Test af kondital på løbebånd


SigneMai
 Share

Recommended Posts

Hey derude

Jeg håbede, at nogle af jer kunne hjælpe mig med, hvordan jeg kan teste mit kondital på et løbebånd. Herinde kan jeg kun finde den løbebåndstest, hvor man skal indstille hældning tillige med intensitet - desværre kan løbebåndene i mit fitnesscenter ikke hælde nok, og desuden er hældningen på disse løbebånd kun angivet i tal - ikke i procenter, som testen herinde ellers kræver.

Så kender nogle af jer en rimeligt valid og pålidelig måde, hvorpå jeg kan teste mit kondital på et løbebånd?

På forhånd tak fordi, I vil hjælpe.

- Signe Mai

Link to comment
Share on other sites

Start på 8 km/h, løb i 4 min. hæv hastighed til 9 km/h, efter yderligere 2 min hæver du til 10 osv. hold øje med tiden og noter antal sekunder du klarer på den sidste hastighed. Få også en hjælper til at filme dig bagfra mens du løber i ca 1 min på en hastighed på 12 km/h. Post dine tal og video her i tråden og jeg vil prøve at estimere dit kondital.

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hey there

Hmm, det lyder ellers meget præcist, men hvorfor skal du bruge en videooptagelse? Er der ikke en slags tabel eller noget, man kan tage udgangspunkt i, og som kan angive et estimeret kondital udfra hvor mange sekunder, jeg klarer på den sidste (og højeste) hastighed?

- Signe Mai

Link to comment
Share on other sites

Jo men da forskellige menneskers løbeteknik og anatomi varierer temmelig meget, er generelle formler ikke særligt præcise. En videooptagelse vil gøre muligt at komme med et bedre estimat da din kropsbygning og løbestil kan tages i betragtning.

Link to comment
Share on other sites

Morten Z- Protokollen er en jeg har lavet selv år tilbage, da jeg havde en del mennesker der var interesserede i en konditest der ikke foregik på en cykel. Den er baseret på gennemsnitlige værdier for ilt optag ved løb på bånd og de 2 min trin er til for at forhindre for stor betydning af anaerob formåen. Da løbeøkonomi er meget varierende mellem individer vil jeg altid foretrække at kigge lidt på den aktuelle person for at danne mig et subjektivt skøn over løbeøkonomi. Protokollen er naturligvis aldrig blevet valideret og har ingen særlig værdig for andre, medmindre de er villige til at stole på deres evne til at vurdere andres løbeøkonomi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share