Hjælp til Motionsprogram (massivt vægttab)


Zeml
 Share

Recommended Posts

Hey Motion-Online.

Efter en for sjov konkurrence med min svorger, har jeg fået mere blod på tanden for at tabe mig så meget at jeg faktisk en dag står og er normalt vægtig.

Da konkurrencen startede vejede jeg 142kilo, idag (1 månede efter), ligger min vægt på 135,7 og ønsker yderlige at tabe mig 30-40kilo.

Min viden inden for motion og motions programmer er dog så lille så jeg har lidt brug for hjælp.

Pga længere tid med voldsom overvægt er jeg meget genert og undgår derfor helst motions centre.

Derfor har jeg indrettet et motionsrum hjemme ved mig selv hvor jeg har følgende til rådighed

  • Motions Cycle
  • Løbebånd
  • Diverse hånd/stang vægte og trænings bænk

Andre ting som måske kunne være interresante for sådanne et program er at jeg bor 500meter fra skov, og 5-1000meter fra strand, så har rigeligt med natur omkring mig hvis dette skal indgå i programmet.

_____________________________________________

Facts og Plan/Vision

Alder: 22

Højde: 183cm

Vægt: 135,7 (vejet mandag morgen, 29 april 2013)

Plan/Vision

for 4 år siden vejede jeg ikke lige så meget som jeg gør idag, men var stadig massivt overvægtig af en 18årig at være, jeg blev kaldt til session (forsvarets dag), og blev kasseret pga overvægt.

Den gang var jeg glad for jeg blev kasseret fordi millitæret ikke interreserede mig på nogen måde.

Idag 4 år efter er jeg begyndt at interreserer mig mere og mere for millitæret og er begyndt ville ind og aftjene min værnepligt samt gøre karrierer inde for forsvaret.

Mit problem er så bare at jeg ren ud sagt er for fed, og ønsker derfor at tabe mig tilstrækelig nok til at være i en vægtklasse hvor jeg vil kunne bestå session og komme ind.

Derfor søger jeg nu hjælp til et Motions Program til at hjælpe mig med mit nye mål.

(Har søgt efter forskellige ting, som en plan for fede som vil i forsvaret osv dog uden held).

Håber der nogle der ude som har blod på tanden til at give en hånd

mvh

Almex

Link to comment
Share on other sites

Var måske en ide fra min side at skrive hvordan og hvorledes jeg køre det pt.

Nuværende Motionsplan

Køre dette minimum 6 ud af 7 dage om ugen, alt efter hvordan min knæ har det (Blev opereret i knæet i januar måned pga Menisk skade)

Motionscycle: 20-30min i alt (somregel 3x10min hvor det pt køres som 1-1 interval)

Løbebånd: Mellem 20 og 60min på moderat tempo (på mit hedder niveauet 3,5)

Det er sådan det ser ud pt, Dog syntes jeg ikke der sker det store med vægten efter de første 3 uger, derfor søger jeg lidt mere hjælp.

Kost

Morgenmad: Sjællendt jeg spiser morgenmad da jeg for kvalme af at spise tidligt, men når jeg gør består det enten af 2 stykker rygbrød, eller en lille smule Ryg eller havrefras

Middagsmad: 2 stykker rygbrød med pålæg og 2 stykker frygt (Æble, Pære, Appelsin, Banan)

Aftensmad: Det svinger meget, men for det meste Kød af en art og så en grønsage/frugt blanding.

Ud over dette tillader jeg mig og spise lidt frugt i løbet af dagen for at holde mig fra chips, slik, sodavand osv.

Håber dette giver lidt mere til måske at kunne hjælpe mig videre mod mit mål.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Flot du er kommet igang med projektet ;)

I forbindelse med kosten tror jeg det er vigtig du får dit morgenmåltid :)

Prøv at finde noget som ikke giver dig kvalme ;)

Så tror jeg du skal prøve at ligge mellemmåltider ind i mellem hovedmåltiderne.

Så du rammer 6 måltider om dagen :)

Skal lige prøve at finde noget til dig omkring emnet og så vende tilbage :)

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at se, du er gået igang. Med de forudsætninger du har til rådighed (hjemmetræning og dejlig natur), så spår jeg dig gode chancer for at klare det og nå dit mål.

Jeg har selv vejet 130 og er i dag nået ned på 90 kg. og jeg vil gerne efter bedste evne komme med et par råd og måske også et par opskrifter til dig.

Først og fremmest skal du få styr på din psyke. Den naturlige tilgang er den som du har nu. Du er lige startet og du er meget fokuseret. For mange ender den fokus med at blive overdrevet, og de presser sig til mere og mere indtil de en dag kører så træt i det, at de falder tilbage til de gamle vaner. Undgå for alt i verden det - det er her, tror jeg, at de fleste vægttab kikser. Vedtag istedet hellere mentalt, at det er en lang, lang proces, og et hvert skridt i den rigtige retning er godt nok og acceptabelt.

