Program til mindre (øl)mave og talje/dæller søges.


Simon Dragnes
 Share

Recommended Posts

Hej med jer herinde.

Håber der er nogen der har et par gode råd, evt. et lille og ikke alt for advanceret program jeg kan følge.

Jeg er en fyr på 30, som efterhånden må indse, at det bliver mere svært med tiden, at holde figuren. Jeg er egentlig forholdsvis tynd (hvis jeg er tildækket altså), problemet er bare maven og dællerne, som efterhåden har taget overhånd, og de passer slet ikke til resten af min krop. Jeg er delvis selv skyld i det, da jeg er glad for mad, øl og vin, men min forbrændning er samtidig helt elendig, i forhold til dem jeg kender. Nok om det...

Det jeg ønsker, er skam hverken modelkrop eller sixpack. Jeg vil bare have en normal pæn mave, uden dunk eller ret store deller. Synes det er lidt svært at finde en metode, som de fleste er enige i. Jeg ved de fleste af jer vil sige, at jeg selvfølgelig skal spise sundt og ligge øl og vin på hylden, men jeg ønsker også at der skal være plads til den slags ting, med måde selvfølgelig. Er der tilfældigvis nogen der ved om alkoholfri øl er ligeså fedende som almindelig øl?

Mit egentlige sommerprogram hver tirsdag, torsdag og søndag, er :

- Ca 10 minutters hulla-hop-ring (5 minutter den ene vej, og 5 minutter den anden vej)

- 50 mavebøjninger og 50 rygbøjninger

- 10 kilometers aften-jogging, derefter udstræk

- Yderligere 50 mavebøjninger og 50 rygbøjninger

- Måske mere hulla-hop-ring (hvis jeg har energien til det)

Er det ok, eller? På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Der er ret mange tråde at finde om emnet hvis du leder. fedtet på maven kan du tabe ved kalorie underskud(omend din gentik afgør om din krop begynder at tære på det du har på maven, frem for noget andet fedt du har på kroppen). Om det kommer ved kalorie reduktion i kosten eller ved at øge forbrændingen gennem idræt er i forhold til at tae sig ikke vigtigt. Et kalorie underskud er et kalorie underskud(omend motion har andre heldige bi-effekter.). Dvs med omtanke skulle der rigeligt være plads til et glas vin.

syntes at 3x10km løb er et dækkende aktivitetsniveau, til dit projekt med maven

I forhold til øl, læs deres varedeklaration, og sammenlign den alkohol frie øl med den almindelige du nyder.

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har været stillesiddende og ikke har motioneret igennem længere tid er dit projekt med tre gange 10 kilometers løb efter min mening det forkerte sted at starte! Læg ud med to-tre kilometer nogle gange om ugen og læg maks ti procent på den samlede distance hver 14 dag. På den måde sikrer du at dine led og muskler stille og roligt vænner sig til en stigende belastning.

Virkelig mange løbere får skader i løbet af de første måneder efter opstart. Det skyldes som hovedregel at de øger distance og hastighed for hurtigt + at de løber på hårde underlag. Lad være med at lave den samme fejl som alle de andre!

Det er demotiverende at være kommet i gang med at træne, for derefter at måtte holde en lang pause på grund af fjollede skader.

Stod jeg i din situation ville jeg kombinere sundere spisevaner med styrketræning/cirkeltræning/crossfit og lægge konditionstræning ind efter tid og lyst.

Læs:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42685

Der er generelt et lavere kalorieindhold i alkoholfri øl end i almindelig øl.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svar. Jeg har aldrig sådan været stillesiddende. Har haft perioder årligt hvor jeg har jogget og løbet, og jeg cykler hver dag (da jeg ikke har bil), jeg er væsentlig mere aktiv, end de fleste af de mennesker jeg kender, men bare ikke aktiv nok til at få den mave af vejen. Jeg løber kun i skovområder, der er blødere at løbe på, og ikke veje, indtil videre går det godt med den 10 kilometers tur (har taget 2 nu) God weekend :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mange tak for svar. Jeg har aldrig sådan været stillesiddende. Har haft perioder årligt hvor jeg har jogget og løbet, og jeg cykler hver dag (da jeg ikke har bil), jeg er væsentlig mere aktiv, end de fleste af de mennesker jeg kender, men bare ikke aktiv nok til at få den mave af vejen. Jeg løber kun i skovområder, der er blødere at løbe på, og ikke veje, indtil videre går det godt med den 10 kilometers tur (har taget 2 nu) God weekend :)

Held og lykke med dit projekt!

Men pas nu på med ikke at overvurdere egne evner. Det kan godt være at du kan gøre det, men senere i forløbet giver din krop måske efter. Det skal du dog gøre op med dig selv :-)

Dertil er det vigtigt at du er i kalorieunderskud hvis du vil tabe dig

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Simon.

Har ikke læst alle tråde herinde, men her er mit bud til dig som virker for mig.

Kosthold: Google LCHF, det virker så godt for så mange. Lav Kulhydrater Høj Fedt. Med andre ord spis rigtig fedt, masser af protein, sørg for at få i dig nogle fiber tilskud i begyndelsen (som f eks Husk). Jeg personligt vejede 88 kg da jeg begyndte og var efter 2 måneder nede på 74 kg. Så kan man diskutere om det er sundt at tabe sig hurtigt, men faktum er: LCHF er en livsstil, ikke en kur. Jeg var aldrig sulten, tværtimod. Det er så fedt;) du vil de første 2-3 uger være svimmel og føle dig underlig, stå imod og du skal se, dit fedt forsvinder.

Træning: varieret træning er nøgleordet. Du skal give dine muskler et chok, hver gang du træner. De skal ikke vænne sig til noget som helst. Det øger dit stofskifte.

HIT: høj puls træning eller interval om du vil. Lange ture er dejlige, men sørg for at krydre det hver uge med interval f eks 302010 eller 12 X 30-45 program.

Styrke træning er alfa omega.

Du ved hvad du skal gøre, ikke spis kulhydrater der omdanner sig til sukker i maven.

Øl og Vin kan nydes i moderate mængder, når du har fjernet dit fedt.

Ulemper findes der mange af i mine tips, men dette fungerer strålende for mig:)

Jakob

35 år

178

70 kg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share