Hvilken knæskade?


malle-musses@hotmail.com
 Share

Recommended Posts

Hvilken knæskade har jeg?

Det sidste halve år har jeg bemærket ”træthed” i knæende, som normalt kun indfandt sig efter 10 km eller længere, de begynder nu på kortere og kortere distancer. Nu efter 2 km kan jeg mærke det hovedsageligt og først i venstre knæskal og på ydresiden. Bagefter på højre knæskal. Efter turen kan jeg mærke trætheden mest i venstre knæ.
Det gør ikke ondt, jeg kan sagtens løbe, men det nedsætter tempoet og jeg kan slet ikke løbe med samme intensitet som de første 2 km og som jeg kunne før i tiden. De sidste 3 gange jeg har løbet 8-10 km har løbetiden været pinlig og det er her jeg har lagt mærke til ovenstående. Det er blevet markant værre for hver gang.

Baggrundsviden:

Jeg begyndte at løbe for 3 år siden og har ikke haft ondt eller nogen belastningsskader. Sidste år dyrkede jeg volleyball 3 gange om ugen + 1 dags styrketræning og 1-2 ekstra løbeture på ca. 5 km.
Dette år går jeg på efterskole, og har skruet op for løbet. Jeg har løbet ca. 2-3 gange om ugen med varierende længder. Jeg har styrketrænet meget, og har i løbet af året haft masser af afbræk med anderledes træningsformer: skoleidræt 2 gange om ugen med diverse boldlege, zumba, svømning, masser cykling osv.
sidste år forstuvede jeg min højre ankel, troede at jeg havde genoptrænet den ordentligt, men forstuvede den igen i foråret dette år. Jeg tog en pause, trænede med ankelbind, og genoptrænede (nok ikke så flittigt :innocent: )
i oktober deltog jeg i 1/8 ironman, uden så meget optræning.
her i foråret skal jeg så løbe et halvmaraton, og begyndte at træne op til det. 10 km ture var nu behagelige, dog kunne jeg godt mærke mine knæ på de og længere distancer. Jeg har ikke været helt god til at træne gradvist op, og har varieret mine løberuter meget svingende. Løb 20 km i en weekend for at prøve det, oplevede kun lidt ømhed på ydersiden af mine knæ, slappede af efter råd fra en af lærerne.
lidt efter forstuvede jeg min venstre ankel, så mildt at jeg var i tvivl om det overhoved var en forstuvning, løb 6 km efter en dags pause og korte ruter et par uger bagefter (med sportstape eller ankelbind).

Har døjet med at kunne mærke mine ankler lidt under langt løb, men ellers har de ikke genreret under min løbetræning, tænker dog at de godt kunne være skyld i at jeg har det med knæene pga. dispensering for anklerne?

Siden jeg var helt lille, har jeg aldrig kunne kravle, uden at de gjorde ondt i mine knæ. Jeg har 2 hårde buler under begge knæ, der altid har været der, og som ikke er ømme når man rører ved dem, men som gør ondt at kravle på. Jeg har haft en mistanke om at det har været Osgood slatter knæ, da jeg snakkede med flere volleyball-spillere der også havde det, og da jeg var til en speciallæge pga. en anden sportsskade spurgte jeg hurtigt, og hun gav mig ret i det, dog uden at kigge så meget på knæene.


Forskellen på mine symptomer og de andre jeg har snakket med er, at jeg aldrig har oplevet, at få ondt pga. fysisk aktivitet, men kun ved direkte kontakt f.eks. kravling..

Har jeg Osgood slatterknæ og er det derfor jeg har ondt?
eller er det overbelastningsskade, løberknæ eller noget andet?
skal jeg tage en pause uden løb? Hvis dette hvor længe?
Kan jeg slippe afsted med bare at styrke muskulaturen rundt om knæ og ankler, og kan løbe videre dog med optræning af disse?

Kan jeg være klar til at løbe halvmaraton d. 14 maj?

Tak hvis i svarer og for tiden i brugte på at læse min lange smører. ;D <3

Link to comment
Share on other sites

Du skal henvende dig til en fagperson. Som du nok selv kan se, er det et ret langt forløb, vi skal tage stilling til, og vi har ikke mulighed for at se dit knæ i virkeligheden.

Med andre ord: Henvend dig til din læge. Hvis du ikke har meget tålmodighed, og har det ok med at betale selv, så henvend dig til en fys.

Link to comment
Share on other sites

Prøv evt. Også at foam rolle dine IT bands.

Men først og fremmest få bekræftet om det er noget kronisk, og om der er øvelserne muskler der kan trænes for at afhjælpe det.

Husk desuden at skrue langsomt op for løb. Dine muskler og sener er langsommere til at få styrke end din kondi er til at forbedre sig.

Husk: Din krop er din ven

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share