Kiopraktor eller fys.?


Tolle
 Share

Recommended Posts

Hej

Som tidligere skrevet er jeg i fuld gang med træningen til CC13. Det går fint, eller det vil sige at jeg er løbet ind i et problem...

Hen over nogle uger er jeg begyndt at få ondt i knæet, og det er stort set kun blevet værre hver gang jeg løber. Jeg har forsøgt at holde lidt pause fra løb, og nøjes med at cykle og svømme lidt. Men nu går den ikke længere. Jeg var ude og teste knæet forleden og allerede efter 2 km kunne jeg mærke det.

Det starter med lidt smærte under knæskallen på det venstre knæ, og tager så bare mere og mere til. Jeg har tendens til at ignorere det, og bare løbe videre, men det går sku nok ikke i længden.

Spørgsmålet er om jeg bør søge til kiropraktor eller fys? Noget skal der gøres.

Det er kun ved løb, jeg cyklede 85 km i dag uden problemer.

Nogen tanker om hvad det kan være og hvad jeg bør gøre. "Holde det i ro 4-6 uger" duer ikke :-)

/Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Hej Tolle,

Det er nok ikke så underligt hvad mit svar vil være, men det gør det jo ikke til et dårligere svar. En Osteopat, Kiropraktor og Fysioterapeut arbejder alligevel meget forskelligt, så brug lidt tid på at sætte dig ind i hvordan de forskellige arbejder og udfra det, vælg den behandlingsform som du føler er bedst.

For at give dig lidt information om hvordan en Osteopat arbejder, så kan du kigge her www.osteopatibehandling.dk

Med hensyn til hvis du beslutter dig for en Osteopat, så kan du kigge på osteopatisk forenings hjemmeside for at finde en osteopat i nærheden af hvor du bor i Viborg.

Min personlige mening kan du få her til sidst.

Hvis du har mulighed for, det så gå efter en behandler der både er Fysioterapeut & Osteopat. Da der også vil være økonomiske fordele ved det.

Held og lykke med knæet!

Venlig hilsen

Olivar Frederiksen D.O

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar.

Jeg er nu blevet henvist til fys, og har fundet en der også arbejder som Osteopat. Så må vi se hvad de siger...

Var ude og løbe 10 km i dag stille og roligt. Det gik nogenlunde, men efter 7-8 km kom det så i venstre knæ... Håber sku jeg kan få det fixet, det begynder virkelig at sætte sine spor i min træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tolle.

Godt at høre, at du har fundet en behandler. Og stop så med at fucke dig selv og din skade endnu mere op. I det første indlæg har du ondt efter to km. og i det sidste løber du 10 km.

Tænk dig nu om. Jo mere du smadrer din eventuelle skade/overbelastning/ hvad-du-nu-har, desto længere tid vil der højst sandsynligt gå, før du er oppe på hesten igen. Det ved du også godt, du er jo sikkert ganske klog, men har lige glemt at tænke :wink:

Alle nuværende osteopater i DK er oprindeligt fysioterapeuter. Om der er økonomisk gevinst, kommer an på, om de arbejder inden eller udenfor sygesikringen, intet andet. Da alle er fysioterapeuter kam du højst sandsynligt få penge tilbage fra Danmark, såfremt du er medlem af denne.

God vind.

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Din beskrivelse lyder til forveksling som mine egne oplevelser. Mine smerter sætter bare ind tidligere.

Jeg gik først til en kiropraktor som jeg har stor tillid tid, men efter et par konsultationer erklærede han at det ville være bedre for mig at gå til en fysioterapeut. Så det gør jeg nu.

Måske er din skade anderledes end min, men det peger da i det mindste i retning af at dit valg af fysioterapeut er det rigtige.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tolle.

Godt at høre, at du har fundet en behandler. Og stop så med at fucke dig selv og din skade endnu mere op. I det første indlæg har du ondt efter to km. og i det sidste løber du 10 km.

.

Kauf, du har så ret... Jeg er en spade til at lade være, som jeg også skrev i starten... Jeg er bare bange for at gå i stå, men jeg ved selvfølgelig godt at lidt tilbagegang på formen er bedre end en permanent skade...:-)

Jeg skal nok holde mig i skindet til på onsdag hvor jeg skal til fys, men jeg kan vel godt cykle og svømme lidt for at holde mig i gang - selvfølgelig kun hvis jeg kan uden det gør ondt?

Link to comment
Share on other sites

Det ved jeg ikke om du kan. Jeg diagnosticerer ikke over nettet og har ikke set dit knæ.

Svømning er normalt safe, men hvad er problematikken? Vil brystsvømning forværre? Jeg kan ikke fortælle dig det.

Ofte er cykling ikke et problem, mem det kommer igen an på din problematik. Det er sjældent at du ikke kan cykle eller lave lidt crawl.

Men jeg kan jo også svare med et spørgsmål: Hvor meget form tror du selv, at du taber ved at holde dig fra træning til på onsdag? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hermed en opdatering.

