Vil gerne lære VL - hvor hvordan? (KBH)


bfc
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe gerne ville igang med noget vægtløftning, men jeg er på ret bar bund i forhold til hvor og hvordan :smile:

Jeg bor i KBH og har erfaring med alm styrketræning

Hvordan er den bedste måde at komme igang på? Hvilke klubber/steder i KBH kan anbefales? Kan man hyre en personlig træner til at lære teknik og de forskellige øvelser?

På forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

IK99 er fint, hvis man er eliteløfter. Ellers har jeg være i 2-3 forskellige VL-klubber i DK og undervisningen er - for at sige det mildt - ikke prangende. Slet ikke, når det kommer til begyndere med et nogelunde ambitionsniveau. Hvis du gerne vil betale for privatundervisning er det muligt hos CrossFit Copenhagen - i Trykkeriet, der er beliggende meget tæt på dig. Der findes en gruppe på nettet, hvor du kan melde dig til. Mener den hedder Weightlifting 101 - søg på Facebook. Det kan jeg klart anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke helt så rig er der mulighed for at træne på specifikke VL hold, med rigtige vægtløftere (bl.a. Tim Kring) som undervisere i Butcher's Garage.

Det kræver jo så også et 500-kroners medlemskab til Garagen, så hvorvidt det kan betale sig, afhænger lidt af bfc's samlede behov. I øvrigt er kvaliteten, efter min mening, ikke helt den samme.

Link to comment
Share on other sites

Fru Erik er ganske rigtigt dygtig, men personligt er jeg ikke sikker på at jeg kan finde 200kr pr træning i mit budget. Det bliver ret hurtigt til 800kr/måneden og det er så uden medlemsskab i et træningscenter. Om man synes det er det værd, må være op til den enkelte.

I Butcher's får man for 450kr/måneden fri træning+CF inklusive specifikke VL-hold. Det er noget mere realistisk for en normal økonomi.

Den billigste løsning er en rigtig VL-klub - det kunne være IK, Ares eller Gotha. Hvor gode trænere der er i de to sidste og hvor meget reel træning man får ved jeg ikke meget om, men medlemsskaberne er billige.

Link to comment
Share on other sites

RuneB og FameBoy, læser I overhovedet, hvad jeg skriver? Jeg skal gerne gentage; Det afhænger af bfc's målsætning og behov.

Hvis han skal bruge et par timer om måneden til at få sin teknik rettet og ting med hjem og arbejde videre på, så kan det jo ikke svare sig at smide 450 spir efter Garagen.

Og så er jeg vist den eneste i denne tråd, der de sidste snart 10 år har trænet regelmæssigt og/eller været medlem af Ares, Gotha, IK99, Garagen og gået på Weightlifting 101-holdene, hvorfor jeg mener, at mit udgangspunkt for at udtale mig er fornuftigt.

Jeg kan så forstår, at IK99 har fået nye begynderhold, hvilket jeg ikke var bekendt med..... Så dem kan jeg ikke udtale mig om. Det er helt sikkert et godt tiltag, men hvis der er venteliste, hjælper det vist ikke trådstarter nævneværdigt.

Edited by TheDagsform
Link to comment
Share on other sites

jeg læser hvad du skriver.

og hæfter mig ved:

1. "I øvrigt er kvaliteten, efter min mening, ikke helt den samme?

hvorfor ikke?"

2. "Ellers har jeg være i 2-3 forskellige VL-klubber i DK og undervisningen er - for at sige det mildt - ikke prangende?"


gider du uddybe?

så kan trådstarter jo også vurdere i forhold til hans behov.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hej Rune. Selvfølgelig gider jeg det.

Jeg synes ikke helt kvaliteten af undervisning er lige så høj på Garagens VL-hold. Erik, der står for Weightlifting 101, har mange års erfaring med undervisning af succesfulde ungdomsløftere. Dette skinner klart igennem i undervisningen. Træningen er 100% tilrettelagt den enkelte deltagere. Både ud fra niveau, men i den grad også efter specifikke svagheder, kropsbygning osv. Dette har jeg personligt haft utrolig meget glæde af. Desuden bliver HVER ENESTE løft evalueret. Dette er ikke tilfælde på de hold, jeg har deltaget i - eller overværet - i Garagen. Det tekniske niveau er desuden - efter min mening - det sidste års tid blevet markant højere hos dem, der træner på de hold i forhold til Garagen.

Alt efter hvor mange hold, du tilmelder dig, koster det ca. 150 spir for to timers træning - det synes jeg ikke "vanvittigt dyrt" i forhold til produktet. Eller hvad en personlig træner koster i FitnessDK eller Garagen? Der er jo også folk, der finder penge i budgettet til privattræning med FameBoy. Hvad koster det?

Med hensyn til de rigtige VL-klubber er det min erfaring, at de ikke er gearet til seriøse senior-motionister. Ofte er det blot nogle gamle veteran-løftere, der giver lidt "ikke-så-brugbare" tips med på vejen - og ellers er man mest overladt til sig selv. Det er fint nok, hvis man vil træne vægtløftning, men ikke hvis man vil trænes i vægtløftning. Dette bygger jeg sagt på snart 10-års medlemskab i diverse klubber.

IK99 er helt sikkert et godt sted for de etablerede løftere. Ellers har der (i hvert fald tidligere) ikke været de store muligheder for seriøs træning/undervisning af begyndere med højt ambitionsniveau. Der er jo netop "seriøse" motionister, der er skiftet fra IK99 og til Eriks hold. I hvertfald en enkelt med log her på MOL.

Rune, vil du nu uddybe? Hvad er din erfaring med de traditionelle VL-klubber? Hvad er din erfaring med 101-holdene? Hvor længe har du trænet i Garagen og på deres VL-hold?

Edited by TheDagsform
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share