"Sandheden om motion"


DaDane
 Share

Recommended Posts

Er der nogen af jer der har set Sandheden om motion? Det er en BBC udsendelse med Michael J. Mosley. Linket fører til DR's hjemmeside hvor udsendelsen kan ses indtil 15. juni

Hans udgangspunkt er noget i stil med at han gerne vil leve sundt, men ikke rigtig gider det der med træning. Så han spørger forskellige eksperter. Bl.a. bliver han introduceret til en form for High Intensity Training. I løbet af en måned vil han træne sammenlagt 12 minutter! (3 * 20 sekunder's træning 3 gange om ugen). Ideen er at det skal øge hans iltoptag (kondital) og forbedre hans insulin-respons.

Han får også taget en DNA-test der desværre viser han er none responder. Så han skal ikke regne med at han bliver i stand til at øge sit iltoptag. Jfr. udsendelsen er der ingen kendte træningsmetoder som vil øge hans iltoptag.

Men hans insulin-respons bliver væsentligt forbedret (Væsentligt for at undgå diabetes).

Udsendelsen lægger op til at 3 x 20 sekunders træning ikke alene er nok, men reelt set er lige så godt som 40 minutters normal træning.

Han kommer ind på flere ting som jeg blev introduceret til på MOL for... well, omkring 10 år siden da jeg var aktiv her (og ind i mellem også i træningscenteret):

Så vidt jeg kan forstå er udsendelsen af BBC fra 2012, altså temmelig ny.

Nogle af de påstande som filmen giver og jeg godt kunne tænke mig at høre respons på:

  • 3x20 sekunder er nok - og lige så godt som en fuld træningssession i et center
  • Denne træning (nær maks-puls træning på kondicykel i 3 x 20 sekunder) træner 70-80% af vores muskler (og jeg formoder det dermed er underforstået at det er al den træning vi har brug for). (~26:05)

Samt om der er nogle der har noget godt eller skidt at sige om den træning, om det virkeligt er 'alt hvad jeg behøver' etc.

Sandheden er nok den at jeg har det lidt som Michael Mosley. Jeg vil egentligt gerne være sund, men har svært ved at finde såvel tid som motivation til at bruge 1 time i et træningscenter 3 gange om ugen. Han påstår at man kan lave denne træning i jakkesæt uden at få sved på panden. I praksis vil jeg nok se om jeg kan finde et træningscykel der er tilstrækkelig til en rimelig penge og sætte den herhjemme. Den smule træning tror jeg godt jeg kan få ind i min daglige morgenrutine, - og tidsmæssigt er det heller ingen hindring. I værste fald må jeg jo stå 5 minutter før op, hvilket ikke virker som nogen show-stopper.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

For lidt siden drømte jeg om at købe sådan en satan her, som jeg fandt frem til var den de som oftest brugte til Wingate-tests.

http://www.proterapi.dk/Produkter/Kredsl%C3%B8bstr%C3%A6ning/Cykler.aspx?ProductID=828E@@SHOP1&VariantID=

og køre HIIT intervaller om morgenen. Absolut ikke noget man kan gøre i jakkesæt, uden at få sved på panden.

Men jeg har ingen penge. Fuck systemet. Som ikke-studerende burde det dog være rimelig lige til at hive sådan en hjem. Faktisk har jeg også selv råd om et halvt års tid... Hmmmm. Men jeg lader være, haha. Fryd for mig.

Prøv at lyt til den her

http://rxmuscle.com/2013-01-11-01-57-36/muscle-college/7694-muscle-college-3-12-13.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan det er et svar på mit spørgsmål.

Jeg har hørt de første knap 30 minutter - og det de taler om er at traditionel cardio er skidt for store bodybuildere. Ikke specielt relevant for mig.

Omkring 16 minutter inde siger han noget i stil med at cardio er lang tids træning med lav intensitet

Omkring 20 minutter inde siger han at jo længere man træner cardio jo større 'skade' sker der.