Har været til fys, og efter en grundig undersøgelse, mente han ikke der var ledmæssige problemer, men at problemet ligger i at jeg har en meget, meget stram lårmuskel grundet dårlig eller manglende udstrækning.

Jeg fik den masseret under store smerter, og har efterfølgende strukket meget grundigt ud efter træning. Jeg skal derind igen i morgen, og så må vi se om han kan mærke fremgang.

Jeg har ikke selv haft smerter under træning siden, men de to dage lige efter massagen var jeg utroligt øm i benet.

Så jeg skal være bedre til udstrækning. Jeg tænker også på at anskaffe mig sådan en rulle man kan ligge på for at massere sig selv. Nogen der har erfaringer med det?

/Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen!

Så skal jeg have lidt råd fra jer...

Jeg har nu været til fys 3-4 gange. De første par gange var ok, og det virkede til at fyssen havde fat i noget rigtigt. 3. gang var han så forhindret, og jeg kom ind til en anden. Han havde så en helt anden vinkel og i stedet for massage/udstrækning, gik han straks i gang med ultralyd, og satte kinesiotape på til sidst. Siden denne behandling, synes jeg faktisk det er blevet værre, og jeg har faktisk holdt det meget i ro... I dag var jeg så ved egen læge, og efter meget få sekunder hvor hun mærkede på knæet, meddelte hun at der var væske i knæet og hun mente det var overanstrenget. Hun sendte mig hjem med noget Ibumetin og Felden creme.

Men jeg er godt nok blevet noget mere forvirret nu - hvad skal jeg tro på, og hvilken behandling skal jeg fortsætte med...

Fys 1 siger: let træning (helst kun cykel og svømning), masser af udstrækning efter træning og så massage 1-2 gange om ugen.

Fys 2 siger: 2 ugers totalt træningsfri, ultralyd og kinesiotape...

Lægen siger: let træning (som fys 1), Ibumetin 400mg x 3 dagligt, og Felden creme.

...Eller skal jeg lave en kombination af de tre muligheder??

Jeg er snart villig til at prøve alt!

Håber i kommer med nogle gode konstruktive forslag :-)

/Tolle

Link to comment
Share on other sites

Det er umuligt at vurdere - det lyder mest af alt som om, at du ikke stoler på nogle af de sundhedsfolk du har været i kontakt med.

Jeg ville overveje at få mit knæ ultralydsskannet, så kan det det hurtigt afklares om der er væske i knæet eller ej. Ligeledes vil der være mulighed for, at se om de er nogle sener der er irriterede.

Link to comment
Share on other sites

Åh, jamen for helvede....

Jeg kan intet sige om dine problemer, dine fysioterapeuter, om deres evner, eller om den behandling du får... Men jeg vil gerne komme med et par kommentarer, som du kan bruge, hvis du vil:

1. Hvis din bil er i stykker og du finder en mekaniker, der kan fikse den... går du så til en anden mekaniker?

2. Hvis du tager din bil til en anden mekaniker og han fortæller dig noget, reparerer den anderledes og den fucker op... hvem ville du så gå til næste gang og hvem ville du lytte på?

a) Jeg tror meget sjældent på fuldstændig hvile i et behandlingsforløb. Ej heller ret meget på ultralyd og slet ikke på ultralyd uden nogen form for anden behandling.

b) Hvis kinesiotape gør det værre, har det været lagt forkert. Kinesiotape skal som udgangspunkt lindre dit problem a.s.a.p., ellers er det ligegyldigt (medmindre man lægger en drænerende tape, hvilket igen er ligegyldigt, hvis der kun er hævelse inde i knæet, som ikke er umiddelbart synligt udefra (du kan ikke drænere intraarticulær hævelse med kinesiotape).

c) Ultralydsscanning tager pikkelang tid at komme igennem systemet med, Medmindre du betaler dig fra det. Brug pengene på det eller lad være.

c1) Såfremt du vælger at lade dig ultralydsscanne og du finder hævelse i knæet, så lad for Guds skyld være med at få væsken ud. Det er der for en årsag og det kommer retur så snart du rejser dig op igen.

c2) Såfremt du finder hævelse, vil behandlingen være det samme: Cykling, let træning og behandling af eventuelle problematikker. Så... hvad vil du bruge testsvaret til i første omgang?

c3) Væsken er jo ikke bare kommet. Der er en årsag til, at det er kommet. Få fikset problemet og væsken forsvinder af sig selv, når din krop er helet og er klar til det.

Det er min mening. Feldencreme og ibumetin.. tja.. det kan du da spise, hvis du synes, om ikke andet får du dæmpet dine signaler, så du ikke kan mærke noget. Bare husk at det er dine signaler og ikke dit problem, der er dæmpet.

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Hej Kauf

Tak for dine input. Er glad for al feedback jeg kan få.

