Road to Aarhus City Halvmaraton, La Marmotte og Silkeborg Halv-ironman, 2016!


Martin Sloth
 Share

Recommended Posts

Tirsdag 28/5

Svømning: 45-50 min i vandet, ingen anelse om distance. Blev til lidt forskellig tekniktræning.

Onsdag 29/5

Fri!!

Torsdag 30/5

Løb: 15 km - ca 4.45 min/km

De sidste dage har været rimelig rolige, hvilket jeg har følt, har været rigtig godt til min krop. Her til eftermiddag blev der dog gået lidt til den igen, da det blev til den længste løbetur hidtil. Jeg løb med en kammerat, og vi havde bestemt inden, at der ikke skulle løbes hurtigere end 4.40-4.45 og det holdt vi fokus på hele vejen. Det var altså ikke en specielt hurtig tur, men det var heller ikke meningen i dag. Stængerne reagerede faktisk super godt på distancen, så det kunne ikke være meget bedre.

De næste dage er planen en enkelt tur i baljen, og så en god omgang kilometer på cyklen. Overvejer lidt at lave et pas søndag med 60-70 km på cyklen efterfulgt af 8-10 km løb, men det er nu ikke helt afgjort endnu.

Link to comment
Share on other sites

Update

Nu med Garmin løbeur, så jeg kan levere nogle flere tal til dem der går op i det:)

Fredag 31/5

Cykling: 2 timer ca. 60 km (jævnt tempo dog med 3*30 sek allout som en smule krydderi)

note: Relativt rolig tur med en time alene efterfulgt af en time med Thomas. Torsdagens løbetur sad lidt i stængerne.


Lørdag 1/6

Cykling: ca. 65 km med 32 km/t

Note: En varm dag med god intensitet. Det var første tur med bøjle cyklen. Synes godt jeg kunne fornemme muligheden for et mere kraftfulgt tråd, og selvfølgelig den mindskede vindmodstand, men der er ingen tvivl om, at det kommer til at kræve mange træningskilometer for at kunne ligge i den position længere tid. Havde Marc med på turen.

Efter turen gik jeg tilgengæld fuldstændig ned med feberfornemmelse og ondt i skærmen. Det kunne selvfølgelig godt tyde på lidt dehydrering, men synes nu jeg drak rigeligt dagen igennem.

Søndag 2/6

Fri!

Note: Følte mig stadig ramt på fysikken så droppede alle planer om træning, for ikke at smadre mig selv. Tror de sidste tre dages træning måske havde ramt mig lidt. Er åbenbart ikke superman:)

Mandag 3/6

Løb: 12.2 km (første 9 km med 4.25min/km efterfulgt af 3 km med 4.43 min/km)

Note: Første tur med mit nye løbeur. Løb de første 4,5 rimelig roligt, (ca. 4.40-4.55 min/km med puls på ca. 147-150 bpm) herefter skruede jeg op de næste 4.5 km (ca. 4.00-4.20 med 160-165 bpm). Sluttede af med 3 km med 4.43 min/km med 153 bpm.

Der blev løbet i Randers på ret flad rute.

De næste par uger står den på eksamensforberedelse, så vi må se hvordan træningsmængden bliver.

Link to comment
Share on other sites

På trods at eksamenslæsning, blev der lige presset en tur ind på cyklen i eftermiddag.

Tirsdag 4/6

Cykling: 66 km ca. 30 km/t ( 7 km ind og ud af århus)

Note: En relativt roligt tur (med jakob b), men fint at få lidt km i stængerne. Blev afsluttet med at se startskuddet til årets Kvindeløb i Aarhus, og jeg skal da lige love for der var mange løbende trunter!

Det er nu en måned siden projektet for alvor gik i gang, og der er i dag præcis to måneder til halv-ironman i Fredericia. Indtil videre synes jeg det går fornuftigt med træningen, og vigtigst af alt har jeg undgået skader (der krydses fortsat). De næste 14 dages tid kommer ikke til at blive helt vilde pga. eksamen, men prøver trods alt at holde nogenlunde kontinuitet i træningen. Herefter er planen så for alvor at skrue op for både volumen og kvaliteten.