Begge disse ting taler så vidt jeg kan se ikke om den type HIT træning jeg taler om. 3x20 sekunder er ikke just lang tids træning med lav intensitet. Og 3x20 sekunder er ikke specielt længe, - så det må være begrænset hvor stor 'skaden' kan være.

Men vigtigst, - jeg ser ikke mig selv som bodybuilder. Så det er næppe et issue for mig.

Jeg vil meget gerne opbygge muskler, - primært fordi det er sundt. Men for en ikke-tæt-på-pro-level så er det næppe en stor hindring. Og når det samtidigt giver så mange andre fordele (diabetes hæmmende, stofskifte øgende) så tror jeg det stadig er det rigtige valg.

Link to comment
Share on other sites

Omkring 31 minutter inde siger han endda at cykling skader mindst. Så efterhånden er der vel ikke meget skadepotentiale tilbage.

33:30 Taler de om en fyr der stor set kun træner ben med Wingate (HIIT cycling) og at det var effektivt. Kort inden var de ellers i BB'ernes sædvanlige "Squat is the light for everyone".

Edit: Nu har jeg hørt 55 minutter - og har drejet sig til en ren lovprisning af Wingate/HIT

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Grunden til jeg linkede det, er at de netop fortæller hvorfor f.eks. 3x20 sek all out på en sådan cykel er utrolig effektivt til at smide fedt, bibeholde muskelmasse og øge ens VO2Max.

Men ok, du har også kun haft lyst til at høre halvdelen, ligesom du kun har lyst til at træne 5 min om morgenen :tongue:

Desuden siger de ikke at han kun træner med wingate, men at han meget tæt på konkurrence kun gjorde det. Off season er noget helt andet.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

O.k. så misforstod jeg dig nok. Hvad mente du da med: "Fryd for mig"?

Det lød for mig som om du ville have købt en 16k cykel - men heldigvis blev klogere.

I øvrigt: Jeg er snart færdig med at høre programmet og har set et par videoer og læst flere artikler om emnet. Jeg gider godt sætte mig ind i det. Men det har du nok også set ovenfor (min Edit).

Link to comment
Share on other sites

O.k. så misforstod jeg dig nok. Hvad mente du da med: "Fryd for mig"?

Det lød for mig som om du ville have købt en 16k cykel - men heldigvis blev klogere.

I øvrigt: Jeg er snart færdig med at høre programmet og har set et par videoer og læst flere artikler om emnet. Jeg gider godt sætte mig ind i det. Men det har du nok også set ovenfor (min Edit).

"Fryd for mig" var bare fordi jeg ikke helt har råd til at købe sådan en :smile:

Dog er konklusionen i radioindslaget at din ide lyder ganske fornuftig.

Jeg tvivler dog på at man bare med en tilfældig kondicykel bare kan give den fuld slæde som krævet, hvorfor ovenstående ergometer var hvad jeg, efter at have ledt lidt rundt omkring, var hvad jeg kom frem til at jeg gerne ville have, jeg kom dog fra ideen igen, da jeg havde lidt vigtigere ting at bruge penge på. De fleste andre modeller er en del dyrere.

En af mine venner foreslog mig at skrive til August Krogh Instituttet (mon ikke I har noget lignende i Aarhus?) for at forhøre mig om de havde en brugt man kunne få relativt billigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mange sære ideer, så at kaste 18.000 kroner efter en motionscykel jeg måske kun får brugt nogle få måneder tiltaler mig overhovedet ikke.

Jeg overvejer lidt om en billig cykel kunne give det meste af effekten, om det måske var en mulighed at tage forbi en center (og bruge deres fine cykel) eller hvad jeg gør.

Hvis jeg kommer til at træne ihærdigt flere år (måske endda 40 år eller mere!) og hvis det har bare halvdelen af de effekter som omtales i dit radioprogram og mit TV-program er det sikkert den bedste investering jeg nogensinde får lavet. Så når jeg er godt i gang er det bestemt ikke en umulighed at jeg kunne finde på at købe en cykel.

Men lige nu er det ikke aktuelt for mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share