Mht pkt 1 og 2, så skete det lidt tilfældigt at jeg kom til en anden Fys, da "min" fys var syg, og jeg bare blev smidt ind til en anden. De havde så ikke overdraget, så det var som at starte på 0... Jeg forklarede ham forløbet og hvad den anden fys havde behandlet med, og han sagde at han ikke var enig... Derfor blev jeg meget i tvivl. Han anbefalede mig at gå til lægen og bede om henvisning til scanning, så det gjorde jeg. Så jeg synes faktisk bare at jeg forsøgte at følge mekanikerens anbefalinger.

Anyhow, jeg er helt enig mht. hvile, jeg kan ikke tro at det er godt bare at sidde helt stille på sofaen uden at lave en skid. Jeg har også tidligere prøvet det ultralydsbehandning, og det hjalp ikke en skid.

Kinesiotape, har læst lidt om det på nettet, og som du også skriver, burde det jo hjælpe noget. Jeg har selv noget, og har også fundet nogle videoer med hvordan man kan lægge det på knæet. Problemet er at der er mange meninger om hvordan det bør ligge, så jeg har ikke villet kaste mig ud i det. Er der nogle finger-regler med hvordan man lægger det, eller skal man bare holde sig fra det?

Det vand jeg måske har i knæet, må være meget lidt, da det ikke er synligt udefra, så det er ikke sådan en bule eller noget. Jeg kunne aldrig drømme om at lade dem stikke noget ind for at suge det ud, med mindre det var sidste udvej inden benet faldt af...

Har Felden og Ibumetin ikke en dæmpende effekt på betændelsestilstande, såfremt der skulle være noget sådan? Jeg tager i øvrigt også noget fiskeolie, men det kan da ikke skade noget som helst...

Igen, tak for kommentarerne. Jeg ved at det er lidt op ad bakke med mig, men bær over med mig :-)

/Tolle

Link to comment
Share on other sites

Hey Tolle..

Har du slet ikke fået en diagnosticering på dit knæ problem?

og kan du beskrive din tilstand noget mere præcist? hvor under knæet kommer smerterne ??

kan du sætte en finger på det ømme sted og mærke smerte ?? eller er det inde i knæet?

mform2.gif

Edited by Tægen
Link to comment
Share on other sites

Hey Tolle..

Har du slet ikke fået en diagnosticering på dit knæ problem?

og kan du beskrive din tilstand noget mere præcist? hvor under knæet kommer smerterne ??

kan du sætte en finger på det ømme sted og mærke smerte ?? eller er det inde i knæet?

'

Hey.

Jeg har ikke fået en endelig diagnosticering af nogen. Der er som tidligere skrevet, lidt forskellige meninger om hvad det kan være. I onsdags var jeg til fys igen, og fik igen, igen en ny fys. Ham her virkede dog ret sikker i sin sag, og de symptombeskrivelser han kom med, kunne jeg godt nikke genkendende til.

Smerten kommer som sagt i venstre knæ, det sidder på venstre side, og kan godt bevæge sig lidt rundt - sådan lidt diffust, altså ned under knæskallen, og få gange har det trukket helt om på højre side. Det er ikke inde under knæskallen, men føles til at være rundt om knæskallen.

Det kommer ofte lige i starten af en løbetur når jeg er kold, så kan det gå væk i et stykke tid, og kommer så igen efter nogle km - det svinger meget hvor langt jeg kan løbe før der kommer noget. Det er også kommet på cyklen, men jeg tror det stammer fra løb. Jeg kan også mærke det under svømning når jeg giver den lidt gas i crawl - men ellers ikke...

Jeg prøver en masse forskellige ting, for at prøve at få det væk inden CC d. 18aug. Lige nu tager jeg fiskeolie, Ibumetin, får massage ved fysen, masserer med en tennisbold, strækker grundigt ud efter al træning, behandler med kulde efter træning - og så har jeg sat løbet meget ned.

Fysioterapeuten masserer på venstre side af den store lårmuskel hvor jeg er meget stram og øm - samme sted masserer jeg med tennisbolden.

Det er blevet meget bedre på det sidste - var til KMD 4:18:4 sidste weekend og gav den alt hvad jeg havde, og der var ingen problemer før under eller efter - så det er klart fremgang.

Min nye fys snakker om løberknæ, men at det bare sidder højere end normalt - eftersom det ikke er det "normale" sted lige over det knoglefremspring på ydersiden af knæet, men højere oppe...

Link to comment
Share on other sites

okay.. Ja, det lyder til at være et løberknæ eller springerknæ..

Men der er ingen grund til bekymring.. ! det lyder godt med massage.. Det er helt sikkert også mit tip.. ram alle de ømme punkter og så bare få noget tryk på.. Du skal rigtigt dybt ind!

Andre metoder kan være de helt nye.. Therapy cupping.. de er nogle bæster.. tror ikke de har fået dem i Danmark endnu..

http://shop.denintelligentekrop.dk/product.asp?product=4407

Den her kan jeg klart anbefale.. hvis du er villig til at smide penge efter sådan noget..

og hvis du fortsat har problemer.. kan det eventuelt være et springerknæ.. det har jeg en glimrende løsning på, hvis det er problemet.. ellers fortsat god workouts!

Edited by Tægen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share