Fadøl kontra flaskeøl


AndersE
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har et spørgsmål vedrørende kalorieindholdet i en fadøl i forhold til en almindelig pilsner. Ifølge forskellige sider lyder det, at en almindelig 33 cl pilsner (alkoholprocent mellem 4,2 og 4,7) indeholder mellem 120 og 150 kalorier, mens det andetsteds lyder, at en 0,5 liter fadøl har op mod 450 kalorier i sig. Det skal dog siges, at andre enæringsblogs mener at vide, at en 0,5 liter fadøl "blot" ligger på omtrent 250 kalorier.

Hvad skal man tro på? Hvor mange kalorier er der i lys fadøl? Findes der noget sikker dokumentation? Og hvorfor er der i givet fald forskelle på de to typer øl?

Mvh.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar!

Det var også min tanke, at det forholdte sig sådan, men jeg undrer mig så bare over en artikel som denne:

http://www.alive.dk/Nyheder/Sund/2012-51-Saa-mange-kalorier-er-der-i-julens-drikke.aspx

Her lyder det blandt andet:

Øl
Øl indeholder rigtig meget sukker og derfor mange – tomme – alkoholkalorier. Da øl desuden udløser velværestoffer, der får dig til at føle dig glad og afslappet, giver en enkelt øl ofte lyst til en mere. Til gengæld indeholder øl også sunde stoffer, der nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Kalorier: En almindelig flaske øl indeholder 130 kcal. En juleøl indeholder 160 kcal og en fadøl mellem 375-500 kalorier.

I forhold til dit udsagn skulle der jo i dette tilfælde i så fald menes, at en "en fadøl" skulle være på omkring en liter eller også en øl med en meget, meget høj alkoholprocent i forhold til den almindelige flaske øl. Det lyder jo usandsynligt at de vil bruge en så massiv målestok?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share