Kostplan til triathlon-træning


AsgerHO
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er netop startet på at træne op til 1/4 ironman og med målet om at komme op på 1/2 ironman næste forår. Jeg er i god grundform i forvejen, da jeg løber meget og spiller tennis på eliteniveau - dog er jeg i tvivl om hvordan man sætter kosten sammen på den bedste måde, og om der er ting jeg får jeg ikke burde osv.

Har prøvet at komme med et eksempel på hvad jeg spiser i løbet af en dag, og håber nogen måske har nogle inputs:

Morgenmad: Grovvalsede havregryn m. blåbær (ca. 60-80 gram) med skummetmælk

Formiddag: Lidt mandler og to nektariner

Frokost: 2 skiver rugbrød med rullepølse samt agurtk, tomat og gulerodssalat

Eftermiddag: Cornflakes med banan (ca. 60-70 gram) med skummetmælk

Aftensmad: Stegt kyllingebryst (ca. 250 gram) med kogte grøntsager og en grovbolle med light smørreost.

Natmad: Græsk yoghurt (ca. 80 gram) med blåbær og en smule granola og lidt honning

Træning: En times svømning samt en times styrketræning (mellem svømning og styrketræning fik jeg en enkelt banan)

Det varierer selvfølgelig lidt fra dag til dag, men det er mere om der er nogle konkrete mangler eller ting der bør skæres fra.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg vist ikke fået skrevet så udførligt. Jeg træner mellem 2-3 timer om dagen med 1 eller 2 dage om ugen med restitution og enkelte dage med mindre træning. Jeg følger et træningsprogram til 1/4 ironman som jeg så selv har bygget lidt mere på.

http://silkeborgtriathlon.dk/viewpage.php?page_id=9

Træningsprogrammet ligger der, men jeg har bygget mere på det og øget nogle af distancerne. Håber det er info nok ellers kan jeg prøve at beskrive en træningsuge

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner 10-15 timer om ugen, så er det ALT for lidt mad du får i kroppen. Hvor er alle dine kulhydrater henne?

Til sammenligning ser min kostplan således ud(cykelrytter)

Morgenmad: 100 gram havregryn, 25 gram rosiner, ca. 200 gram minimælk + smoothie med 200 gram juice, 70 gram jordbær, 30 gram blåbær og 100 gram banan
Mellemmåltid: Banan
Frokost: 150-200 gram pasta med tomatsovs og 150 gram kylling
Mellemmåltid: Alpenbar / banan
Aftensmad: 200 gram pasta med tomatsovs + lidt grønt og 150 gram kylling

Derudover hælder jeg 50 gram High5 Isotonic energidrik i skrutten når jeg træner, samt en 1/2 liter Lille Lise cacaomælk. Ca. 7-10 timer om ugen.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

du spiller Tennis på elite niveau men vælger at dyrke tri?

forsøger du at spolere din chancer som Tennis spiller?

Tennis bliver ikke rigtig til mere end på nationalt niveau, så synes tiden var til at prøve kræfter med noget andet og få nogle nye udfordringer - derfor :)

Link to comment
Share on other sites

oki.

jeg vil lave noget der ikke gjorde mig helt og aldeles ueksplosiv..

hvad laver man egentligt af fysisk træning på nationalt niveau som tennis spiller?

I forhold til kost:

være obs på at:

1. Du skal ikke spare på fedt. Fisk 3 gang om ugen/ fiskolie tilskud,

2. Ingen grund til light produktor, sødmælk

3. Masser af grønt og protein

4. og ja masser af CARbs

Link to comment
Share on other sites

oki.

jeg vil lave noget der ikke gjorde mig helt og aldeles ueksplosiv..

hvad laver man egentligt af fysisk træning på nationalt niveau som tennis spiller?

I forhold til kost:

være obs på at:

1. Du skal ikke spare på fedt. Fisk 3 gang om ugen/ fiskolie tilskud,

2. Ingen grund til light produktor, sødmælk

3. Masser af grønt og protein

4. og ja masser af CARbs

Masser af smidighed og koordinationstræning. Derudover er eksplosivitet et nøgleord - selvfølgelig skal grundformen være der, for det giver udholdenhed, men ofte blander man koordination og eksplosivitet og så ellers meget core træning

Link to comment
Share on other sites

Hvad er ideen i at træne eksplosivitet i forbindelse med triatlon-træning?? Den slags træning kræver lang restitutionstid, hvilket ikke er noget man har lyst til med de træningsmængder triatlontræning kræver.

I triatlontræningen skal du tænke på kroppen som en dieselmotor. Den er ikke videre eksplosiv, men den kan blive ved og ved og ved og ved! Der er jo ikke det store spurtbehov i en triatlon.

Som skrevet ovenover får du alt for få kulhydrater!!! Pasta er din bedste ven!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Hvilken type af langsomme kulhydrater er bedst i forhold til triathlon / ironman ?

Hvornår skal de indtages , for at der er mest muligt brændstof i kroppen ?

Lad os sige , at raceday er søndag !

Jeg carbo-loader om lørdagen og det giver energi til søndag .

Men hvad med at carbo-loade 36 timer før raceday ?

Vil de kulhydrater man indtager fredag nå at blive omdannet til fedt (det er jo ikke meningen) eller vil det blive i kroppen som kulhydrater ?

Jeg træner almindeligt fredag og har hviledag lørdag ...

Er det nogle der ved , hvor lang tid det tager at omdanne langsomme kulhydrater til fedt ?

Håber I kan hjælpe mig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share