Gang og kalorieforbrænding


MaKuMa
 Share

Recommended Posts

Hej folkens. Jeg har tabt 40 kg. over et par år, og min succes (= motivation) har altid hængt sammen med, at jeg kunne måle og udregne alle mine tiltag (mad og motion). Jeg mangler nu lige at tabe 8-10 kg. før jeg har afsluttet mit livs slankekur.

Hertil aften så jeg et program på DR angående fedtforbrænding ved gang, og da jeg undersøgte på emnet fandt jeg modstridende oplysninger (blandt andet fra Bente Klarlund). Det interesserer mig især fordi jeg selv er helt vild med at gå lange ture.

Nuvel. Udsendelsen på DR1 fortalte, at en mand på omkring 80 kg. ved halvanden times gang havde forbrændt 130 kalorier (og derefter 300 i efterforbrænding). Det giver altså ca. 450 for halvanden time. Bente Klarlund fortæller her noget helt andet - http://vorespuls.dk/artikel/gaa-eller-loeb-du-forbraender-lige-meget

Jeg går regelmæssigt ture på 10 kg. og har altid ageret ud fra en regnemetode, der siger, at jeg forbrænder min vægt i kalorier per kilometer (fraregnet 100 kcal. per time jeg træner, da jeg jo ville have forbrændt det alligevel). I eksemplet med de 10 km. er mit spørgsmål da: Har jeg forbrændt 450 eller 800 kcal. ved at gå dem?

Håber nogle kan give uddybende svar.

Link to comment
Share on other sites

Du finder den rigtige beregning her:

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/du_forbraender_flere_kalorier_ved_at_loebe_end_ved_at_gaa/

Jeg har sammenlignet mange forskellige kilder på området og selv om nogen eksperter vælger at lave en meget stor afrunding og sige at forbrændingen er den samme ved gang og løb, så er det altså ikke helt rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share