Til slut kan jeg da lige tilføje at vægten er gået fra 77 til 75 kg den sidste måneds tid, så mon ikke jeg ender et sted omkring 72-73 kg.

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

I baljen igen!

Onsdag 5/6

Svømning: ca. 2 km ( ca. 200 m "opvarmning", 1200 m kontinuerligt, 300 m tempo, 200 m afslutning med noget teknik arbejde)

Note: Dejligt at være i vandet igen, selvom svømning med mit niveau er umuligt at praktisere med lav intensitet. De 1200 m svømmede jeg med det tempo, jeg ville kunne holde på de 1900 m (hvis det foregik i bassin). Det blev fulgt op med 300 m, hvor jeg forsøgte at presse tempoet (ca. 2.10min/100m). Afslutningsvis fik jeg nogle gode rettelser af en svømmetræner, som jeg helt sikkert skal arbejde med det næste stykke tid, da det vil kunne spare mig en hel del energi.

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 6/6

Fri! (primært grundet eksamenslæsning)

Fredag 7/6

Løb: 13.4 km @ 4.31 min/km - 153 bpm

Note:

Fornuftig dag i løbeskoene, selvom der skulle gå en 7-8 km før jeg syntes, der var ordentlig hul igennem til stængerne. Herefter gik det dog glimrende. Løb ad Strandvejen ud til Marselisborg og fortsatte rundt derude i rimelig kuperet terræn, inden jeg vendte snotten hjemad. Løb de første 10.3 km rimelig roligt (4.39 min/km - 151 bpm), så da jeg havde fint overskud skruede jeg op for tempoet de sidste 3.1 km (4.01 min/km - 164 bpm). Følte faktisk jeg var ret ovenpå efter turen, så fortrød lidt jeg ikke udnyttede momentum og fyrede en 3-4 km ekstra af, men nu skal der jo heller ikke overdrives:)

God weekend!

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Lige en kort update på træningen her i den travle eksamensperiode. Det er blevet til meget begrænsede mængder de sidste dage og specielt cykling og svømning har stået helt stille. Jeg har heldigvis lige fået presset et par løbeture ind, så jeg i det mindste holder lidt gang i kroppen, og så der på løbefronten stadig er noget kontinuitet i træningen. De næste 6 dage bliver også meget pressede pga. 2 eksamener, men herefter skulle der så gerne ske ting og sager.

Søndag:

Løb: 8 km @ 4.23 min/km

Mandag:

1 times spinning

Tirsdag:

Løb: 10.6 km @ 4.42 min/km - 151 bpm

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Stadig ikke meget træning og undskyldningen er stadig eksamensforberedelse. Det er tyndt!

Cykling og svømning står stille mens løbet bliver holdt på et fornuftigt niveau. Det lykkedes mig her til aften at få løbet en rigtig fin tur (se nedenfor)

Som sagt bliver der skruet op for træningen inden for kort tid.

Onsdag 12/6

Fri

Torsdag 13/6

Fri

Fredag 14/6

Løb: 16.8 km - 1.14 totalt - 4.24 min/km - 160 bpm

Note:

Længste tur hidtil, og den blev løbet i et absolut godkendt tempo. Benene var i en helt anden liga end i tirsdags, hvor det virkelig var op ad bakke, og hvor en puls på bare 150 føltes mega hårdt.

Tempoet blev egentlig holdt ret jævnt, når man kigger på splittiderne, men pulsen stiger tilgengæld gradvist (røg ud i modvind ca. halvejs), og fra 12-16.8 km blev der tydeligvis arbejdet ret hårdt.

3 km - 4.21 min/km- 146 bpm

6 km - 4.26 min/km - 158 bpm

9 km - 4.28 min/km -162 bpm

10 km - 4.34 min/km -163 bpm

12 km - 4.18 min/km - 164 bpm

15 km - 4.26 min/km - 166 bpm

16.8 km - 4.15 min/km -170 bpm

God weekend

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så sker der sørme lige lidt igen:)

Der er jo tydeligvis ikke sket så meget på loggen de sidste 14 dages tid, men det betyder nu ikke at der ikke er blevet trænet.

