Vægttab men øget fedtprocent.


mgh94
 Share

Recommended Posts

Jeg har i løbet af de sidste to uger tabt mig 2 kg, men http://motion-online.dk/maal-din-fedtprocent-maalebaand/min fedtprocent er samtidig steget med 1,5%.

Jeg ønsker et vægttab på 15 kg. selvfølgelig gerne hurtigst som muligt, og selvfølgelig et fedttab.

Jeg har en ret høj fedtprocent som nu ligger på 41,8%, men hvordan får jeg den bedst muligt ned.

Jeg vejer nu 81,7 kg, er 174 høj og 18 år, hvis det kunne hjælpe på et svar. Jeg ved godt at kvinders fedtprocent er en del højere end mænds, men min er nu meget høj, da jeg har fået at vide at den skal ligge mellem 17 og 30,9%.

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Mgh94

Link to comment
Share on other sites

Du skal aldrig stole på én enkelt måling. Det er sikket en impedansvægt du har brugt? Du kan bruge den set over et længere forløb, om fedtprocenten generelt stiger eller falder, men aldrig mellem 2-3 målinger, det er fedtprocentmålinger alt for upræcise til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået det målt i mit fitness center :) Ja, det har været nogenlunde samme tid, den eneste forskel er at jeg for to uger siden havde menstruation da jeg fik den målt, men den burde da ikke være lavere af den grund vel?

Jeg har fået den målt 3 gange på den periode.

Er konditionstræning det bedste til en lavere fedtprocent, eller bør jeg satse mere på styrketræningen? Træner pt. kondition 5-6 gange om ugen. Kosten er også fin, har fået slankevejledning i mit fitness center, da de fraråder mig at tælle kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke bare være samme tid, men også efter det samme mad- og væskeindtag, det samme motion/mangel på samme osv. Og ikke engang der er sådan nogle målinger specielt brugbare set over så kort en periode, hvis de er foretaget med en vægt (bioimpedansmåler). Som venaN skriver, er du nødt til at kigge på målingerne over en meget længere periode, for at kunne bruge dem til noget. :)

Til gengæld vil jeg anbefale dig, at du begynder at måle dig med et målebånd forskellige steder på kroppen en gang om ugen. Registrer målingerne i et regneark, så du kan se udviklingen. Jeg måler mig selv om overarm, bryst, mave, hofte, numse, lår og skinneben. Dette skal også gøres under ens forudsætninger. Jeg synes det er lettest om morgenen, efter toiletbesøg men før morgenmad. :) Hvis du fortsætter de gode vaner, vil du hurtigt komme til at se resultater her :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået det målt i mit fitness center :) Ja, det har været nogenlunde samme tid, den eneste forskel er at jeg for to uger siden havde menstruation da jeg fik den målt, men den burde da ikke være lavere af den grund vel?

Jeg har fået den målt 3 gange på den periode.

Er konditionstræning det bedste til en lavere fedtprocent, eller bør jeg satse mere på styrketræningen? Træner pt. kondition 5-6 gange om ugen. Kosten er også fin, har fået slankevejledning i mit fitness center, da de fraråder mig at tælle kalorier.

Væskebalancen har en del at sige i forhold til fedtprocent. Selv om det er samme tid på døgnet, er det ikke sikkert din væskebalance er præcis den samme som de sidste målinger. Som allerede nævnt, er den bedste forudsætning om morgenen før morgenmad.

Personligt har jeg et meget anstrengt forhold til fitnesscentre og generel træningsrådgivning. Problemet er at alt for mange instruktører/vejledere er inkompetent, og har kun nogle korte kurser med i bagagen samt et par års erfaring. Man skal derfor virkelig være på vagt over for de kære instruktører, og ikke bare tage al information for gode vare. Det er vigtigt at være kritisk.

At fraråde at tælle kalorier er f.eks. skudt helt ved siden af. Det er en rigtig god idé at tælle sine kalorier, så man har et overblik over, hvor meget man spiser generelt. Problemet er, at man kan miste motivationen, hvis man køre sur i at veje alt sin mad. Men det er en tilvænningssag.

Kredsløbstræning forbrænder som udgangspunkt flere kcal end styrketræning. Men set ud fra et sundhedsperspektiv, er det helt sikkert fornuftigt at træne begge dele.

Link to comment
Share on other sites

Retchen: Okay, mange tak for dit svar. Så vil jeg i stedet begynde at måle mig på kroppen.

VenaN: Okay, så må jeg nok begynde på kalorietælling igen. Grunden til de frarådede det, var at jeg var kommet helt ved siden af med kalorietællingen, og kun spiste 1200 kcal, og de dage jeg trænede spiste jeg 1600 kcal. Hvor meget vil du skyde på vil være passende med en højde på 174, vægt på 81,7? Jeg træner bodycombat mandag, torsdag og hver anden lørdag (grundet arbejde), bodyattack tirsdag og hver anden lørdag, og bodystep onsdag og søndag. Jeg har ikke nok fast styrketræningsprogram, men tager ofte balde/lår maskiner og mave-ryg maskiner inden. Jeg er studerende, så der bevæger mig ikke så meget.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at kigge på nogle af de artikler, som ligger her på sitet.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/beregn_dit_vaegttab/

Så kan du forhåbentlig få et lidt bedre overblik over, hvor meget du skal spise, og hvor meget du ca. taber dig. Det er ikke fordi man absolut skal tælle kalorier, hvis man vil opnå et vægttab, men det er en god måde at holde styr på sit totale kalorieindtag. Der er ingen der siger, du skal leve efter den samme kostplan hver dag, men blot prøve lige at veje maden inden, og skrive det ind i et skema (som man kan finde online).

Om du træner bodycombat, bodyfitness, spinning, svømning, step eller løb er ikke det væsentlige (det er dog vigtigt at pulsen kommer højt op). Det vigtigste er, at du er glad for den træning du laver, så du kan holde motivationen.

Jeg vil dog råde dig til at følge et mere eller mindre fast program, når det kommer til styrketræning. At du "fjoller" rundt på balle/lår-maskiner giver højst sandsynligt intet i det lange løb. Evt. et fullbody program 2x om ugen (Google "fullbody program"), helst med frie vægte, så er du godt kørende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share