Træning op til halvmarathon?


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Jeg skal løbe halvmarathon på næste søndag. Har trænet til det siden januar. Da jeg aldrig rigtig har løbet længere ture af +10 km, påbegyndte jeg bare et begynder program.

Pga flere ting har programmet været ret presset. Modificerede et 20 ugers program til 15 uger for at kunne få det til at passe. Jeg har de sidste 2 søndage løbet 14 km som de eneste gange over 10 km. Der har været en del 9 og 10 km ture. 14 km træningspas har været ret hårde, men den sidste gik bedre.

Min plan siger jeg skal løbe 17 km imorgen en uge inden løbet. Og så kun en 5 km træningspas i midtugen ingen dagen for løbet.

Er det dumt at løbe 17 km så tæt på datoen for halvmarathon når jeg er nybegynder på disse distancer?

Link to comment
Share on other sites

Du kan da sikkert sagtens snuppe en 17 km i morgen som en god afslutning på et træningsforløb, før det går løs med halvmaraton næste weekend. Jeg kan læse, at du har kørt 2 x 14 km ture, hvor den sidste gik bedre end den første. Så burde du også kunne lægge 3 km til og runde de 17 km.

Du skal naturligvis starte stille og roligt, men så tror jeg ikke, det bliver et problem at komme igennem turen. Hvis du har fulgt et program og er i nogenlunde form, kan du sagtens nå at restituere i løbet af den kommende uge, før det går løs i Lyngby. Det behøver du ikke at være nervøs for.

En anden god grund til at gennemføre den sidste, lange tur er den mentale side af sagen. Fra 17 km er der godt nok ikke langt op til 21,1 km, så du vil få et mentalt boost ved at have en 17 km tur i træningsbagagen. Adrenalinen på selve dagen skal nok sørge for at få dig igennem de sidste 4,1 km.

Det undrer mig dog lidt, at du kun skal løbe et enkelt 5 km træningspas i ugen op til løbet. Nu er du selvfølgelig den bedste til at mærke efter, hvordan din krop har det. Men personligt foretrækker jeg at holde mig i gang før en konkurrence/et motionsløb. Min krop bliver stiv i det ved at være helt i ro. Du kunne da overveje to 5 km pas hhv. tirsdag og torsdag og måske en kort cykeltur lørdag (dagen før løbet) for lige at holde kredsløbet i gang.

Held og lykke næste søndag! :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Han skal vel først løbe på næste søndag?

Ellers er jeg enig med Henrik. Det er godt at få lidt mental erfaring med de lidt længere distancer.

Hvis du fortsætter med at løbe er løbesiden.dk et godt sted at finde inspiration til trænings programmet, og viden om løb.

Link to comment
Share on other sites

Et par korte ture i ugen før løbet er ok, så længe man har det fysiske overskud og har det godt mentalt med det.

Du vil sagtens kunne løb de 21 km efter to 14 km ture og en tur på 17 km. En af de faktorer jeg var mest overrasket over da jeg løb mit første halvmaraton, var at man nærmest bliver båret igennem af publikum og de andre løbere på de første 10 km. Men det er ganske normalt, lader jeg mig fortælle.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Jeg løb 17 km søndagen inden og så en kort 5 km i torsdags. Træningsturen på 17 km var modbydelig, da jeg kom til at løbe 8,5 km ud i medvind og havde derefter 8,5 km tilbage i strid modvind (8 m/s!).

Jeg døjede lidt med mit ene knæ, men det gik over efter et par dage. Dog kom det igen på min 5 km træningstur.

Det gik fint igår, men jeg var nervøs for mit knæ. Det gjorde ret ondt i mine knæ de første 14 km, derefter gik det faktisk over, hvilket jeg synes er ret underligt.

Jeg løb i tiden 1.50.49, hvilket var ok. Jeg havde oprindeligt sat et mål der hed 1.50. Desværre blev jeg ramt af maveonde efter 8 km. Ved ikke hvorfor. Måske dummede jeg mig ved at tage ud at spise cafe burger dagen før både til frokost og til aftensmad. Ellers stod jeg op, spiste havregyn kl. 7.30 (3 timer før løb), hoppede på tønden og følte mig klar. Spiste så en ½ banan 45 minutter før løbsstart.

Det var modbydeligt og ren overlevelse fra 10 km mærket. Er lidt bitter over det, for ved ikke hvad jeg har gjort galt (udover burgerne måske).

Under hele mit træningsforløb har jeg aldrig haft maveproblemer. Lå faktisk til en tid på 1.45-1.47, indtil mavekrampen kom. Fra ca. 10 km mærket gik det desværre nedaf bakke. Min hastighed gik fra 4.50 til 5.15 og derefter helt ned til 5.30 og 5.40. Overvejede flere gange helt at stoppe pga. ubehag..

Men er trods alt glad for at jeg fik gennemført og til en tid efter mit oprindelige mål.

Link to comment
Share on other sites

Ganske respektabel tid for første halvmarathon!

Det kan være skide svært at præcis analysere, hvorfor man fik maveproblemer, eller hvorfor benene føles tunge osv. Teoretisk set har du ikke gjort noget forkert. Burgere dagen før tror jeg næppe har gjort udslaget. Nogle gange rammer man bare ikke dagen (både fysisk og psykisk).

Jeg selv løb 27km i lørdags kl 7.00 på et glas juice og en banan uden nævneværdige problemer. Andre gange er et halvmarathon "tungt" fra 15km, under optimale omstændigheder. Sker det samme igen til næste halvmarathon, kan du selvfølgelig begynde at analysere, ellers syntes jeg blot, du skal være glad for din tid!

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det :4trumpet:

Mavekramper og -problemer kan - som de andre også er inde på - have så mange årsager, at det kan være svært at give et bud. Spænding på dagen. Lidt for meget/for lidt væske undervejs. Svært at sige. Men flot løbet under alle omstændigheder!

Link to comment
Share on other sites

Flot løbet.

Hvilket løb var det? Hvis det var BT halvmaraton syntes jeg du skal være godt tilfreds med 1:50 ish. Det er en rimeligt udfordrende rute.

Anyways er 1.50.49 godt løbet for et første Halv maraton, og viser at du nok kan få gode resultater med en smule mere målrettet træning.

Jeg ville dog tage det alvorligt med de smerter omkring knæet. Det er ikke alt der skal løbes væk

Link to comment
Share on other sites

Tak, tak. Er nu også tilfreds og glad for at have prøvet det.. Bare lidt ærgerlig over maven..

Flot løbet.

Hvilket løb var det? Hvis det var BT halvmaraton syntes jeg du skal være godt tilfreds med 1:50 ish. Det er en rimeligt udfordrende rute.

Anyways er 1.50.49 godt løbet for et første Halv maraton, og viser at du nok kan få gode resultater med en smule mere målrettet træning.

Jeg ville dog tage det alvorligt med de smerter omkring knæet. Det er ikke alt der skal løbes væk

Ja, det var BT halvmarathon. Tager det også alvorligt med mit knæ. Tager en uges pause fra løb, for at se om det bliver bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share