Her følger i meget kort form de træningspas der har været i perioden. Jeg satser på at opdatere indlægget i løbet af i morgen med forhåbentlig lidt mere substans. Magter ikke det vilde i aften, men synes lige jeg ville gøre opmærksom på, at jeg ikke er helt død:)

Efter en hård eksamensperiode og efterfølgende festivitas og "sløjhed", hvor det ikke blev til meget træning, kom der efterhånden lidt gang i projektet igen. I denne uge er jeg dog på kursus (fuldtid), og må nok erkende at det kun bliver til nogle løbeture indtil på lørdag.

Løb og cykling synes jeg pt. fungerer fint. Desværre er det ikke blevet til meget svømning, da jeg har fået lidt problemer med den ene skulder, så på den front slapper jeg lige af. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men håber på det går i sig selv igen med lidt pause, så jeg kan give den god gas de sidste små 4 uger, ellers risikerer jeg vist at drukne i Lillebælt til august.

Torsdag 20/6

Cykling: 35 km

Løb: 10 km

Fredag 21/6

Svømning: 1500 m

Lørdag 22/6

Cykling: 50 km

Søndag 23/6

Løb: 9.1 km

Mandag 24/6

Svømning: 1900 m

Tirsdag 25/6

Cykling: 80 km

Løb: 7 km

Onsdag 26/6

Fri

Torsdag 27/6

Cykling: 65 km

Fredag 28/6

Lørdag 29/6

Cykling: 70 km

Søndag 30/6

Løb: 17 km på 1.17.52 (Første godt 10 km @ 4.40-5.00 min/km - sidste ca. 7 km med @ 4.15 min/km)

Note:

Tvang mig selv til at løbe langsomt de første 10 km, hvilket jeg synes er ret svært. Herefter gav jeg så los

Mandag 1/7

Fri

Tirsdag 2/7

Løb: 9.3 km

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter to uger på farten (på kursus),hvor mulighederne for træning har været meget begrænsede, og det derfor kun er blevet til noget løb, er jeg nu endelig hjemme igen og har mulighed for at give den god gas. Der er nu små 3 uger inden det går løs, så de næste godt to uger skal derfor gerne udnyttes til fulde med en god mængde kvalitetstræning. Som nævnt tidligere har jeg bevidst holdt en længere pause fra svømningen, da min venstre skulder har drillet. De sidste par dage har jeg dog fået taget hul på vandshowet igen og indtil videre har jeg ikke rigtig fået noget brok fra skulderen, så håber på det ikke bliver et problem.

Nu ser det også endelig ud til, at jeg har fået en våddragt i hus, hvilket har været noget sværere end forventet, hvis jeg ikke skulle smide kassen for den - Så nu skal der forhåbentlig ud og svømmes open water.

De næste dage kommer jeg til at lægge mest fokus på cyklen og svømningen, og så satser jeg på at lave et langt cykel/løbepas, når vi når weekenden.

Neden for følger hvad det er blevet til af træning siden sidst.

Søndag 7/7

Cykling: Ca: 50 km @ 31 km/t

Løb: 7 km

Tirsdag 9/7

Løb: 8.7 km @ 4.36

Note:

Mega varmt! D. 4 august vil jeg gerne bede om ca. 20 grader og vindstille, for jeg føler mig ikke flyvende, når det er rigtig varmt.

Lørdag 13/7

Svømning: ca. 1700 m (kort opvarmning - 500 m - 600 m - 250 m)

Søndag 14/7

Løb: 10 km (4 km @ ca. 4.30 min/km - 6 km @ 4.18 min/km)

Note:

Synes sgu løbet spiller meget godt efterhånden. Havde ikke pulsbælte på men følte mig ikke specielt presset på turen, og syntes egentlig ikke det var noget problem at flytte tempoet fra de ca. 4.30 til omkring de 4.20.

