Kan man indtage for lidt kcal?


mfie88
 Share

Recommended Posts

Hejsa I kloge hoveder :)

Jeg er for ca. 10 dage siden startet med at tælle kcal inde på madlog.. Ifølge madlog skal jeg indtage 500 kcal mindre end min basalforbrænding hvilket giver mig 1230 kcal om dagen. Problemet er at jeg sjældent når op på mere end 950-1050 kcal om dagen. Spiser 5 måltider i løbet af dagen og føler mig mæt. Har så lige fået afvide at jeg kan risikere at min forbrænding ryger ned pga jeg indtager for lidt kcal.. Det skal siges at jeg kun træner mellem 30-45 min hver dag skiftevis cardio og styrketræning pga min gigt.. Men vil i mene det kan gå hen og blive et problem senere hen for min forbrænding?

Link to comment
Share on other sites

Godt så.. tænker at der fx er mange kcal i mandler, nødder osv så det kunne evt være en mulighed for at nå mine 1250 kcal om dagen.. Men tænker så om jeg kommer til at indtage for meget fedt? evt nogle råd til madvarer man kan hapse i løbet af dagen med mange kcal som ikke er usunde..

Link to comment
Share on other sites

Nej, din forbrænding falder ikke i nævneværdig grad fordi du spiser 750kcal under dit ligevægtsindtag istedet for 500.

Sulter du dig selv i ekstrem grad kan BMR (basal stofskiftet) falde 10-20% procent. Men det er som sagt under ekstreme forhold.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bekymrer du dig over, om de ekstra kalorier du skal have indenbors er "sunde"? Du er givetvis underernæret, og i sådanne tilfælde handler det om at spise. Et godt tip, som mange would-be bodybuildere med vægtforøgningsproblemer benytter sig af, er den såkaldte Sødmælksdiæt. Den indebærer, at du udover at spise som du plejer, indtager fx en liter sødmælk om dagen. Er du ikke til sødmælk, vil en liter Mathilde/Lille Lise også kunne fungere. Flydende kalorier er altid en sikker vinder, for folk med en lidt sjov appetitregulering, da de oftest ikke mætter nævneværdigt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar alle sammen.. Tjaa hvorfor jeg gerne vil ha sunde kalorier indenbors måske fordi det for mig lige så meget handler om at gøre noget godt for min krop.. Men tak for tippet med de flydende kalorier det skal da helt sikkert prøves.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Nødderne du nævner (gerne mange forskellige slags) er da en supergod ide. En lille smule rosin kan gøre dem mindre tørre at spise. Valnød puttet i en frisk blød dadel der er kalorieholdig og vitaminrig smager desuden himmelsk. Men det er vist ikke længere sæson for dem i kasserne. Valnød går godt sammen med en lettere moden banan.

En af de mest sunde og fedt/kalorieholdige "frugter" er Avocado der også smager af nød og er samtidig inflamationsdæmpende (evt. i forhold til din gigt). Du kan ikke få for meget sund fedt i form af nødder og avocado. Jeg vil mene der eventuelt kan være mening i at undgå for meget "inflamatorisk" animalsk mælk/efedt i forhold til din gigt.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share