Hjælp til kostplan?


King Chicken
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Jeg gik i gang med styrketræning for næsten 6 måneder siden, og vil nu gerne fokusere på kostplanen også. vil i da hjælpe!? :)

Morgen:

100 g gryn

300 ml sødmælk

10 g rosiner

1 banan

Kcal: 670 Prot: 24 carbs: 100g fedt: 16g

mellem:

70 g bodylab carbs + glutamin 10g

Kcal: 270 carbs: 50g

frokost:

60g kylling

80g rugbrød

10g smør

100g WG

Kcal: 970 prot: 55 carbs: 120 fedt: 29g

aften/efter træning:

250g kylling

400g ris/kartofler/pasta

10g olie

100g broccoli/måske andre grøntsager

5 friskpresset appelsiner til drik

Kcal: 750 prot:65g carbs: 100g fedt: 20g ca.

Daglige indtag:

Kcal 3200 ca

Prot 170g

carbs 420 g

fedt: 90g

Jeg vejer ca 60kg og er 172 cm høj

Hvordan ser kostplanen ud?

er der noget der bør fjernes/udskiftes?

tager jeg nok?

og hvad kan jeg tage som natmad?(kan ikke tage WG da jeg ikke kan falde i søvn efter....)

Håber der er en eller flere venlige sjæle der vil bruge et par sekunder på en ung nybegynder.

tak på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Din kostplan er en insulin bombe der er tæt på at selvdetonere, du får næsten dobbelt så meget kulhydrat som protein & fedt tilsammen.

Start med at halvere dit kulhydratsindtag, det er mere en rigeligt, med mindre du er maraton løber og er ude på at carbloade (men selv i det tilfælde er det nogle dårlige kulhydratskilder du bruger). Dernæst vil jeg anbefale dig at erstatte kulhydraten i din kostplan med sundere alternativer. Broccoli = fantastisk, bananer = super, men udover det er der ikke nogle overvejende gode kulhydratskilder i din madplan.

Forsøg at holde dig fra grøntsager med stivelse, dog er sweetpotatoes helt fint, men ellers hold dig til: spinat, kålsorter, grønnebønner, asparges, tomater, gulerødder, selleri, alt der er grønt.

Lige pt kører dit blodsukker som en ruchebane som starter med de 100g gryn & laktose (mælkesukker) om morgenen og slutter af med et festfyrværkeri som aftensmåltid.

Juice er det værste du kan drikke inden du går i seng, det får dit blodsukker til stige i vejret som en raket, og tvinger din bugspytskirtel til at producere ekstra meget insulin for at få fjernet sukkeret igen.

Når du sover forbrænder du ikke nær så meget som når du er vågen, derfor i stedet for at forbrænde sukkereret som glykose, bliver sukkeret lavet om til triglycerider, med andre ord, det sætter sig som fedt.

Udover det indeholder juice en helvedes masse fruktose, som din lever nu skal kæmpe med at nedbryde præcis som den gør når den nedbryder alcohol. Alcohol og fruktose er noget nær molykulært identiske og for store mængder sætter din lever på overarbejde.

Fruktose kan i modsætning til glykose kun blive nedbrudt af din lever, hvor glykose kan blive brugt som brændstof af samtlige celler i din krop, dog gør overdreven indtag af glykose at din krop bliver forceret til at opbevare det som fedt, da det er begrænset hvor meget du kan nå at forbrænde på en dag.

Så den korte den lange er: stop med at spise sukkerig mad tæt på sengetid, ISÆR frugtjuice, da de manglende fibre (juice indeholder ingen fibre) som ellers er en del af appelsinen, gør at sukkeret bliver optaget lynhurtigt og dermed forårsager et kæmpe spike i dit blodsukker.

I stedet for at drikke juice, vil jeg anbefale smoothies, da det er blendet frugt MED alle fibrerne, men dog stadig ikke lige før senge tid.

Du spiser i øvrigt heller ikke noget fedt, formentlig det mest essentielle makronæringstof af dem alle. Begyndt at spise æg, smør (kan anbefale Osted's Mejeri smør, noget af det eneste Omega 3 rige smør du kan få i Danmark), kokosmælk, kokosolie, avokado, oliven, fed fisk, fiskeolie, valnødder, nødder generelt (dog ikke mere end et par håndfulde om dagen, da alle nødder undtagen Macademia er propet med Omega 6 som ikke er godt i store mængder).

Frygt ikke at fedtet vil få dig til at tage på, fedt indeholder ikke sukker og har ingen signifikant indflydelse på insulin udskillelse, i modsætning til hurtige kulhydrater (juice, mel, pasta, brød).

Selv for meget protein kan forårsage for meget insulin udskillelse, (pga aminosyrerne Leucine og Serine) men det er helt fint i forbindelse med træning, så længe du ikke også propper dig med kulhydrater så som gryn, pasta, brød, juice.

Mht. til nat snack; spis en lille håndfuld mandler, evt. med havsalt / ristede, det stabiliserer dit blodsukker hvilket er perfekt lige inden du skal sove.

Jeg kunne blive ved, men ved ikke engang om du svarer på denne her rant så indtil da klapper jeg i, kan sagtens komme med links og dokumentation hvis du vil vide mere :)

Håber det kunne bruges,

Go sommer!

Edited by Ambidextrous
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sådan som jeg har forstået det,

Kulhydrat-indtaget skal sættes ned,

kulhydrat-kilden er dårlig, dvs skift nogle af tingene ud pga. stivelsen.

erstat juice med smoothie

+ æg, smør, avocado mm.

Men er Kcal indtaget fint?

hvor meget bør jeg ligge i kulhydrat indtaget i forhold til protein? skal kulh. ikke ligge på 40% af indtaget pr. dag?

Link to comment
Share on other sites

Med 60kg på 170 cm har du tydeligvis ikke et vægtproblem, så det virkelige spørgsmål er hvad du ønsker at opnå med din kost og træning, og om din vægt er stabil.

Man kan godt være forskrækket over det glykæmiske indeks som Ambi ovenfor, men siden at du ikke er overvægtig på nogen måde, vil jeg sige at det er et mindre problem. Din kost kunne godt rettes til så den er mere efter sundhedsstyrelsens anbefalinger, spis groft (fibre), grønt, 6 om dagen etc. SST har i øvrigt ikke noget imod kartofler.

http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Ernaering.aspx

I fohold til at tage på eller tabe sig er mængden langt det vigtigste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share