept_10_10/

Trådstarter undskyld evt. trådkapring og afsporing af emne.

On topic:

Nej jeg ved ikke hvor de har nautilus maskiner henne.

Ser ud til Charlottehaven på Østerbro har nogle Technogym maskiner, der tager hensyn til styrkekurven. Det koster så også 540,- om måneden at træne der :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Held og lykke med dit projekt hattemand! Jeg eksperimenterede selv med lignende træning tilbage omkring årtusindskiftet, da Mcguff stadig var lidt grøn:) Den første periode gik jeg lidt frem i styrke, altså den vægt jeg kunne håndtere i mine sæt, men for mit vedkommende ledte det til en ret trist stagnering og den infrekvente træning gjorde desværre også at min fysik så ringere ud. Da jeg begyndte at træne med mere normalt tempo, havde jeg ikke øget min styrke overhovedet, så jeg vil tro at den styrkeøgning jeg oplevede primært var tillæring til det langsomme tempo.

Det er dog værd at nævne at jeg havde ikke adgang til noget af det udstyr, som blev anbefalet, og måtte nøjes med teknogymmaskiner, som de var dengang.

Det er rigtigt at Mcguff er læge, men han er ikke naturvidenskabsmand. Jeg har overværet et foredrag med manden og hans forståelse for arbejdsfysiologi er pinligt mangelfuld (har i øvrigt hans bog og har læst den, primært af nysgerrighed, da jeg havde vendt ryggen til den form for HIT længe inden den udkom).

Det være sagt så er det på ingen måde utænkeligt at du vil få mere ud af det end jeg gjorde, og jeg tror sagtens at du kan finde måder at bruge almindeligt træningsudstyr på, så det bliver egnet til SS træning. I frivægtøvelser vil det typisk kunne gøres ved at begrænse ROM så du undgår de sidste cm af øvelser der indeholder lockout, dette er relevandt med pres øvelser. Placering af hænder og fødder kan også gøre en forskel og evt brug af bands eller kæder (eller andet udstyr der kan bruget til at give øget modstand i specifikke dele af bevægelser). Personligt vil jeg tro at relativt smalt greb i puldown og rows vil virke fint på det meste udstyr og et bredere greb i presøvelser. I benpres vil en høj fodplacring og undgåelse af den øverste fjerdedel af ROM hjælpe betragteligt i forhold til at gøre bevægelsen jævn i SS udførelse. Vigtigt er det også at undgå at bevæge sig langsommere i de lettere dele af øvelserne, hvilket betyder starten på row og puldown og slutten på de andre tre øvelser.

BBS har i øvrigt en blog der kunne være interessant for dig at følge, hvor der også er mulighed for at blive belært af Ham og andre.

http://www.bodybyscience.net/home.html/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg følger slavisk træningsmetode i Doug McGuff's HIT-inspirerede bog "Body by Science": supersæt, et sæt til failure, super-slow (10/10), fem store øvelser (row, skulderpres, pulldown, brystpres, benpres), minimum 7 dages restitution.

Til det formål skal jeg helst bruge maskiner til de fem øvelser nævnt ovenfor, der tager hensyn til musklens styrkekurve.

Hverken Fitness World eller Fitness DK har maskiner, der er specielt bevendte i den sammenhæng, og jeg kan ikke umiddelbart finde træningscentre eller fysioterapeuter i KBH, der har den slags udstyr. Derfor er jeg i øjeblikket henvist til Technogyms "Pure Strength" serie.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde et sted i KBH, der har maskiner af følgende mærker/modeller til de fem øvelser?

- MedEx

- Nautilus

- Technogym Selection (eller visse Element+ maskiner)

- Andre mærker/modeller, der har en funktion, der tilpasser belastningen til musklens styrkekurve.

Hej! jeg undrer på det samme. forøvrigt leder jeg også efter en træningspartner når jeg kommer til kbh i august. kender ikke nogen der træner på den måde, (også nyt for mig), og vil gerne møde nogen i miljøet (hvis det findes sådant et i kbh?) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this