Fiskeolie


No6bach
 Share

Recommended Posts

Ideen er at lave en lille sammenligning mellem forskellige olier. Ligger du inde med et produkt, så skriv indholdsfortegnelsen, prisen, hvor det er købt og hvordan det smager.

LYSI

9457-IslandskFiskeolieCitrusOmega3Lysi.p

Per 10 ml:

Fedt - 9,2 g

  • Mættede fedtsyrer - 2,4 g
  • Enkeltumættede fedtsyrer - 2,4 g
  • Flerumættede fedtsyrer - 4,4

Omega 3

  • EPA - 1472 mg
  • DHA - 966 mg

Pris: 60 kr for 240 ml

Købt: Føtex

Smag:Ret gennemtrængende citrus

Link to comment
Share on other sites

Den bedste fiskeolie på markedet?

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2012/11/13150104.htm

http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Natur_Matematik/Hvordan_producerer_man_fiskeolie.htm

Jeg fik det indtryk, da jeg selv kiggede på sagerne, at Krill-oilie scorer ret lavt på forharskning, da den måde den forarbejdes på er mere beskyttende overfor iltning. Derudover er n-3 fedtsyrene phosphorylerede, hvilket også er gavnligt (kan ikke huske hvordan - mener det var noget med absorptionen). At det skulle være bedre, afspejler sig også i prisen.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Rode og Polequin-segmentet sværger jo trofast til Pure Pharma... jeg vil dog påstå, det er micronæringsstoffernes Progenex. (irrational - admitted!) Og jeg kan ikke forstå, hvorfor man vil tage O3 i tabletter.

Den levertran No6bch linker til er den variant, jeg har set med mest EPA/DHA per gram fiskeolie.

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

De andre er stadig billigere. Så skal man selvfølgelig bare tage lidt flere piller.

For en 900 pakke sparer man lidt over 1 dollar ved at købe de billigere.

(550 i alt i super strength, 300 i alm. 550/300*27.99=51.315, super strength koster så 52.99)

Det er en fin deal for mig, hvis jeg så kan nøjes med ca. halvdelen af pillerne dagligt.

Link to comment
Share on other sites

For en 900 pakke sparer man lidt over 1 dollar ved at købe de billigere.

(550 i alt i super strength, 300 i alm. 550/300*27.99=51.315, super strength koster så 52.99)

Det er en fin deal for mig, hvis jeg så kan nøjes med ca. halvdelen af pillerne dagligt.

Ja du har egentlig ret. Måske man skulle købe dem næste gang. For er ved at kvæles i alle de piller eller alternativt det som trådstarter skriver om :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har igennem tiden været i kontakt med flere producenter af fiskeolie-kapsler for at få oplyst deres værdier for peroxid-, anisidin og derved totox-tallet.
Så må man blot håbe, at producenterne ikke har løjet om deres værdier eller pyntet på sandheden..

Jeg har også været i kontakt med Charlotte Jacobsen, der var relevant i forbindelse med den eller de udsendelser på DR om harsk fiskeolie. Hun svarede mig, at man ikke kunne konkludere særlig meget ud fra DR Tvs lille test.

Kostvejleder Anette Harbech Olesen deltog i Drs Tv-program. Så vidt, som jeg husker , svarede hun mig også, at testen var for lille til, at man kunne drage mange og store konklusioner. Det er ihvertfald sådan, at jeg husker hendes svar.

Anette har været - og er vist stadig - meget positiv overfor produktet Eskimo 3. Jeg tager 5 små kapsler af disse hver dag, da det giver en god mængde af n-3-fedtsyrerne EPA og DHA. Og da den ikke er op-koncentreret, giver den vel også en mængde andre fedtsyrer, som fjernes i opkoncentrerede olier. Nogle af disse fedtsyrer kan måske være sunde at få som tilskud. Det har jeg dog ikke meget viden om.

På baggrund af TV-udsendelserne på DR samt kontakt til producenten har jeg af og til også taget "Matas Fiskeolie"-kapsler. Disse er vist opkoncenterede.

Jeg har ikke flere kaplser af Matas egen fiskeolie. Så jeg ved ikke n-3-mængden og prisen.
Når jeg kommer hjem, kan jeg finde ud af mængder i 5 små Eskimo 3 - kapsler.
Jeg tjener ingen penge på, at nævne disse produkter. Og jeg ved heller ikke, hvor gode de er.
Jeg tror, at jeg fremover vælger Eskimo 3, der ikke er op-koncentreret. Derved dropper jeg "Matas Fiskeolie"-kapsler, der vist er opkoncenteret. Jeg vil nemlig gerne have de fedtsyrer, som man plejer at fjerne ved op-koncentreringen.
VEGETARER og VEGANERE kan måske tage den alge-olie, der er på det danske marked.
Andre kan vælge krill eller sæl. Jeg ved dog ikke, om sælolie stadig er på markedet.
Jeg synes dog, at det i den grad skal understreges, at der gennem årene måske er lavet langt mere forskning på fiskeolie end på krill- og algeolie. ( Hvor meget forskning, der er lavet på sælolie, ved jeg ikke).
Der er derfor ikke 100 % sikkert, at der er præcis samme virkning og eventuelle bivirkninger ved indtagelse af krill, alge eller sæl som ved indtagelse af fiskeolie. Derfor tør jeg ikke tage andet end fiskeolie.
God weekend til os alle - og det med eller uden fiskeolie.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.
Link to comment
Share on other sites

Lysi fiskeolien i det første indlæg er den olie med højest DHA/EPA indhold pr. krone jeg er stødt på. Desuden kan den holde temmelig længe i køleskab, i modsætning til Møllers tran der hasker i løbet af nul komma fem. Jeg forstår bare ikke at en stor del af Lysi olien størkner i køleskab. Det tyder vel på at indholdet af flerumættet fedt ikke er så højt?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Så har jeg været hjemme og tjekke min Eskimo 3 fiskeolie.

5 små kapsler af eskimo 3 indeholder:

E-vitamin: 7,5 mg

EPA: ca. 450 mg

DHA: ca. 300 mg

Anddre n-3-fedtsyrer: ca. 200 mg

Det er altså kun cirka-mængder, da oplysningerne er spaarsomme.

Kender i Peroxid, anisidin og totox-tal for Lysi-olien og de andre olier?

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Så har jeg været hjemme og tjekke min Eskimo 3 fiskeolie.

5 små kapsler af eskimo 3 indeholder:

E-vitamin: 7,5 mg

EPA: ca. 450 mg

DHA: ca. 300 mg

Anddre n-3-fedtsyrer: ca. 200 mg

Det er altså kun cirka-mængder, da oplysningerne er spaarsomme.

Kender i Peroxid, anisidin og totox-tal for Lysi-olien og de andre olier?

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Det var satme ikke meget man får for den overpris Eskimo tager for deres piller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share