Mandag 15/7

Svømning: ca. 1600 m (opvarmning - 1000 m @ 22.30 min - 150 m tempo)

Note:

Var lidt overrasket over svømningen i dag, da jeg lige pludselig lå og svømmede 2.10-2.15 pr 100 m, hvor jeg plejer at ligge på ca. 2.30. Skal ikke kunne udelukke, at jeg har kigget totalt forkert på uret, så må hellere lige se om det er noget der gentager sig næste gang:) Hvis det er tilfældet er det ihvertfald ikke så tosset.

Jeg vil forsøge at opdatere loggen noget oftere det næste stykke tid :)

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 16/7

Cykling: Ca. 52 km @ 31.6 km/t

Note.

En fin tur her til aften på en ret kuperet rute, der blev gennemkørt to gange ( ialt 4 seriøse stigninger). De 50 km forsøgte jeg at køre med en intensitet nogenlunde svarende til det jeg forventer på halv-ironman distancen. Dog blev de sidste 5 nok kørt lige et niveau over. Man bliver jo nemt grebet af stemningen:) Rullede et par kilometer hjem.

Bonus info:)

Jeg passer pt. min syge lillesøster, og det eneste hun havde lyst til at spise til aften var en rullekebab, og som det solidariske menneske jeg er, måtte jeg jo også tvinge en enkelt i mig:) Derfor blev turen kørt direkte oven på sådan en fætter, hvilket jo ikke ligefrem er efter den optimale ernærings ABC. Meen (og her ved jeg Carlos Sastre er enig - til dem der kender ham), der er føde der er godt til maskinen, og så er der føde, der er godt til motivationen, og her hører en rullekebab vist til sidste kategori:) Den fungerede ihvertfald upåklageligt som mentalt brændstof:)

Faktisk er min største udfordring lige nu, at undgå at blive smittet med noget skidt, da både min søster og kæreste er gået ned med sygdom.

God aften

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 17/7

Cykling: 54 km @ 30.1 km/t

Note:

Ret blæsende. Ikke den hårdeste tur. Fokus på små gear og høj kadence.

Torsdag 18/7

Cykling: ca. 65 km (computer gik ud, så ikke noget snit)

Løb: 8 km @ 4.35 min/km

Note.

Varm og blæsende dag! Jeg havde besluttet at lave et relativt hårdt pas med både cykling og løb ("krydspas" som de seriøse vist kalder det) - Og det blev hårdt! Både pga. af blæsten men især pga. varmen som tydeligvis rammer mig hårdt. Jeg følte ellers der var fornuftig styr på væske og energiindtag. Som følge af de sidste dages træning, var stængerne allerede lidt tunge inden start, men der begyndte at komme hul igennem efter en 40 min tid på cyklen. Under skiftet til løb kunne jeg godt mærke benene var utrolig tunge og de første par kilometer var da også et rent helvede. Det blev dog heldigvis bedre hen ad vejen, så der kom lidt mere fart på. Havde egentlig tænkt jeg skulle have 10 km, men varmen ramte mig virkelig under løbet, og da jeg begyndte at få kuldegysninger efter ca. 6 km, tænkte jeg, at det var bedre at stoppe mens lejen var "god", så det ikke ville koste for meget restitutions tid.

Fredag 19/7

Svømning: ca. 1700 m

Lørdag 20/7

Svømning: OW ca. 30 min i vandet.

Note

Jomfrutur med open water svømning og våddragt. Lidt sent at komme i gang med det, men sådan er situationen nu en gang. Jeg var ret spændt på det, men det viste sig at være en positiv oplevelse. Jeg skal lige love for der er noget opdrift i sådan en fætter, hvilket er lækkert til en svømmer som mig, der er lidt tung i røvenJ Nu var det en ret fin dag at være ude i, uden vild og tovli vind og bølger, så den største udfordring/forskel i forhold til bassin var klart orienteringen, men synes nu egentlig det gik fornuftigt nok.

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Søndag 21/7

Cykling: ca. 85 km @ ca. 30 km/t

Løb: 10.1 km @ 4.29 min/km - 158 bpm

Note:

Super dag!

