Lyskenskade!


Menholt
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem flere år haft problemer af varierende grad med min lysken, og har fornyligt forstrukken den - igen - under en fodboldkamp.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen der kender nogle gode øvelser til at genoptræne, stabilisere og styrke lyskenområdet, om der er øvelser man ikke må lave (jeg trænede meget squat op til min nuværende skade, og er i tvivl om det kan have spillet ind), og om der er øvelser man kan lave for at holde sig i form mens man kommer sig (evt. spinning eller svømning)?

Jeg håber at I kan hjælpe mig ift. at blive klogere på området, og til, forhåbentligt, at komme mig over mine lyskenproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Går selv med lyskenskader begge sider rent faktisk, højre side for anden gang. De er desværre ret hyppige i sportsgrene med hurtige retningsskift, som foldbold fx. Tror ikke squat er et problem så længe det ikke påbegyndes for tidligt i forløbet. Er det tidligt i forløbet er øvelser med elastikker og medicinbolde en god ide, men jeg ville anbefale at se en fyioterapeut så du kan få behandling og han kan ligge en plan for lige netop dig.

Svømning (crawl, ikke bryst) og spinning er okay redskaber jeg ville bare passe på med intensiteten.

For at undgå det i fremtiden bør du træne musklerne så stærke som overhovedet muligt og holde dem smidige, sørge for at der ikke dannes arvæv. Bedre opvarmning kan måske også have en forebyggende effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg døjer også selv med lyskenskade. Og min fys gav mig en række øvelser med elastik, som skulle gå ind og styrke lysken.

Men det er alt efter hvor i selve lysken skaden er så er det forskellige øvelser man skal lave. Så det bedste er at betale sig fra det og så få noget professionelt hjælp. Du kan sagtens finde en lang række øvelser som er gode for lysken, men hvis de øvelser ikke går ind og styrker lige der hvor din skade er, så er det ikke til meget gavn :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fik en øvelse der hjalp mig utroligt meget.

Lig på ryggen med bøjet ben.

Hav en bold eller andet mellem knæene. (Jeg købte en plastik Hello Kitty bold i BR, noget der minde om str 3.5).

Pres knæene hårdt sammen sammen i 5 sekunder og slap derefter af i 5 sekunder. Gør dette 10 gange. (100 sekunder i alt). Gentag det hele 3 gange.

Derefter lavede jeg samme øvelse, men med benene fladt på jorden og bolden placeret mellem anklerne.

Det er en øvelse jeg fik af en Fysioterapeut på Bispebjerg Hospital.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share