Styrkning af knæ


Tthunbo
 Share

Recommended Posts

Hej, Motion-online!

Jeg var for et ar dage siden ved lægen, hvor jeg fik at vide, at jeg har løberknæ. Han fortalte mig, at jeg skulle hvile dem, og ikke mere. Normalt løber jeg tre gange i ugen, og har to timers idræt i skolen. Ruten jeg løber er ca. to kilometer, og i idræt går jeg til den, da jeg elsker sport. Udover det tager jeg i ny og næ nogle squats og andre kropvægtsøvelser.

Min læge sagde, at det er mit løb, der gør, at jeg får ondt i knæene. Han nævnte også, at det er sener og ledbånd, der er overbelastede.

Mit spørgsmål til jer er; Hvordan kan jeg styrke mine ledbånd og sener?

Det er måske også relevant at nævne, at jeg er 18 år gammel, knapt 2 meter høj, og vejer 82kg.

Edited by Tthunbo
Link to comment
Share on other sites

Et standardsvar ville være:

Få lavet en professionel løbestilsanalyse (helst ved en kompetent fys, selv om det koster lidt). Så er du sikker på, at du har den rigtige sko til at starte med.

3x2km burde ikke give løbeknæ, medmindre du har en helt forkert sko. Øg kun med 10% om ugen, enten 10% hurtigere eller 10% længere ture.

Goggle "pistol squat" og lær dig selv øvelsen. Den er rigtig god til stabilitet omkring knæet.

Link to comment
Share on other sites

Et standardsvar ville være:

Få lavet en professionel løbestilsanalyse (helst ved en kompetent fys, selv om det koster lidt). Så er du sikker på, at du har den rigtige sko til at starte med.

3x2km burde ikke give løbeknæ, medmindre du har en helt forkert sko. Øg kun med 10% om ugen, enten 10% hurtigere eller 10% længere ture.

Goggle "pistol squat" og lær dig selv øvelsen. Den er rigtig god til stabilitet omkring knæet.

Jeg kigger lige på det der pistol squat.

Foam roll/brug kagerulle liberalt på IT-band, hoftebøjere og glutes.

PS: når lægen siger at du skal hvile dem, hvorfor stormer du så rundt og laver pjat og ballade?

Jeg har hvilet siden jeg var ved lægen. Ellers har jeg stoppet når det gjorde ondt.

Så er vi tilbage ved "bare gør som Fame Bro siger".

Mange mennesker burde leve efter den sætning.

PS: evt se en fys - de er nogengange klogere end mig. Den fys skal hedde Nikolaj Kaufmann (Kauf herinde).

Tak for referencen.

Og tak for de gode råd, allesammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share