Planen var at tage et længere krydspas, hvilket jeg var spændt på efter oplevelsen i torsdags. Det endte dog med at blive en meget positiv oplevelse, endda på trods af varmen - måske den alligevel er min ven efter lidt akklimatisering?:) Med positiv oplevelse mener jeg naturligvis ikke, at det ikke var hårdt, for det var det absolut. Men benene fungerede bare på et helt andet niveau end i torsdags, hvilket speciel tydeligt kunne mærkes da jeg kom ud på løbet, hvor jeg synes det spillede ret godt fra start. Efter de 10 km var benene heller ikke den begrænsende faktor, men derimod en enorm tørst! Cyklingen blev kørt på en tidligere nævnt kuperet rute på ca. 25 km, der blev kørt 3 gange + en lille ekstra sløjfe. Det skal dog siges at jeg ikke kørte 100 procent på cyklingen, men lige lidt under hvad jeg forventer på Raceday.

Hvorfor benene fungerede meget bedre i dag, har jeg svært ved at forklare, men umiddelbart må det jo nok tilskrives, at jeg har været bedre til holde mig hydreret og energiindtaget måske også lige har været en smule bedre. Der er ihvertfald blevet gjort gode erfaringer på den front i dag, som kan arbejdes videre med.

Det faktum at jeg ikke har været på cyklen de sidste par dage har måske også haft betydning.

Efter hjemkomsten blev der med det samme indtaget en blanding af rigelige mængder vand, cola og kakaomælk, ligesom jeg forsøgte så hurtigt som muligt, at få legemstemperaturen bragt ned, for at minimere restitutionstiden. Dog nåede jeg som det første selvfølgelig lige at lave en facebook opdatering om min fantastiske bedrift :bigsmile: Nogle ting er bare vigtigere:)

God aften

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Mandag 22/7

Fri

Note

Jeg tænkte en hviledag var på sin plads efter 9 dages træning i streg, selvom jeg egentlig ikke følte mig specielt mærket. (Lidt overraskende med tanke på søndagens strabadser.)

Tirsdag 23/7

Cykling: ca. 90 km + 1.5 times spinning

Note

Ret hård dag på kontoret. Befandt mig i Randers og skulle på arbejde i Aarhus for at have 1.5 times spinning, så landevejscyklingen kom til at fungere som to transportetaper af ca. 45 km. Turen til Aarhus kørte jeg med ca. halviron intensitet, mens turen hjem over mod Randers blev rullet med en kammerat. De 1.5 times spinning blev der givet fuld gas på, på trods af, at jeg som instruktør var nødt til at åbne munden lidt:) Så alt i alt en god gang træning.

Onsdag 24/7

Svømning: OW ca. 35 min i vandet

Note.

Så blev det til en omgang open water i Limfjorden på en varm dag. Det gik ret godt synes jeg, og har i den sammenhæng fået mig en ny bedste ven (min våddragt) :) Distance osv. har jeg ingen anelse om, men fik da svømmet en hel del, og fik øvet lidt orientering.

Torsdag 25/7

Svømning: OW ca. 1700 m @ 31.35 min

Note

Distancen skal tages med et gran salt, da min kæreste målte den inde på stranden, så 100 procent præcist er det jo nok ikke. Men under alle omstændigheder en stor succes, da jeg synes det fungerer super godt i den våddragt, og egentlig heller ikke synes at orienteringen var det store problem, selvom jeg nok ikke svømmede helt lige:). Det, at jeg ikke skal bruge en masse energi på at holde mig oppe i vandet, betyder vildt meget, fordi jeg som nævnt tidligere er lidt tung i røven i vandet. Selvom distancen måske ikke er helt præcis, er der ingen tvivl om, at jeg svømmer langt hurtigere i den dragt.

Jeg påtænker at lave én seriøs test mere med cykling/løb, som jeg regner med bliver lørdag. Jeg føler det er det, der brug for, for at jeg kan gå til dagen med den nødvendige selvtillid.

Det er selvfølgelig lidt et sats så tæt på konkurrencedagen, hvis jeg skulle være så uheldig at rage en skade til mig. Men tror på, jeg er klog nok til at stoppe, hvis jeg mærker det mindste problem.