Derudover: Pas på med at sætte slankekuren over dit sociale liv. Meget socialt er tit forbundet med indtagelse af kalorier. Prøv at se om du kan lære at feste på en "kaloriebillig" måde, eller om du kan lære at prioritere hvad du går til. For alt i verden må du ikke komme dertil, at du sidder hjemme og cykler en lørdag aften, mens vennerne er ude. Så hellere lade projektet tage et par måneder ekstra.

Angående mad, så har jeg et par retter, som jeg selv bruger og som er rigtig gode til vægttab. De er meget proteinholdige, og sikrer en mæthedsfornemmelse igennem længere tid (og er "billige i drift"). Den første er ganske enkelt scrambled eggs med skinke/kyllingetern. Du gør det, at du blander tre æg sammen med lidt mælk, lidt pizzaost og skinketern og så laver du det bare på panden. Det kan sagtens spises alene evt. med krydderier.

Endvidere er jeg begyndt at lave min egen kyllingesalat, som er glimrende at spise på rugbrød. Du tager noget kvark, lightmayonaise, løg og sennep, hvorefter du blander kyllingestykker i det. Det er et godt alternativt til ren kylling på rugbrød, som jeg synes er tørt og trist.

Tæller du i øvrigt kalorier regelmæssigt? Begynd på det ellers. Det er ideelt at sætte de dage, hvor man skal noget socialt til 0-dage, og så resten dage hvor man skal være i minus. God vind herfra :)

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at se, du er gået igang. Med de forudsætninger du har til rådighed (hjemmetræning og dejlig natur), så spår jeg dig gode chancer for at klare det og nå dit mål.

Jeg har selv vejet 130 og er i dag nået ned på 90 kg. og jeg vil gerne efter bedste evne komme med et par råd og måske også et par opskrifter til dig.

Først og fremmest skal du få styr på din psyke. Den naturlige tilgang er den som du har nu. Du er lige startet og du er meget fokuseret. For mange ender den fokus med at blive overdrevet, og de presser sig til mere og mere indtil de en dag kører så træt i det, at de falder tilbage til de gamle vaner. Undgå for alt i verden det - det er her, tror jeg, at de fleste vægttab kikser. Vedtag istedet hellere mentalt, at det er en lang, lang proces, og et hvert skridt i den rigtige retning er godt nok og acceptabelt.

Derudover: Pas på med at sætte slankekuren over dit sociale liv. Meget socialt er tit forbundet med indtagelse af kalorier. Prøv at se om du kan lære at feste på en "kaloriebillig" måde, eller om du kan lære at prioritere hvad du går til. For alt i verden må du ikke komme dertil, at du sidder hjemme og cykler en lørdag aften, mens vennerne er ude. Så hellere lade projektet tage et par måneder ekstra.

Angående mad, så har jeg et par retter, som jeg selv bruger og som er rigtig gode til vægttab. De er meget proteinholdige, og sikrer en mæthedsfornemmelse igennem længere tid (og er "billige i drift"). Den første er ganske enkelt scrambled eggs med skinke/kyllingetern. Du gør det, at du blander tre æg sammen med lidt mælk, lidt pizzaost og skinketern og så laver du det bare på panden. Det kan sagtens spises alene evt. med krydderier.

Endvidere er jeg begyndt at lave min egen kyllingesalat, som er glimrende at spise på rugbrød. Du tager noget kvark, lightmayonaise, løg og sennep, hvorefter du blander kyllingestykker i det. Det er et godt alternativt til ren kylling på rugbrød, som jeg synes er tørt og trist.

Tæller du i øvrigt kalorier regelmæssigt? Begynd på det ellers. Det er ideelt at sætte de dage, hvor man skal noget socialt til 0-dage, og så resten dage hvor man skal være i minus. God vind herfra :)

Lækkert med lidt råd :).

Din Scrambled eggs med skinke/kylling tern er noget jeg allerede benytter mig af, dog - pizzaost =)..

Med hensyn til Fester osv, så det ikke noget jeg gør mig i pga en uheldig episode for 2 år som jeg ikke skal ud i igen, derfor har jeg ikke siden den gang rørt noget med alkohol i, og kun været til familie feste..

Det der med at tælle Kalorier har jeg aldrig gjort. men kunne være man skulle begynde på det.

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre med scrambled eggs. Det er rigtig godt. Krydderkylling med en god salat kan også anbefales. Min erfaringer siger mig, at man bliver mere og mere kreativ i køkkenet efterhånden som man taber sig.

Jeg vil anbefale dig, at du sætter dig ind i kalorietælning. Det giver dig et meget godt overblik over, hvad ting "koster" at spise og er dejligt at bruge på længere sigt. Det har helt sikkert været lykken for mig, og i dag kan jeg - stort set - anslå kalorieindholdet i mad ubeset. Det er en fordel, hvis man som jeg, oftes irriteret af spørgsmålet: Er jeg i kalorieunderskud eller er jeg ikke?

Jeg har selv et ligevægtsindtag på 2300 kcal. om dagen, hvis jeg antager, at jeg sover 8 timer og sidder stille hele dagen. Det er et godt udgangspunkt, idet man så kan anskue det som om, at man har 2300 at handle mad for (for at være i balance), ligesom man så kan tjene kalorier ved at motionere. Det tankesystem har jeg haft meget glæde af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share