kombination af tung og let træning.


Wanabee
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg kunne ikke finde en bedre overskrift.

Jeg har nu i godt et år trænet tungt (primært 5x5) frivægte - store basis øvelser som bænk, dødløft, squat, millipress og så noget mave af forskellig art. (grundet problemer med min lænd har jeg dog måtte holde pauser med både squat og dødløft).

Jeg vil nu gerne til at ændre lidt på min træning, så jeg kommer til at kunne lave en helvedes masse armbøjninger, kropshævninger, mavebøjninger, pistols (dem har jeg virkelig problemer med, jeg falder bagover) og lignende øvelser herunder bringe min tid på en bronzecirkel ned, jeg vil dog gerne bibeholde så meget som muligt af min max styrke..

Jeg tænkte jeg kunne bibeholde en enkelt tung dag i ugen, og så køre en masse gentagelser de 2 øvrige træningsdage (jeg løber på dagene mellem styrketræningen), men er i tvivl om hvor vidt de to ting vil modarbejde hinanden og i sidste ende gøre mig dårligere på begge områder.

jeg har også tænkt på om jeg bare skulle ta og lave 3 max sæt armbøjninger hver morgen 5 dage i ugen for at få antallet op, og noget i samme stil med kropshævninger og så fortsætte med at træne tungt 3 dage om ugen. Jeg kunne så lave mange gentagelser af pistols på mine løbedage.

Er der mon nogen som kan sige noget klogt om hvordan jeg helst skal gribe det an??

Mvh.

Wanabee

Link to comment
Share on other sites

Din ide virker OK i mine øjne. Vil foreslå at du undgår at træne til fail i dine øvelser på alle de lette dage, det gør det svært at restituere. Hvad angår pistols så skal du som absolut minimum kunne squatte med 70-80% af din kropsvægt for at have en chance. Er dette ikke et problem er det bare at træne teknik og smidighed. Synes i øvrigt at du skal lave den lette træning dagligt eller næsten og evt flere gange dagligt frem for flere sæt af gangen. Vil mene at du skal begynde med et overkommeligt antal reps i hver øvelse og forsigtigt øge fra uge til uge og undgå som sagt failure på dine lette træninger.

Link to comment
Share on other sites

Din ide virker OK i mine øjne. Vil foreslå at du undgår at træne til fail i dine øvelser på alle de lette dage, det gør det svært at restituere. Hvad angår pistols så skal du som absolut minimum kunne squatte med 70-80% af din kropsvægt for at have en chance. Er dette ikke et problem er det bare at træne teknik og smidighed. Synes i øvrigt at du skal lave den lette træning dagligt eller næsten og evt flere gange dagligt frem for flere sæt af gangen. Vil mene at du skal begynde med et overkommeligt antal reps i hver øvelse og forsigtigt øge fra uge til uge og undgå som sagt failure på dine lette træninger.

Hej Andreas.

Tak for dit svar, jeg squatter mere end jeg vejer, i hvertfald en 4 gentagelser eller noget i den stil, så jeg må arbejde med teknik og smidighed.

Med hensyn til denn lette træning, er det en form for "Grease the groove" træning du mener ville være bedst?

Mvh.

Wanabee

Link to comment
Share on other sites

Kender kun løst til "greese the groove", men såvidt jeg husker anbefaler det et givent antal rep i forhold til ens max. Tror ikke det er nødvendigt at gøre det så formelt og jeg tror helder ikke på hans forklaring i forhold til neuraladaptationer. Tror derimod at i forhold til udholdenhed i sådanne øvelser, skal der masser af øvelse til og den måde du kan klemme mest træning ind uden at brænde ud, er den omtalte måde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share