Restitutionsmæssigt, tror jeg heller ikke det bliver noget problem, da der trods alt vil være en god uges tid til d. 4.

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Fredag 26/7

Cykling: 76 km - heraf 70 km med halviron intensitet ( 33.3 km/t - 132 bpm)

Note

Fin dag på cyklen med ret godt tempo. Det skal dog siges, at det var på en ret flad rute. Fik arbejdet godt med positionen nede i bøjlen, og fandt ind i en fin rytme.

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

I asfalten!

Søndag 28/7

Cykling: 81 km @ 32.1 km/t

Løb 12.3 km @ 4.30 min/km - 161 bpm

Note

En hård men god dag med lidt action:)

Som overskriften insinuerer, var jeg i dag lige en tur nede og kysse asfalten. Det skete efter godt 50 km, efter det havde regnet et lille stykke tid, så vejene var blevet godt våde. Ret atypisk skete det dog ikke i hverken et sving eller et andet højrisiko område men derimod på en snorlige vej. Med 35 i timen var cyklen pludselig væk under mig, og jeg gled et godt stykke hen ad asfalten, Da jeg var kommet på benene igen og det værste chok havde lagt sig, kunne jeg dog konstatere, at jeg "blot" var blevet en smule hud fattigere. Ret billigt sluppet omend mit knæ er en smule hævet og ret stift her til aften - tror dog ikke det bliver noget problem.

Tilbage til selve træningen:

Planen var egentlig, at jeg ville have lavet dagens træning i går, men der besluttede jeg i stedet at tage en fridag, da jeg følte, der var brug for det. I dag fik jeg så til gengæld lavet en fin sidste seriøs test. Syntes cyklingen kørte ret fint, selvom jeg var lidt forsigtig efter mit styrt. Der var heller ingen problemer med skiftet til løb, hvor de første 10 km gik ret smertefrit. Herefter begyndte det at kunne mærkes i stængerne de sidste par kilometer. Jeg ville egentlig have løbet en 14 stykker, men det kunne jeg desværre ikke nå.

Ingen tvivl om at de sidste 6-7 km på løbet kommer til at gøre avs. Men ellers var det sgu også for nemt:)

Rent disponeringsmæssigt, skal jeg lige bruge den næste uges tid på at beslutte, om jeg bare giver fuld gas på løbet fra start og så kæmper de sidste kilometer, eller jeg i stedet skal starte lidt konservativt.

Der er i dag en uge til raceday, så det her var det sidste længere træningspas. I løbet af ugen vil jeg have mest fokus på svømningen, og så tænker jeg at lave nogle korte intensive pas på cyklen og løbet tirsdag/onsdag.

God aften

Link to comment
Share on other sites

Mit umiddelbare råd vil være at starte konservativt ud i løb, i et tempo du ved du kan komme igennem på. Går du helt kold de sidste par kilometer vil du miste mere tid en du har hentet ved at tone afsted. Samtidigt er dine depoter nok så tomme pånøde tidstpunkt, at går du kold er der ikke de store muligheder for at tanke på igen.

Men måske de erfarne tri folk herinde har andre råd?

Bliver spændende at læse opsummeringen af det hele når du forhåbentligt er vel igennem.

Jeg vil ikke ønske dig held og lykke, da det er min erfaring at det er forberedelse og træning der skaber resultatet og ikke held og lykke ;)

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Mit umiddelbare råd vil være at starte konservativt ud i løb, i et tempo du ved du kan komme igennem på. Går du helt kold de sidste par kilometer vil du miste mere tid en du har hentet ved at tone afsted. Samtidigt er dine depoter nok så tomme pånøde tidstpunkt, at går du kold er der ikke de store muligheder for at tanke på igen.

Men måske de erfarne tri folk herinde har andre råd?

Bliver spændende at læse opsummeringen af det hele når du forhåbentligt er vel igennem.

Jeg vil ikke ønske dig held og lykke, da det er min erfaring at det er forberedelse og træning der skaber resultatet og ikke held og lykke ;)

Jeg er nok tilbøjelig til at være enig, så tænker det må være planen. Så må vi se om jeg er i stand til at følge planen på dagen, eller hovedet bliver placeret godt og grundigt under armen:)

Jeg skal nok forsøge at komme med en fyldig opsummering, når jeg er igennem:)

Link to comment
Share on other sites

Har læst med fra sidelinien og er også spændt på at høre hvordan det kommer til at gå! Er ambitionen stadig at komme ind under 5:30? Og har du gjort dig tanker om hvordan du forventer dine splits skal være? Held og lykke. :smile:

Dejligt at høre, at der er nogen, der følger lidt med:) Det er kun motiverende!

I forhold til ambitionen, så skrev jeg jo nemlig fra start 5.30 som målsætning, hvilket måske nok var en anelse ambitiøst sat. Jeg skrev dog også, at det sagtens kunne være, den skulle revideres tættere på konkurrencen.. Det synes jeg dog ikke er nødvendigt, da jeg stadig tænker, at 5.30 er et ambitiøst men heller ikke totalt urealistisk mål. Rammer jeg dagen, og omstændighederne flasker sig, så tror jeg på det. Til det væddemål jeg også nævnte fra start, kan jeg da fortælle, at det blot går ud på, at min fatter sagde, at kommer jeg under 5.30, så ville han betale for gildet. Så en bette økonomisk motivation er der også:)

Det kan selvfølgelig virke halvtosset at sætte et mål på baggrund af et lille væddemål. Men jeg blev enig med mig selv om, at det "nok" ikke var et vildt urealistisk mål, så det skulle være ambitionen.

I forhold til splittider, har jeg selvfølgelig gået og regnet på, hvad der ville kunne bringe mig ned omkring de 5.30, så her følger, hvad jeg tænker på en helt optimal dag.

Svømning: ca. 45 min

T1: ca. 5-6 min

Cykling: ca. 2.50

T2: ca. 4 min

løb: ca. 1.45

Hvordan synes du det lyder?

Nu er det jo første gang jeg skal lave en triatlon, så de der skiftezoner ved jeg ikke helt, hvor meget tid, der skal bruges i. Svømning og løb er de mest ubekendte. Havde jeg friske ben på løbet, var jeg ret sikker på, hvad jeg kunne præstere, men nu har de jo placeret den vanvittige disciplin til sidst:) På cyklen er jeg ret sikker på, hvad jeg kan ( alt afhængig af vindforhold self).

Man kan jo gøre sig utrolig mange overvejelser om, hvordan man skal disponere racet, og jeg har da også tænkt, at det måske bedre kunne betale sig at køre cyklingen på 80-90 procent og så satse på at have gode stænger til løbet og måske løbe 10 min hurtigere. Men jeg synes bare, det vil være en tam følelse, så jeg vil hellere give det, jeg har, og så gå helt ned til sidst - hvis det er konsekvensen. Muligvis mange der er uenige i den opfattelse:)

Nu kan jeg jo snakke nok så meget om tider og målsætninger, og så er der måske ingen ting, der går min vej på dagen, og jeg bliver helt til grin. MEN der er ingen grund til at dvæle ved nederlagsscenarier, så skulle det hele gå op i hat og briller, så tager vi den derfra:)

Jeg vil dog sige, at kommer jeg ind og har givet alt undervejs, men tiden siger 5.50, så kan det godt være, jeg er utilfreds med tiden, men jeg vil ikke være skuffet over min præstation - det skal jeg jo sige :)

Og mange tak!

Vh

Martin

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Mit take på det hvis du går efter 5.30...

Svømningen: Jeg kender ikke dit niveau, men start konservativt ud, og undgå for meget fight. Du har massere af tid, og kan du klappe den på 40ish minutter, så burde det være alt rigeligt. Det foregår vist i en sø? Så strøm forhold mv. burde ikke genere dit race.

T1: Det bliver varmt i weekenden. Alt hvad du skal er at smide din våddragt i posen. Hav en tri-dragt på, enten suit eller to-delt. DU SKAL IKKE HAVE NOGET COMPRESSION PÅ I T1. Hvis du skal have det på, er det om morgenen. Lad vær med at fedte med compressions-strømper/tubes/arme etc. Og hvis det regner er det ligemeget stadigvæk med vindveste, regnjakker og alt det crap. Direkte ud til cyklen, hvor dine sko er placeret i pedalerne. Har du ikke prøvet at hoppe i dem her, så tag dem på og løb hen til stregen, og hop på cyklen.

Cyklingen: Det er vist din stærke disciplin, og du burde have mulighed for at køre godt til. Ruten er rimelig flad, og ikke så teknisk. Tænkt over at bruge hele muskulaturen i trådet, og vær så aerodynamisk som muligt hele tiden. Kør til, men kør aldrig i større gear end du kan hjule den rundt med kadence 85-90rpm.

T2: Af med skoene, på med sokker, på med sko og så afsted. Energi-geler kan du tage med her, men er ikke nødvendigt hvis du skal i depoter. Igen, minimer tiden, og tænk skiftet igennem. Lad vær med at dumme dig. Behold hjelmen på og smid den først når cyklen er væk fra dig. På med nummerbælte etc.

Løb: Læg forsigtigt ud. Og tjek dit pace! Du vil løbe langt stærkere end det føles, og det er farligt for din performance. Hold igen, og nyd at det er nemt. Når du har krydset 10-11Km, så kan du tage en status: Skal du øge? Skal du holde igen? Skal du kæmpe? Du vælger selv, men du har 10km hjem. Start ud i 5.15/Km, og arbejd dig ned mod 5.00. Det sidste stykke kan du gå efter 4.45 hvis benene er til det.

/Nyd det,

Link to comment
Share on other sites

Mit take på det hvis du går efter 5.30...

Svømningen: Jeg kender ikke dit niveau, men start konservativt ud, og undgå for meget fight. Du har massere af tid, og kan du klappe den på 40ish minutter, så burde det være alt rigeligt. Det foregår vist i en sø? Så strøm forhold mv. burde ikke genere dit race.

T1: Det bliver varmt i weekenden. Alt hvad du skal er at smide din våddragt i posen. Hav en tri-dragt på, enten suit eller to-delt. DU SKAL IKKE HAVE NOGET COMPRESSION PÅ I T1. Hvis du skal have det på, er det om morgenen. Lad vær med at fedte med compressions-strømper/tubes/arme etc. Og hvis det regner er det ligemeget stadigvæk med vindveste, regnjakker og alt det crap. Direkte ud til cyklen, hvor dine sko er placeret i pedalerne. Har du ikke prøvet at hoppe i dem her, så tag dem på og løb hen til stregen, og hop på cyklen.

Cyklingen: Det er vist din stærke disciplin, og du burde have mulighed for at køre godt til. Ruten er rimelig flad, og ikke så teknisk. Tænkt over at bruge hele muskulaturen i trådet, og vær så aerodynamisk som muligt hele tiden. Kør til, men kør aldrig i større gear end du kan hjule den rundt med kadence 85-90rpm.

T2: Af med skoene, på med sokker, på med sko og så afsted. Energi-geler kan du tage med her, men er ikke nødvendigt hvis du skal i depoter. Igen, minimer tiden, og tænk skiftet igennem. Lad vær med at dumme dig. Behold hjelmen på og smid den først når cyklen er væk fra dig. På med nummerbælte etc.

Løb: Læg forsigtigt ud. Og tjek dit pace! Du vil løbe langt stærkere end det føles, og det er farligt for din performance. Hold igen, og nyd at det er nemt. Når du har krydset 10-11Km, så kan du tage en status: Skal du øge? Skal du holde igen? Skal du kæmpe? Du vælger selv, men du har 10km hjem. Start ud i 5.15/Km, og arbejd dig ned mod 5.00. Det sidste stykke kan du gå efter 4.45 hvis benene er til det.

/Nyd det,

Meget fornemt! Rigtig dejligt med nogle gode råd.

Lige med hensyn til svømningen, så foregår det i lillebælt, så der vil være noget strøm at tage højde for. Men var dernede og prøve i går, og det virkede egentlig okay.

Kommer du i tanke om andre ting jeg skal være opmærksom på, så må du endelig skrive.

Mange tak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share